Jakie towary wysyłać na paletach?


Przesyłki paletowe, przesyłki gabarytowe
Przesyłki paletowe, przesyłki gabarytowe

Nadając dużą przesyłkę, taką, którą określamy jako heavy, szczególnie należy zadbać o jej bezpieczeństwo. Nie ma się co oszukiwać: im większy gabaryt, tym większe ryzyko uszkodzenia. I o ile firma transportowa musi zadbać o bezpieczne dostarczenie przesyłki, tak jej pakowanie jest zadaniem nadawcy. Duże paczki potrzebują stabilności całej konstrukcji. I tu sprawdza się pakowanie palet.

Czym są przesyłki paletowe?

Standardowa EURO paleta ma wymiary 120×80 cm. Zależnie od firmy transportowej maksymalna wysokość może wynosić od 180 do 200 cm, największa waga pomiędzy 700 a 1000 kg. Nie jest to standardowa wysyłka przeciętnego Kowalskiego, ale w czasach, kiedy przez Internet można zamówić wszystko, coraz odważniej podchodzimy do zamawiania np. dużego sprzętu AGD, RTV, czy materiałów budowlanych. Telewizor i lodówkę już zamawiałam. Pustaków jeszcze nie, ale wszystko przede mną!

Towary, które najczęściej wysyłamy na paletach, to na ogół duże paczki (pojedyncza ważyć może do 50 kg) z branż takich jak artykuły gospodarstwa domowego, produkty RTV i coraz częściej sprzęt budowlany, ogrodniczy oraz duże worki z karmą dla zwierząt. Do takiej wysyłki nada się wszystko, co pakowane jest w indywidualne opakowania czy pudełka, które można ułożyć w prostopadłościan. Bardzo często nadanie np. 30 pudełek na palecie jest tańsze niż wysłanie ich pojedynczo, szczególnie, gdy przekraczają one typową i przeciętną wagę.

Odpowiednie zabezpieczenie towaru na palecie

W przygotowaniu wysyłki „na palecie” niezwykle ważne jest samo pakowanie. Odpowiednie zabezpieczenie paczki pozwoli na bezpieczne dostarczenie je, minimalizując ryzyko zwrotu, które mogłoby być spowodowane na przykład uszkodzeniem zawartości.

Pakowanie należy zacząć od oceny stanu technicznego palety – zwrócić uwagę na to, czy jej konstrukcja nie jest uszkodzona, czy nie jest połamana, a także czy drewno nie zaczyna gnić. Pakując poszczególne kartony, warto układać je na wzór „muru”, czyli tak, by nieco nachodziły na siebie – to podnosi wytrzymałość całej przesyłki. Paczki powinny być ustawione prostopadle do siebie, przylegając.

Bardzo ważne jest to, by nic nie wystawało poza konstrukcję palety. Robimy to z dwóch powodów. Po pierwsze – wszystko, co wystaje, może zostać łatwiej uszkodzone. Paleta powinna tworzyć zwartą, jak najbardziej płaską konstrukcję. Drugi powód jest bardzo prozaiczny: nieregularny kształt paczki może generować dodatkowe koszty.

Dodatkowe zabezpieczenie przesyłki paletowej

Stabilną całość zabezpieczamy folią stretch, taśmami lub pasami. Zalecamy także, by dodatkowo wzmocnić górną krawędź oraz rogi przesyłki na przykład przy pomocy kartonowych lub styropianowych wsporników. List przewozowy przyklejamy na zewnątrz. Może to wskazówka naprawdę podstawowa, ale zdarzało się, że dane były głęboko schowane gdzieś pomiędzy kartonami, przykryte folią, streczem, taśmami…

Jeżeli decydujemy się na zamawianie palety, nie musimy obawiać się o to, że kurier przyjedzie po odbiór – dajmy na to 700 kg paczki – Renault Kangoo. Składając zlecenie na wielkogabarytową przesyłkę o wadze przekraczającej standardową wagę książki czy koszulki, firma kurierska podjeżdża samochodem umożliwiającym nie tylko przewóz, ale i przekazanie dużej paczki (pojazdy wyposażone w podnośniki).

W wielu branżach przewóz towarów na paletach jest sposobem na najbezpieczniejsze i… najtańsze dostarczenie produktu. Warto brać to pod uwagę, szczególnie w branżach, w których przesyłka 20-50 kg to standard.