1,8 tys. m2, 3 tys. sortowanych przesyłek na godzinę i wizja dostarczeń na wyjątkowym w skali Polski poziomie przesyłek – taki ma być nowy terminal DHL Express.
Polski oddział spółki działającej w sumie w ponad 200 państwach wyraźnie stawia na gdańską lokalizację. To ciekawe rozwiązanie w kontekście m.in. założeń ekspertów logistycznych podkreślających doskonałe położenie miast centralnej Polski. W przypadku DHL skrajnie północny charakter Gdańska nie wyklucza obsługi ponadregionalnej. Spółka zakłada, że wraz z zastosowaniem nowoczesnych technologii i tak zapewni wyższy, lepszy poziom usług.
Inwestycja w technologię
Gdańskie przedstawicielstwo DHL odpowiedzialna jest obecnie za ok. 10 proc. przesyłek obsługiwanych przez DHL w Polsce. Po zmianach będzie należeć do najbardziej nowoczesnych terminali nie tylko w Polsce, ale i skali kontynentu.
Nowy terminal kurierski DHL Express ma w Gdańsku łączyć dużą powierzchnię z nowoczesnością. Niespełna 2 tys. m2 naszpikowanych zostanie rozwiązaniami, które w przyszłości w wyjątkowy sposób usprawnią obsługę i procedury. DHL inwestuje m.in. w system, który zapewni automatyzację sortowania. To maszyny zapewnią precyzyjny i właściwie bezobsługowy automatyczny pomiar parametrów poszczególnych paczek, a w kolejnym etapie rozdzielą je na konkretne taśmy.
DHL stawia na szybkość dostawy
Zmiany zastosowane przez DHL przełożą się na tempo sortowania. Według analiz, nowy terminal DHL zapewni szybkość obsługi na poziomie do 3 tys. przesyłek na godzinę. Według spółki, w skali roku umożliwi to osiągnięcie poziomu 800 tys. paczek. Dążenie do maksymalizacji nie jest tu bez powodu. Gdański terminal DHL to kluczowa lokalizacja nie tylko w kontekście regionalnym i całego Trójmiasta, ale i innych rejonów Polski. Jest punktem pośredniczącym podczas przekazania paczek do innych miast a nadchodzących zza granicy.
Gdańsk a pozycja DHL
Inwestycje na rynku trójmiejskim wpłyną na i tak mocną pozycję DHL w Polsce. Tylko w ciągu jednego roku – między 2016 a 2017 – firma zaliczyła wzrost obsługiwanych przesyłek o ok. 30 proc. Zmiany w Gdańsku wpłyną również na zatrudnienie kurierów. Obecny w Polsce od 1983 r. DHL uruchomił swój gdański terminal w pobliżu lotniska im. Lecha Wałęsy. Ono od lat notuje regularne wzrosty przewozów towarowych. Według danych z 2018 r. lotnisko odnotowało już – rok do roku – 14-procentowy wzrost ton ładunków cargo.
Inwestycja ze względu na e-commerce
We wrześniu DHL Express przedstawił inne plany związane z rynkiem kurierskim w Polsce. Wiceprezes ds marketingu i sprzedaży polskiego oddziału spółki, Edwin Osiecki, mówił wtedy: – W ostatnim czasie do nowoczesnej sieci DHL Express dołączyły obiekty m.in. w Warszawie, Katowicach – Pyrzowicach, Wrocławiu, Rzeszowie, Lublinie, Łodzi i Toruniu. Na kolejny rok i następne lata planujemy kolejne inwestycje w infrastrukturę.
Inwestycje związane są m.in. z szybkością zmian w sferze e-commerce. Dynamika Polski jest pod tym względem szczególnie znacząca – szczególnie w kontekście międzypaństwowym.