Światowy gigant logistyczny chce w ciągu najbliższych 30 lat zredukować emisję zanieczyszczeń do zera. Jak chce to pogodzić z coraz większą liczbą przesyłek na rynku?
Dostawy – nie tylko za pośrednictwem Grupy DHL, ale i innych kurierów – to bez cienia wątpliwości przyszłość światowego handlu. Firmy kurierskie stoją jednak przed wyzwaniem: dynamika i rozwój muszą iść w parze z ekologią – to coraz ważniejsze z marketingowego punktu widzenia. Tym bardziej ciekawe staje się, jak DHL, w ramach globalnej strategii GoGreen chce utrzymać obecny poziom logistyki, a jednocześnie do 2050 r. zredukować do minimum emisję zanieczyszczeń powstających przez dostawy.
Kluczem do sukcesu ma być ciągły pomiar tego, jak przesyłki i ich obsługa oddziałują na środowisko – a następnie ograniczanie skutków. W ten sposób DHL chce stawiać cele, a następnie zmierzyć ich realizację. To iście korporacyjne podejście wobec ochrony środowiska ma sens. Według planów DHL do 2025 tzw. efektywność węglowa zostanie poprawiona o 50 proc. wobec danych z roku 2007. Szczególny nacisk DHL chce postawić na zastosowanie ekologicznych metod dostaw kurierskich. Użycie nowoczesnych technologii ma objąć usługi w zakresie pierwszej oraz ostatniej mili – automatycznie przełoży się na ogólną jakość całego łańcucha zawierającego ekologiczne przesyłki.
Cztery tajemnicze cele DHL
Czy to jest możliwe? Agnieszka Błaś, dyrektor ds. operacji w DHL Express Poland podkreśla, że to – jak określa – “misja odważna”, ale też poparta doświadczeniem. – W dużej mierze opiera się na tym, co już udało się osiągnąć. Jako wiodąca firma logistyczna na świecie dbamy o zrównoważony rozwój. Strategiczny kurs naszej misji, czyli zniwelowanie zanieczyszczeń do zera, obejmuje cztery konkretne cele, które chcemy zrealizować jeszcze do 2025 r. – mówi. Służyć temu ma m.in. inwestycja w pracowników – szkolenia proekologiczne, które będą podstawą nowego podejścia do obsługi klienta czy dostaw kurierskich.
Nie jest to pierwszy taki ruch DHL. Już przed dekadą marka zobowiązała się do znaczącej, kilkudziesięcioprocentowej redukcji zanieczyszczeń generowanych podczas realizacji zleceń kurierskich. Zakładany cel udało się DHL osiągnąć przed zakładanym czasem – już na cztery lata przed ostateczną datą.
DHL a ekologia
Polityka proekologiczna ze strony DHL obejmuje wszystkie sfery działalności logistycznej. W zakresie magazynowania to m.in. tworzenie ekologicznych centrów dystrybucyjnych opartych o naturalne rozwiązania i np. dachy odbijające światło słoneczne czy zbiorniki na wodę deszczową. Firma kładzie też duży nacisk na recykling odpadów powstających podczas transportu. Ciekawym ruchem jest budowa świadomości wśród klientów w zakresie planowania objętości ich paczek. Jak osiągnąć w pełni ekologiczne przesyłki? DHL pomaga dostosować rozmiary do zawartości przesyłek kurierskich. W ten sposób opakowania są bardziej wypełnione, a ich liczba spada. DHL szacuje, że ruch ten zmniejszył objętość pustych miejsc o ok. 10 proc., a wypełnienie wzrosło o 19 proc. Pozwala to zaoszczędzić liczbę pojazdów ciężarowych do przewozu przesyłek. Ciekawostką jest też optymalizacja… naczep używanych przez DHL. Bardziej opływowe kształty pozwalają, według analiz tego giganta, zaoszczędzić ok. 10 proc. paliwa i zredukować emisję dwutlenku węgla.