Błąd na zleceniu dla kuriera. Co zrobić w razie pomyłki?


błąd na liście przewozowym
błąd na liście przewozowym

Stało się: list przewozowy dla kuriera zawiera błędne informacje. Niezależnie od tego, czy dotyczą one adresu, danych odbiorcy czy innych informacji – jeszcze nie wszystko stracone. Oto kilka wskazówek, co zrobić w sytuacji, gdy zlecenie dla kuriera zostało obarczone błędem.

Przesyłki kurierskie tylko na pozór są – jak w popularnym haśle reklamowym – “łatwe, proste i przyjemne”. Błędy i pomyłki zdarzają się zarówno w przypadku zleceń dla kuriera, które są okazjonalne i rzadkie jak i zdecydowanie bardziej masowych. W pierwszym przypadku problemem zwykle bywa brak doświadczenia. Osoby, które np. wykonują procedurę przesyłki paczki pierwszy raz, mogą nie wiedzieć, co np. kryje się pod specyficznym nazewnictwem branżowym. Dość popularne – jak pokazują analizy firm kurierskich – bywają nawet pomyłki statusu nadawcy i adresata. Błędy zdarzają się też wtedy, gdy np. użytkownik składa zamówienie kuriera na smartfonie. Łatwo w takiej sytuacji o np. błąd w nazwisku czy ulicy – wystarczy do tego nieprawidłowe naciśnięcie liter na małym ekranie. Z kolei podmioty, które zlecają duże ilości przesyłek kurierskich również miewają problemy z ich poprawnością. Błąd na przesyłce – np. nieprawidłowy adres odbiorcy w liście przewozowym – bywa efektem pośpiechu czy nieprawidłowości w systemie księgowo-magazynowym. Z kolei duże sklepy internetowe – jeśli nie działają w oparciu właśnie o automatyzację danych – mogą zorientować się np., że pracownik odpowiedzialny za wysyłkę zapomniał oznaczyć kwoty pobrania. W efekcie kupujący może odebrać paczkę praktycznie za darmo.

Pomyłka, a poprawa danych i błędów na liście przewozowym

Czy edytowanie danych jest w ogóle możliwe? Niestety, przyjąć można jedną zasadę: jeśli doszło do wygenerowania listu przewozowego i zlecenia tak, że zawiera ona indywidualny numer przesyłki oraz gotową etykietę, jest to niemożliwe. Pakiet ten zawiera wszystkie dane niezbędne dla firmy kurierskiej do obsługi przesyłki. Jeśli więc zlecenie jest wygenerowane błędnie, nie zależy go edytować – anuluj je i zamów kuriera ponownie wprowadzając już poprawne dane.

Po zrobieniu błędnej przesyłki – a jeszcze przed odbiorem paczki przez kuriera – warto od razu zniszczyć nieprawidłową etykietę i zwrócić szczególną uwagę na to, by na przesyłce znalazły się prawidłowe dane.

Czy można zmienić kwotę pobrania za przesyłkę?

Zarówno sklepy internetowe jak i osoby sprzedające coś za pobraniem powinni zwrócić szczególną uwagę na poprawność wpisywanej kwoty. Co zrobić, gdy doszło do błędu? Tu niestety możliwości są bardzo ograniczone. Jeśli przesyłka nie jest odebrana przez kuriera wystarczy wspomniana wcześniej anulacja zlecenia i wygenerowanie go ponownie – już z poprawną kwotą. Gdy jednak kurier odebrał już paczkę, a zleceniodawca chce poprawić kwotę pobrania nie ma na to szans. Zmiany kwoty pobrania, gdy przesyłka jest już w transporcie – a więc po prostu odebrana od nadawcy – nie są uwzględniane.