Ranking firm kurierskich z pewnością nie daje jednoznacznej odpowiedzi na to, jaki przewoźnik jest najlepszy w kontekście e-commerce. Pozwala jednak sprawdzić, które marki są najpopularniejsze w środowisku klientów. Mnogość zamówień w sklepach internetowych sprawia, że Polacy coraz częściej korzystają z tych kurierów, których już poznali – i się na nich nie zawiedli.
Ranking firm kurierskich – na rok 2018; opublikowany w 2019 – przedstawił tego lata Gemius, firma badawczo-technologiczna. Analizę “E-commerce w Polsce 2018” poświęciła ogólnemu stanowi branży e-handlu w kraju. Jakie są wnioski płynące z badania rynku kurierskiego?
Przede wszystkim widać dominację dwóch marek – to DPD oraz DHL. Według analizy Gemiusa, najczęściej one w ub. roku dostarczały produkty zakupione w e-sklepach. Uwagę zwraca tu trzecia pozycja InPostu. Procentowe zestawienie poszczególnych marek pokazuje, że różnica między popularnością Paczkomatów, a najbardziej renomowanych firm kurierskich pozostaje całkiem spora.
Zestawienie firm kurierskich najczęściej wybieranych przez kupujących w sklepach internetowych wg danych Gemius:
- DPD – 26%
- DHL – 25%
- InPost – 15%
- żadna z podanych firm – 13%
- Pocztex – 10%
- GLS – 5%
- UPS – 4%
- FedEx – 2%
DPD i DHL dzielą między siebie aż połowę obecnego rynku; inne firmy kurierskie dzieli od nich przepaść. Bardzo ciekawie analiza tego, jaką firmę kurierską wybierają Polacy wygląda w kontekście dynamiki zmian. W 2017 r. liderem był DHL (27%) przed DPD (23%). InPost był wyraźnie mniej popularny (11% wobec aktualnych 15). Przed rokiem ranking firm kurierskich Gemius obejmował np. TNT (1%), który teraz w ogóle nie został w nim ujęty.
Ranking firm kurierskich a satysfakcja klientów
Takie zestawienie najpopularniejszych marek na rynku kurierskim jest zbieżne z np. analizą Ceneo, które regularnie bada opinie klientów zamawiających produkty przez tę platformę. Największy odsetek poleceń ma DPD (97 %) i – co ciekawe – UPS (97 %). Równie wysoko w zestawieniu jest InPost. Najmniejszy wskaźnik w badaniu satysfakcji jest w przypadku Pocztexu. Z tej marki zadowolonych jest ok. 94 % osób korzystających z usługi kurierskiej. To może być efekt dość częstego rozczarowania zakończeniem procesu dostawy. Firma kurierska bazująca na potencjale Poczty Polskiej wykorzystuje możliwość np. pozostawienia awiza w skrzynce i przekierowania paczki na określony oddział PP. Klienta czeka wtedy – zazwyczaj – długa kolejka po odbiór przesyłki.