Upcycling jest pojęciem, które pojawiło się w 1994 roku, jego ojcem był Reinera Pilza. Ogólnie chodzi o to, żeby nadać zużytym produktom nowe życie. Opakowania wykorzystać ponownie, meble odnowić, opony przerobić na torby itd. Trend ten się przyjął. Stare znalezione koło pojemników na śmieci stoliki stają się małymi dziełami sztuki, a kartony mogą przydać się do uporządkowania na przykład piwnicy. To jednak nie wszystko upcycling mogą wykorzystać także sklepy internetowe. Wszystko po to, by nie tylko dbać o środowisko, ale także oszczędzić pieniądze.
Wszystko zaczyna się od opakowania
W e-commerce pudełko ma bardzo ważne znaczenie w budowaniu doświadczeń klienta. Wiadomo, że chętniej odbieramy przesyłki w ładnych pudełkach, zabezpieczone folią lub bibułą. Te, owinięte w gazetę i wsadzone do pudełka po butach nie budzą u nas takich emocji. Jeśli jesteśmy firmą proekologiczną, to będzie nam zależeć na jak najlepszym wykorzystaniu surowców, które posiadamy, bez zbędnego ich niszczenia. Oczywiście segregacja śmieci też ma wpływ na środowisko, ale czy nie warto wykorzystać stare opakowania raz jeszcze, nim przejdą do recyclingu?
Będąc przy opakowaniu wiele sklepów pokusiło się na stworzenia własnych, ładnych i bardzo funkcjonalnych pudełek, które później wykorzystane są przez klientów do stworzenia nietypowych szafeczek, półeczek itp. Świetnym przykładem są pudełka z GlossyBox, subskrypcyjnego pudełka z kosmetykami.
źródło zdjęcia: https://pl.pinterest.com/pin/305681893441643526/
Bardzo ładne pudełka, szczególnie te prezentowe ma Sephora i inne marki kosmetyczne. Jednak niektóre firmy poszły dalej. Postanowiły wykorzystać pudełko, jako nośnik reklamowy lub rozrywkowy. Zappos nadrukował wewnątrz swoich kartonów instrukcję oraz wzory. Po wyjęciu butów z opakowania pudełko można rozłożyć, pociąć i zrobić z niego np. uchwyt do smartfona, lamę 3D, doniczkę i wiele innych rzeczy. Pojawił się odpowiedni hashtag #ImNotABox, który wykorzystywali klienci do chwalenia się swoimi wzorami. Całość miała też drugie dno, bowiem była częścią społecznej kampanii.
źródło zdjęcia: https://twitter.com/hashtag/imnotabox
Na podobne rozwiązanie wpadł LootCrate, box subskrypcyjny z gadżetami z gier i filmów. Jedno z pudełek pozwalało na złożenie poniższej figurki.
źródło zdjęcia: https://hellosubscription.com/2017/05/loot-crate-may-2017-review-coupons-guardians/
Pizza Hut dostarczała pizzę w specjalnych pudełkach, które można było przerobić na projektor i obejrzeć wraz ze znajomymi film. No i przy okazji zjeść smaczny posiłek.
TrunkClub dostarcza produkty w niesamowicie ładnych pudełkach przypominających kartonowe walizki. Te opakowania, aż proszą się o ponowne ich wykorzystanie.
źródło zdjęcia: https://www.trunkclub.com/
Jak wykorzystać stare opakowania w e-sklepie?
No właśnie, cały czas pokazujemy tylko rozwiązania skierowane do klientów. Czy można wykorzystać stare koperty bąbelkowe i pudełka kartonowe? Okazuje się, że tak. Przede wszystkim stare pudełka kartonowe mogą zostać ponacinane i przerobione na wypełniacze paczek.
Wypełniacze tego typu mają bardzo dużo zastosowań i są estetyczne, a przy okazji pozwalają na pozbycie się starych pudełek.
Stare koperty bąbelkowe, to tak naprawdę skarbnica folii, którą także można wykorzystać do wypełnienia opakowań, a także do pakowania drobnych produktów. Obecnie koperty są produkowane w taki sposób, że bardzo łatwo można z nich usunąć środek. Jeszcze lepsze są koperty bąbelkowe metaliczne, lakierowane, które naprawdę mogą być wykorzystane do ponownego użytku. Dodatkowo warto pamiętać, że bąbelki te można zastosować do ochrony roślin przed mrozem.
źródło zdjęcia: https://neopak.pl/koperty-babelkowe/koperty-metaliczne
Tak naprawdę nic nie ogranicza nas w ponownym wykorzystaniu wielu z naszych opakowań. Oczywiście nie wyślemy paczki w pomazanym pudełku, czy zużytej kopercie, ale zawsze możemy poddać je obróbce i wykorzystać w innym celu. Skrawki folii bąbelkowej zawsze przydadzą się do uzupełniania pustych przestrzeni w pudełkach. Karton nawet jeśli nie zostanie przerobiony, to zawsze możne zostać użyty do magazynowania towarów.