Jak zautomatyzować wysyłanie przesyłek kurierskich w e-sklepie?


Automatyzacja przesyłek
Automatyzacja przesyłek

Automatyzacja przesyłek kurierskich to nie tylko szybkość i wygoda, ale również znaczące ograniczenie potencjalnych błędów wynikających często z ludzkich pomyłek. Jak można przyspieszyć obsługę wysyłki paczek w sklepie internetowym?


Zautomatyzowane nadawanie paczek dla kurierów to niewątpliwie wygoda. Nie ma bowiem potrzeby przepisywania danych klientów na każdy list przewozowy – jeśli to stała i cykliczna współpraca, automat samoczynnie może podpowiedzieć dane i wypełnić je tak, by proces ten w pełni przyspieszyć. Samego procesu automatyzacji nie warto jednak sprowadzać wyłącznie do tego rozwiązania – na proces ten można bowiem spojrzeć zdecydowanie szerzej.

Zamówienie kuriera – nawet przez Internet – nie sprowadza się wyłącznie do kliku kliknięć. Należy m.in:
• wygenerować listy przewozowe – to często kilkadziesiąt czy nawet kilkaset adresów
• sprawdzić poprawność danych
• zweryfikować, czy np. część z przesyłek nie wymaga pobrania.

Można więc założyć, że to spora praca operacyjna, która nie powinna być wykonywana niejako w tle innych działań. Ryzyko i skutki potencjalnego błędu są zbyt duże. Wystarczy, że pracownik nie odnotuje, iż dana przesyłka musi być wysłana za pobraniem, a drogi często towar może trafić do odbiorcy jako zwykła standardowa przesyłka, co oczywiście obciąża firmę.

Stąd skłonność do tego, by prowadząc sklep internetowy jak najbardziej automatyzować wysyłki korzystając z możliwie najwygodniejszych sposobów wysyłki.

Broker kurierski – idealny sposób do automatyzacji przesyłek

Zlecanie wysyłek kurierskich ze sklepu internetowego coraz częściej realizowane jest przez platformy brokerów masowo obsługujących tego typu zlecenia. Przykładem jest serwis KurJerzy.pl, który zapewnia zarówno szybkie porównanie cen jak i możliwość zamówienia usługi kurierskiej jednorazowo lub cyklicznie.

Taka ścieżka wyboru to przede wszystkim wiele opcji dostawy. Pokrywa się to z oczekiwaniami klientów – jak pokazują badania branżowe, m.in. raport Gemius „E-commerce w Polsce” za rok 2020, zdecydowanie chętniej wybierane są te platformy, które oferują dostawy na wiele sposobów. Należy więc – patrząc z perspektywy sklepu internetowego – zapewnić zarówno dostawę kurierską bezpośrednio w trybie door-to-door jak i do/z punktu odbioru. Naturalnym wyborem są też automaty paczkowe – nie trzeba się tu ograniczać już do jednej firmy, ale skorzystać z rosnących własnych sieci poszczególnych dostawców. Istotna jest też możliwość wysyłania towarów za pobraniem. Nachodzi na to presja na możliwie jak najtańsze dostawy kurierskie. W rezultacie przed właścicielem sklepu internetowego stoi tak wiele wyzwań w kontekście odpowiednich opcji, że jedynie rozbudowana platforma do składania zleceń online jest w stanie sprostać zapotrzebowaniu.

Automatyzacja logistyki w rozwoju e-commerce

Jak można rozumieć proces wdrożenia automatycznych procesów w obsłudze klienta podczas działalności e-commerce? Kluczową kwestią jest tu sprawne – z minimalnym udziałem człowieka – przygotowanie i nadawanie przesyłek do klientów. Dotyczy to przede wszystkim wypełnienia oraz wydruku etykiet nadawczych i bezpośrednio przekłada się na szybkość realizacji zamówień. Przykładem może być proces pakowania i przygotowania paczki do wysyłki – jeśli osoba odpowiedzialna za tę czynność miałaby wszystko wykonać ręcznie na zasadzie kopiowania, obciążona jest możliwym błędem, a praca zdecydowanie się przedłuża.

Tymczasem sklep internetowy można zintegrować poprzez API – technologiczny klucz łączący dwie strony – tak, by proces ten przebiegał praktycznie automatycznie. W ten sposób broker usług kurierskich może korzystać z danych adresowych i przyspieszyć proces tworzenia etykiet.

Na automatyzację warto spojrzeć również przez pryzmat wygody składania zleceń oraz analityki i kontroli. Platformy do składania zleceń online to ciekawie zaprojektowane interfejsy o często zaskakująco dużych możliwościach porównawczych. Przykładem może być sytuacja, w której w firmie pada pytanie: ile kosztują przesyłki kurierskie patrząc na nie w skali miesiąc do miesiąca lub rok do roku. Wyodrębnienie tych danych z np. dokumentów księgowych może zająć sporo czasu. Tymczasem poprzez platformę do składania zleceń online odbywa się to zdecydowanie szybciej, a tego rodzaju raport jest gotowy praktycznie natychmiast.