Sklep internetowy nie musi opierać się na sprzedaży produktów prosto z fabryk. Coraz więcej osób – nie tylko w Polsce – szuka nisz w projektach handmade. Gdy np. w branży wnętrz wszechobecna jest unifikacja i te same produkty, w cenie będą – a nawet są – rzeczy oryginalne, wytworzone ręcznie przez ich autora. Tu jednak pojawia się pytanie o to, jak można wysłać handmade tak, by nie doszło do uszkodzeń rzeczy.
Praca może być pasją – w przypadku rzeczy handmade ta wyświechtana reguła rzeczywiście ma odbicie w realiach. Tworzenie produktów do wnętrz, ale też np. kosmetyków czy odzieży zyskuje na popularności. Z jednej strony pozwala oddać się pasji. Z drugiej – staje się biznesem, który z czasem może zmienić się w zaskakująco lukratywną działalność. Bardzo ważna w tym kontekście jest wysyłka przesyłek i prawidłowe zapakowanie – oraz zabezpieczenie – schowanych do nich produktów. Rękodzieło powinno być właściwie chronione, a zarazem odpowiednio wyeksponowane – w takim układzie klienci chętnie wracają po kolejne towary. Na co zwrócić uwagę wysyłając masowo produkty handmade?
Opakowanie zewnętrzne nawiązujące do towaru
Dopasuj wielkość opakowania do rzeczywistych gabarytów przedmiotu. Jeśli klient ma otrzymać coś niewielkiego, nie ma sensu chować rzeczy do kartonika – wystarczy koperta czy opakowanie polietylenowe. W przypadku większych lub delikatnych przedmiotów pudełko rzeczywiście ma sens ze względu na wytrzymałość i relatywnie większą ochronę niż zwykła koperta.
Warto pamiętać, że niektóre firmy kurierskie zapewniają własne opakowania – oczywiście dzieje się tak w przypadku stałej współpracy i korzystania z ich usług.
Ręcznie wykonane produkty wymagają lepszego zabezpieczenia
Produkty, które wyślesz, powinny zostać zabezpieczone lepiej niż standardowe – są oryginalne i jedynie w swoim rodzaju. Warto zabezpieczyć towary bibułą amortyzującą ewentualne uderzenia. Świetnie sprawdzą się skrawki materiałów czy specjalny pakiet ograniczający ryzyko przesuwania się towarów wewnątrz paczki. Szczególnie dobrym wyborem będą wspomniane tkaniny. Wyściełanie nimi wnętrza opakowania nie tylko stanowić będzie zabezpieczenie, ale również doda paczce estetyki i wyjątkowości.
Podkreślenie marki odpowiedzialnej za towar
Wytwarzasz np. ręcznie robione ubrania lub kubki? Możliwe, że będziesz je produkować seriami – warto umacniać skojarzenie z marką poprzez eksponowanie swojego logo właśnie na materiałach kurierskich. Opakowanie czy koperta świetnie sprawdzi się jako nośnik reklamowy. Spędź nieco więcej czasu nad by powstały w ten sposób ręcznie robione podziękowania. Dobrym rozwiązaniem będą również wizytówki czy nawet metka na odzieży.
Przesyłka kurierska powinna być źródłem informacji
Zabezpieczając paczkę pamiętaj nie tylko tym, by ochronić ją od uszkodzeń mechanicznych. Możesz oczywiście dodać folię bąbelkową i wypełniacze tak, by zapewnić jak najlepszy poziom ochrony. Równie ważne jest to, by zadbać o opis dla kuriera. Wystarczy na kartonie napisać „Szkło” – z pewnością kurier zadba o to, by paczka znajdowała się na szczycie zestawienia przesyłek, a nie stanowiła jej podstawy. Im więcej szczegółowych informacji na liście przewozowym oraz opakowaniu, tym bardziej cenny handmade będzie bezpieczniejszy. Możesz również rozważyć ubezpieczenie przesyłki jeśli zawiera ona np. coś cennego – chociażby obraz, który z czasem może znacząco nabrać wartości. Nawet jeśli rękodzieło obecnie ma przeciętną cenę, w przyszłości może okazać się zdecydowanie droższe.
Ważne jest również to, by dobrze dopasować cenę wysyłki do ceny dla klienta. Bywa tak, że szczególnie nietypowe towary – a takich w handmade niemało – ustalane są pod względem kosztu metodą prób i błędów. W ten sposób łatwo o zaniżenie ceny, co z kolei obniży zysk ze sprzedaży.
Dobrze, gdy większość małych produktów wysyłana jest w kopercie. Gdy zamówienie jest zbyt duże, może trafić do pudełka. W takiej sytuacji niech będzie starannie otoczony wspomnianą bibułą lub inną formą ochrony – to ważne np. dla ochrony powierzchni przedmiotu. Dobrym zwyczajem staje się też dołączanie do paczki ręcznie napisanych podziękowań dla klienta.