39 proc. – o taką, trzeba przyznać: oszałamiającą, wartość wzrosła liczba przesyłek odbieranych bezpośrednio z Paczkomatów. Rynek jest wyjątkowo atrakcyjny. Stąd plany Poczty Polskiej, która chce zdetronizować Paczkomaty InPost.
Państwowy operator szykuje się do rywalizacji o coraz atrakcyjniej postrzegany sektor użytkowników urządzeń do odbioru przesyłek. O popularności Paczkomatów decyduje przede wszystkim szybkość i łatwość nadania i odbioru. Aby wysłać przesyłkę wystarczy samodzielnie przekazać ją do Paczkomatu – można też wszystkie formalności przygotować przez serwis KurJerzy.pl. Z kolei odbiór przesyłki w opcji 24-godzinnej wpisuje się w oczekiwania osób mobilnych, młodych, unikających już np. dostawy wyłącznie w godzinach standardowej pracy.
Polacy cenią sobie Paczkomaty InPost
Efekt nowych trendów to rosnący rynek przesyłek kurierskich dostarczanych do automatów. Dotyczy to przede wszystkim sfery e-commerce. W przypadku dużych sklepów internetowych Paczkomaty InPost to już standard i najchętniej wybierana opcja odbioru przesyłki. W ten boom wpisać się chce Poczta Polska, która wyraźnie próbuje nadrobić zaległości na rynku usług kurierskich.
Stawia na alternatywę dla funkcjonalności, jakie dają Paczkomaty InPost. Przygotować ma je duńska firma SwipBox. Specjalizuje się w realizacjach o podobnym charakterze do produktów InPost. Poczta chciałaby wykorzystać je do własnej sieci. Ta powstałaby przy placówkach Poczty Polskiej oraz sklepach Biedronki. W sumie w 2020 r. sieć ma obejmować ok. pół tysiąca urządzeń.
Przesyłki odbierane w punkcie
Paczki kurierskie dostarczane bezpośrednio do danych punktów odbioru cechują przede wszystkim duże i średnie miasta – te powyżej 100 tys. mieszkańców. Paczkomaty InPost w dużej mierze zaspokajają już potrzeby rynku w tych lokalizacjach. Stąd inwestycje firmy w nowe lokalizacje. To niewielkie miejscowości, w których często liczba Paczkomatów nie ogranicza się już do jednego lub dwóch. W tym wyścigu Poczta Polska będzie więc miała długi dystans do nadrobienia. Nawet wykorzystywanie potencjału sieci handlowej Biedronka może okazać się tu nie wystarczające.
Według danych InPost, tylko w 2018 r. firma obsłużyła ponad 86 mln przesyłek dostarczonych do Paczkomatów.