Holandia jest krajem, który kojarzy się przede wszystkim z wiatrakami, tulipanami i drewnianymi chodakami. To też jeden krajów, gdzie e-handel ma się bardzo dobrze. Na 17 milionów mieszkańców 96% z nich ma dostęp do internetu, a w 2018 roku internauci wydali łącznie prawie 24 miliardy euro na zakupy online. Jak wynika z ostatnich badań, Holendrzy nie mają problemu z tym, by kupować online w zagranicznych e-sklepach.
Zakupy online nie tylko w rodzimych sklepach
Jak możemy przeczytać w raporcie dostarczonym przez agencję CBS Holendrzy wydali w 2018 roku na zagraniczne zakupy 1,6 miliarda euro. Daje to 17% wzrost w stosunku do roku 2017. Wskaźnik ten rośnie rok do roku, ale obecny wzrost nie był już tak imponujący.
źródło grafiki: ecommercenews.eu
Jednocześnie o 18% wzrosła całkowita sprzedaż online w Holandii, jeśli porównamy ją do roku 2017. Bardzo ciekawa analiza pokazuje jeszcze jedną rzecz. Sklepy internetowe, które nie mają placówek stacjonarnych, zanotowały wzrost na poziomie 13%, a sklepy działające w metodologii omnichannel w 2018 roku mogły pochwalić się 26% przyrostem sprzedaży.
Jak widać strategia omnichannelowa pozwala docierać do dużo większej liczby potencjalnych klientów, a nasz sklep pojawia się praktycznie z każdym z punktów styku. Wzajemne przeplatanie się poszczególnych kanałów i odpowiednie ich dopasowanie może być przepisem na sukces.
Jak kupują Holendrzy?
Thuiswinkel Markt Monitor podaje, że w 2018 roku było 13,5 miliona aktywnych e-klientów. Najczęściej wybieraną przez kupujących płatnością jest iDeal, czyli forma szybkich rozliczeń online przygotowana specjalnie na ten rynek. 95% wszystkich transakcji w lokalnych e-sklepach dokonywane jest właśnie w ten sposób. W przypadku płatności zagranicznych najczęściej wybierane są: karta kredytowa 50% oraz PayPal 31%.
Najczęściej kupowanymi produktami w sklepach internetowych są:
- bilety podróżne oraz na wydarzenia – 38,96%;
- usługi telekomunikacyjne – 12,82%;
- elektronika użytkowa – 7,84%;
- komputery i podzespoły komputerowe – 7,57%
- buty, ubrania i inne produkty z branży fashion – 7,48%
- multimedia – 6,36%.
Największe sklepy internetowe
Patrząc na listę największych e-sklepów w krajach Beneluksu, czyli także Holandii możemy wymienić Wehkamp.nl, bol.com, Zalando, Coolblue, H&M, Hema oraz thuisbezorgd.nl. Łącznie na tym rynku istnieje około 30 tysięcy mniejszych i większych e-sklepów. Dlatego, jeśli chcemy wchodzić ze sprzedażą swoich produktów właśnie tam, to powinniśmy mieć już ustabilizowaną pozycję na rynku. Jeszcze lepiej, jeśli będzie to rynek europejski.
źródło grafiki: ecommercenews.eu
Holendrzy lubią kupować w zagranicznych e-sklepach
Jednocześnie gdzieś wydawane jest to 1,6 miliarda euro na zakupy zagraniczne. Według analiz pieniądze te wydawane są na amazon.com, eBay, oraz w innych sklepach internetowych, które mają przynajmniej angielską wersję językową.
Sprzedaż online do Holandii. Na co zwrócić uwagę?
Jeśli zdecydujemy się zaatakować holenderski rynek online, to musimy przygotować się na wiele ewentualności. Przede wszystkim, to dość konkurencyjny rynek, co może potwierdzać 32 tysiące sklepów internetowych, które działają w tamtym rejonie. Poza tym musimy udostępnić kupującym takie rozwiązania płatnicze, z których korzystają. Oznacza to, że płatność kartą oraz poprzez PayPal, to podstawa. Warto pokusić się także o dobrą obsługę klienta w języku niemieckim, angielskim lub holenderskim.
Warto pokusić się o sprzedaż produktów poprzez platformę Amazon albo eBay. Dzięki temu możemy nie tylko dotrzeć do klientów z Holandii, ale także w łatwy sposób dostarczymy im towary, jeśli skorzystamy z rozwiązań magazynowych zaoferowanych przez Amazon.
Dobrym pomysłem jest też skorzystanie z rozwiązań logistycznych świadczonych przez brokera kurierskiego, bowiem pozwala nam to zaoszczędzić pieniądze podczas wysyłki zagranicznej paczki. O tym, jak wysłać zagraniczną paczkę brokerem kurierskim można przeczytać tutaj.