Jaką bramkę płatności wybrać prowadząc sklep internetowy?


Bramka płatnicza
Bramka płatnicza

Uruchomienie sklepu internetowego to dziesiątki wyborów z pogranicza technologii, IT i logistyki. Właściciel lub menedżer e-sklepu musi zadbać m.in. o to, by platforma działała w oparciu o dobre oprogramowanie, miała wsparcie techniczne i wykorzystywała tanie usługi kurierskie. Dość częstym pytaniem – w ramach optymalizacji wydatków – bywa to, jaką bramkę płatności wybrać do obsługi przelewów elektronicznych.


Tania bramka do przelewów jest o tyle ważna, że przekłada się na bezpośrednie korzyści finansowe właścicieli sklepu. Choć oferty operatorów różnią się często nawet na poziomie 0,2-0,5 proc., przy dużej ilości zamówień i sporej zbiorczej sprzedaży, te dziesiąte części procentów będą stanowiły sporą różnicę.

Działa to podobnie jak w przypadku usług kurierskiej. Warto analizować rynek – np. poprzez platformę KurJerzy.pl – by znaleźć najkorzystniejszą opcję finansową, dzięki której w skali miesiąca uda się zaoszczędzić sporą część wydatków na logistykę w e-sklepie.

Jacy są operatorzy bramek do przelewów w Polsce?

Najbardziej znanymi operatorami oferującymi e-przelewy przez internet są:
• Dotpay
• eService
• PayU
• Przelewy24
• TPay

Nie brak jednak wielu innych, którzy dopiero teraz, stopniowo próbują zdobyć część rynku oferując np. bardzo promocyjne wyceny swoich prowizji. Niewątpliwie ilość podmiotów sprawia, że wybór właściwego operatora jest trudny.

W tym kontekście warto precyzyjnie zwrócić uwagę na to, czym właściwie jest system płatności online. To rozwiązanie przeznaczone dla sklepów oraz serwisów internetowych, które realizują transakcje przy sprzedaży internetowej. Niezbędny jest do tego system elektronicznej wymiany danych, który umożliwia dokonywanie i otrzymywanie wpłat przez internet pomiędzy danymi osobami lub podmiotami. W ten sposób poprzez płatności online można opłacać transakcje kartą, przelewami czy mobilnymi rozwiązaniami takimi jak np. BLIK.

Ważną zaletą płatności online jest ich bezpieczeństwo. Ryzyko błędu operatorzy biorą na siebie – ograniczają je wykorzystując zaawansowane rozwiązania ochronne.

Jakie korzyści dają elektroniczne płatności?

W branży e-commerce mawia się, iż uruchomienie sklepu internetowego musi opierać się na dwóch podstawowych wyborach. Pierwszym jest wskazanie firmy kurierskiej lub brokera, który zajmie się obsługą dostawy przesyłek w kraju czy w skali międzynarodowej. Drugą jest wybór płatności elektronicznych, które niosą za sobą konkretne korzyści.

Pierwsza to bezpieczeństwo – ze względu na sposób ich ochrony rośnie zaufanie do transakcji online. Inną kwestią jest wygoda: przy opłacaniu zlecenia nie trzeba iść na pocztę lub do banku, ale skorzystać z możliwości e-przelewów. Rośnie też rola dodatkowych opcji transakcyjnych. Wśród nich są np. płatności na raty, które również stanowią ważny czynnik motywujący do zakupów.

Ile kosztują bramki płatności elektronicznych?

Wynagrodzenie dla operatorów bramki do e-przelewów stanowi prowizja naliczana od wartości transakcji realizowanych przez klienta. Stawki mogą się znacząco wahać w zależności od pozycji danej marki na rynku oraz jej tradycji. Najwięksi gracze – a więc również najbardziej rozpoznawalni – zakładają nawet 2-procentowe prowizje transakcyjne. Z kolei mniejsi gracze dopiero rozwijający się na rynku miewają oczekiwania na poziomie 1 proc., a przy potencjalnie dużym obrocie można też skutecznie negocjować redukcję do poziomów 0,8 proc.

Niewątpliwie warto to zrobić. Jeśli dany e-sklep ma marżowość produktu na poziomie np. 5-6 proc. od zakupu, np. 2 proc. stanowić będą sporą część potencjalnego zysku. Gdy na dodatek sprzedawca promocyjne oferuje również dostawy kurierskie towarów na swój koszt, może okazać się, iż jego zyski są realnie bardzo znikome.

Ceny operatorów płatności internetowych są również ważne ze względu na dodatkowe opłaty, którymi różnić będą się poszczególne oferty. To m.in. opłata aktywacyjna, koszty wypłat pieniędzy z konta czy wyższe ceny konkretnych usług – np. BLIK-a czy szybkich przelewów.