Sprzedaż transgraniczna w Europie rośnie z roku na rok. Zachowania konsumenckie się zmieniają, coraz chętniej klienci decydują się na zakupy z zagranicznych sklepów internetowych. Dzieje się tak dlatego, że sprzedawcy zagraniczni często oferują te same towary w niższych cenach, nawet jeśli doliczymy do nich opłaty za przesyłkę. Przyjrzyjmy się badaniu, które przeprowadzone zostało przez International Post Corporation. Pokazuje ono, w jakim kierunku idą zmiany w sprzedaży transgranicznej.
Skąd kupujemy produkty online
Badanie zostało przeprowadzone na 33 tysiącach aktywnych e-klientów z 41 krajów. Pełny dokument można pobrać z tej strony. Wynika z niego, że niezależnie od kraju większość paczek pochodziła z Chin, w dalszej kolejności były Stany zjednoczone 15%, UK 10% i Niemcy 9%.
Jeśli popatrzymy na Europę, okazuje się, że najchętniej kupujemy towary pochodzące z Chin. W prawie każdym kraju w Europie to numer jeden na liście wybieranych krajów, z którego dokonujemy zakupów. I tak Islandii (31%) wszystkich kupionych produktów online pochodzi z Chin, w Norwegii (37%), Szwecji (32%), Finlandii (35%), Wielkiej Brytanii (50%), Danii (31%), Francji (43%), Portugalii (45%), Hiszpania (43%), we Włoszech (35%), w Grecji (39%), na Łotwie (56%), w Niemczech (43%), na Węgrzech (61%) i Słowenia (43%).
Tylko w Irlandii więcej kupowanych towarów jest z Wielkiej Brytanii: 59%, w Belgii pochodzą z Holandii: 33%, w Luksemburgu stawiają na Niemcy: 59%, w Szwajcarii prym także wiodą Niemcy: 40%, w Austrii ponownie Niemcy: 70% i na Cyprze z Wielkiej Brytanii: 26%.
źródło: The Cross-border E-commerce Shopper Survey
Świadomość i zachowania konsumenckie w handlu transgranicznym
- Najczęściej wybieranym sklepem online jest Amazon, 23% ankietowanych robi w nim zakupy. Kolejne sklepy to Alibaba 16%, eBay 14% oraz Wish 10%;
- 38% wszystkich zakupów online w Europie pochodzi z Chin, 15% z USA, 10% z UK, a 9% z Niemiec;
- 62% przesyłek objętych jest darmową dostawą;
- 40% przesyłek zawiera towary o wartości mniejszej niż 25 euro;
- 32% kupujących wybiera najszybszą możliwą przesyłkę;
- 84% paczek jest lżejsza niż 2 kg;
- 8% przesyłek jest zwracanych z różnych powodów;
- 71% paczek w krajach docelowych dostarczane jest przez pocztę;
- 16% przesyłek zostaje oclonych;
- 68% przesyłek zamawianych jest do domu, 15% do biura lub na inny adres;
- 27% kupujących chce, aby opakowanie, w którym dostarczony jest towar, nadawało się do recyclingu. Ponad 50% jest w stanie zapłacić dodatkowe 0,10 euro, by takie było;
- najchętniej kupowanymi towarami są ubrania 31%, elektronika 21%, kosmetyki, 17%, biżuteria 11%, książki i multimedia 10%;
- 22% wybieranych towarów ma wartość od 10 do 24 euro, 21% pomiędzy 25 a 49 euro, 18% to produkty od 5 do 9 euro, tylko 7% przesyłek zawiera rzeczy o wartości powyżej 200 euro.
Dostawa międzynarodowa
62% klientów zamawiając towary z zagranicznych sklepów, skorzystało z darmowej dostawy. 15% zapłaciło za przesyłkę mniej niż 5 euro, 11% od 6 do 10 euro, 5% od 11 do 20 euro. Poniżej znajduje się także tabelka ze średnimi czasami dostaw. Pokazuje ona, że nie we wszystkich krajach wygląda on identycznie. W niektórych krajach dostawa trwa bardzo długo. Warto zauważyć, że wybrane sklepy często deklarują, by przesyłki np. do Brazylii, czy Meksyku dodatkowo ubezpieczyć.
źródło: The Cross-border E-commerce Shopper Survey
Głównymi powodami zwrotów są: zbyt długi czas dostawy 25%, zbyt duże koszty dostawy 9% (tutaj chodzi między innymi o cło), 8% oddaje przesyłki, bo miało problemy ze śledzeniem paczki, 6% zwrotów spowodowanych jest uszkodzeniem przesyłek.
Handel transgraniczny w Europie – wiedza dla e-sklepów
Opisany raport to duża kapsułka wiedzy, którą można wykorzystać w międzynarodowym handlu. Wiadomo, czego oczekują kupujący, jaką dostawę preferują, jak powinna być zabezpieczona paczka, czy też jakie promocje są dla nich najciekawsze. Przeglądając tego typu zestawienia, możemy dużo lepiej dopasować nasz sklep do sprzedaży transgranicznej.