Outsourcing jest rozwiązaniem, które ceni sobie wiele firm. W każdej branży znajdą się przedsiębiorcy, którzy z chęcią wydelegują na zewnątrz część procesów. Podobnie jest w e-commerce. Tutaj wiele poszczególnych działań może zostać przekazanych do wykonania podwykonawcom, którzy często wykonają je taniej niż zatrudniani na etat pracownicy. Jakie są plusy i minusy outsourcingu i kiedy warto skorzystać z nich w e-commerce?
Outsourcing w e-commerce – dlaczego warto
Delegowanie zadań na zewnątrz firmy ma wiele plusów. Najważniejsze z nich znajdują się poniżej. Dodatkowo przedstawimy, które komórki e-sklepu lub jakie zadania można, a czasem nawet należy wydelegować.
Obniżanie kosztów. W e-commerce delegowanie zadań, szczególnie tych związanych z logistyką (np. fulfillment) oraz pracami IT (kodowanie, poprawki w sklepie, nowe elementy strony), stało się bardzo powszechne. W USA 87% decyzji związanych z outsourcingiem spowodowanych jest obniżeniem kosztów. Te same działania wewnątrz firmy stają się dużo tańsze, jeśli zajmują się nimi partnerzy zewnętrzni.
Dostęp do najnowszych rozwiązań. W przypadku małych i średnich firm skorzystanie z niektórych rozwiązań lub ich implementacja staje się niemożliwa z powodu wysokich kosztów. Dzięki delegacji działań na zewnątrz mogą one mieć dostęp do najnowszych rozwiązań IT, automatyzacji, e-mail marketingu i wielu innych narzędzi, których zakup na pewnym poziomie prowadzenia działalności jest nieopłacalny.
Wysokiej jakości content. Powiedzmy sobie szczerze – nie każdy z nas jest mistrzem świata w tworzeniu treści. Mowa nie tylko o materiałach pisanych, ale też o grafikach, filmach, animacjach. Dlatego skorzystanie z pomocy doświadczonych osób, które mają umiejętności i narzędzia, jest dużo lepsze niż brak dobrego contentu. W niektórych e-sklepach na pewnym poziomie rozwoju zatrudnia się na oddzielne stanowiska fotografa, copywritera i inne osoby, które mają zająć się tworzeniem treści. Kiedy jednak zestawimy koszty, może się okazać, że skorzystanie z pomocy freelancera jest dużo tańsze.
Lepiej dopasowane strategie marketingowe. Outsourcing działań reklamowych w wielu przypadkach to strzał w dziesiątkę. Profesjonalne newslettery, treści, materiały graficzne potrafią przyciągnąć do naszego sklepu większą liczbę klientów. Do tego dochodzą rozwiązania związane z automatyzacją oraz na przykład z odzyskiwaniem porzuconych koszyków. Warto iść właśnie w tym kierunku.
Odciążenie pracowników. To kolejna sprawa. Przy pewnym poziomie zamówień obsługa sklepu przy obecnym poziomie zatrudnienia może być po prostu bardzo trudna. Dlatego, analizując wydatki, może okazać się, że wydelegowanie na przykład magazynu na zewnątrz pozwoli naszemu zespołowi skupić się na sprzedaży i marketingu, a co za tym idzie, podwyższyć jego wydajność.
Jakie minusy niesie za sobą outsourcing procesów w e-sklepie?
Główny minus delegowania zadań na zewnątrz to poczucie braku kontroli nad procesem, a także możliwość natrafienia na nierzetelnego wykonawcę. Nadal, w dobie ogólnego dostępu do Internetu, zdarzają się firmy, które nie potrafią wywiązać się ze swoich zobowiązań. Dlatego, decydując się na podpisanie umowy z podwykonawcą, wybierajmy tych sprawdzonych, z dobrymi opiniami i – co najważniejsze – zabezpieczajmy swoje interesy odpowiednimi zapisami w umowach. Warto jeszcze zwrócić uwagę na takie usługi, które są dość ciężko mierzalne, szczególnie dla osób, które nie posiadają wiedzy w tym temacie. O „pozycjonowaniu stron” przez specjalistów można bardzo dużo przeczytać na kilku facebookowych grupach.
Jakie działania outsourcingować w e-commerce?
Praktycznie każdy dział sklepu internetowego można delegować na zewnątrz firmy. Najbardziej popularne to:
Procesy magazynowe i logistyczne. Rozwiązania fulfillment stały się bardzo popularne. Firmy zewnętrzne nie tylko magazynują produkty, ale zajmują się również konfekcjonowaniem zamówień, wysyłką, personalizacją przesyłek, a także reklamacjami i zwrotami. Dzięki liczbie nadawanych przez centra logistyczne paczek możemy też zyskać na cenach przesyłek, bo są one tańsze.
Prace programistyczne. Wszelkie poprawki w sklepie internetowym oraz nowe funkcjonalności wymagają od nas nakładu pieniędzy oraz wiedzy. Jeśli potrzebujemy przeprowadzić prace raz na jakiś czas, to nie ma sensu zatrudniać własnych programistów. Lepiej skorzystać z pomocy kogoś z zewnątrz.
Tworzenie contentu oraz wprowadzanie produktów do e-sklepu. Przygotowanie unikatowego opisu produktu na 1000 czy 2000 znaków wydaje się proste, jednak by był on chwytliwy, a dodatkowo spełniał wymogi SEO, to już trudniejsza rzecz. Zatrudnienie firmy zewnętrznej do przygotowania opisów to dobry pomysł, szczególnie, że często w cenie pracownicy zewnętrzni mogą dodać produkty do panelu, odpowiednie je tagując i dobierając zdjęcia.
Pozycjonowanie to kolejna działka, którą warto delegować do zewnętrznych firm. Jeśli trafimy na specjalistów, pomogą nam oni przygotować kampanie, które mogą podnieść naszą pozycję w wyszukiwarkach.
E-mail marketing. Narzędzia do wysyłki newsletterów, które dostępne są w e-sklepach, nie dają nam tylu możliwości, co dedykowane rozwiązania. Skorzystanie z wiedzy specjalistów, a także oprogramowania zewnętrznego, pozwala nam na dopasowanie komunikacji do odbiorców, generowanie raportów, utrzymanie odpowiedniej higieny listy mailingowej.
Fotografia produktowa. Jedni wolą mieć własne małe studio, inni uważają, że produkty może sfotografować firma zajmująca się tego typu zleceniami. To wszystko zależy od kalkulacji, czasem może okazać się, że jednak własny pracownik zrobi to taniej.
Kilka słów podsumowania
Jak widać, jest wiele komórek i działań w e-sklepie, które można outsourcingować. Warto zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem. Nasze decyzje muszą być kierowane przede wszystkim opłacalnością tego typu działań, a te zaś zależą od wielkości naszego biznesu. Najpierw więc przeanalizujmy wszystkie za i przeciw, a potem podejmujmy decyzje i działajmy.