Niestandardowe przesyłki – zmora, ale i przyszłość kurierów


Niestandardowe przesyłki
Niestandardowe przesyłki

Przesyłki o ponadprzeciętnej wadze, paczki o ponad 2-metrowej wysokości, towar opakowany w nieregularną formę – rynek kurierski coraz częściej boryka się z problemami dotyczącymi wagi, wymiarów oraz kształtu. Firmy nie mają alternatywy. Muszą dostosować się do wymagań klientów, dla których gabaryty mają coraz mniejsze znaczenie.

Polacy – choć nie tylko – kupują dziś w sieci nie tylko coraz więcej, ale coraz bardziej różnorodnie. O ile w przeszłości przesyłki dostarczane przez kurierów ograniczały się do niewielkich form, dziś nikogo nie dziwią już paczki, w których znajdują się ponad 2-metrowe listwy przypodłogowe czy ponad 100-kilogramowy towar dostarczany na palecie.
Wraz z rosnącym zaufaniem do zakupów on-line – odsetek osób uważających je za ryzykowne spada z roku na rok – rośnie też zainteresowanie wysyłką towarów niestandardowych. Drzwi, blaty łazienkowe, lustra, profesjonalne rowery – to już kurierów nie dziwi. Co więcej: wraz z wyraźną aktywnością reklamową Allegro w sektorze przemysłowym, wzrosło zainteresowanie przesyłkami rzeczy, których kiedyś firma przesyłkowa nigdy by nie pobrała. Betoniarka? Dlaczego nie. Rębak do drewna? Niewykluczone. Dostarczyć można dziś wszystko – pozostaje jedynie kwestia ceny i innych warunków dostarczenia towarów.

Pakowanie nietypowych przesyłek to wyzwanie

Niestandardowe wysyłki to zawsze jeden wspólny mianownik. To problem z prawidłowym zapakowaniem towaru. Jeśli nie jest starannie zabezpieczony, łatwo o jego uszkodzenia. Powszechne owijanie produktów w folię często nie wystarcza, a może być problemem w logistyce – załadowaniu i zdjęciu towaru po dostarczeniu do klienta ostatecznego. Warto w tym kontekście spojrzeć, jak kurierzy postrzegają przesyłki standardowe. To materiał o wymiarze – zazwyczaj – do 220 cm. Najdłuższy bok nie powinien być większy niż 120 cm. Ważna jest tu również waga. Jeśli przekracza ona 30 kg, firma kurierska może już uznać przesyłkę za nieprzeciętną, a więc rozliczać ją według całkowicie innego cennika. Za niestandardowe paczki uznaje się m.in.:  sklejki powstałe z kilku różnych kartonów tworzących nieregularną całość. To także  kartony oznakowane jako szkło opony i felgi, które nie są opakowane w pudle. Uwagę zwrócą paczki zabezpieczane folią streczową, co może ograniczać poruszanie po taśmie sortującej czy materiały, w przypadku których widoczne jest nierównomierne rozłożenie ciężaru. Firmy kurierskie mogą też zażądać dopłaty za przewiezienie produktów w drewnianych kontenerach lub zabezpieczonych w materiałach o owalnym kształcie. Wysyłka towaru niestandardowego – o charakterze przesyłki dłużycowej – musi być poprzedzona zapakowaniem towaru przy uwzględnieniu jego specyfiki. Owijając dany produkt trzeba więc wziąć pod uwagę to, czy odbiorca będzie w stanie go bezproblemowo odebrać. Firmy kurierskie traktują tego typu paczki jako zło, ale konieczne. Nie mają alternatywy. W dynamice e-commerce przesyłki niestandardowe będą wkrótce codziennością, a nie ewenementem.