Jak wygląda dostawa kurierska przez brokera?


Broker - dostawa kurierska
Broker - dostawa kurierska

Rozwój działalności brokerów kurierskich sprawił, że dostawy paczek i przesyłek – szczególnie na krańcowym etapie – zyskały sporo korzystnych funkcjonalności. Postrzega się je głównie przez pryzmat obniżenia kosztów w kontekście łańcucha dostaw. Tymczasem warto spojrzeć na nie szerzej: również pod kątem możliwości, które brokerzy zapewniają dla platform e-commerce.

Logistyka ostatniej mili uznawana jest za newralgiczny etap doręczenia przesyłki kurierskiej. Zakłada ona ostateczną dostawę paczki – tu pojawia się największa presja na terminowość doręczenia oraz jakość usługi.

Przez lata o logistyce na ostatnim etapie praktycznie nie wspominano. Wynikało to z faktu dominacji usług kurierskich przez dostawy w ramach relacji B2B, czyli wyłącznie pomiędzy podmiotami biznesowymi. Odkąd wzrosło zainteresowanie usługami w sektorze B2C – business-to-consumer – sytuacja wygląda nieco inaczej. Od ok. 2015 r., odkąd – jak się szacuje – kurierzy doręczają więcej zamówień dla konsumentów ostatecznych niż biznesowych, detale związane z ostatnią milą nabrały szczególnego znaczenia.

Jak można zdefiniować rolę pośrednika – platformy umożliwiającej porównanie i zamówienie usług kurierskich – w tym procesie? Kluczową kwestią są tu koszty zamówienia kuriera oraz rozwiązania – często nowoczesne technologie – jakie proponują platformy brokerskie.

Kim jest broker tzw. pośrednik brokerski?

Brokerzy kurierscy charakteryzują się rozwiniętą siecią relacji z wiodącymi firmami doręczającymi paczki i przesyłki. Stają się w tym kontekście centrum, które agreguje oferty i umożliwia ich sortowanie czy filtrowanie według określonych właściwości. Można przyjąć, że broker zapewnia organizację wysyłki, ale jednocześnie samemu nie realizuje usługi dostawy, ponieważ nie posiada do tego odpowiedniej infrastruktury. Może natomiast udostępniać – np. przez internet – narzędzia i rozwiązania, które zdecydowanie przyspieszają wybór właściwej oferty oraz pozwalają na lepszą kontrolę wydatków.

Cechą wyróżniającą brokerów kurierskich jest atrakcyjna cena usług – wynikająca z negocjacji dużych wolumenów z poszczególnymi firmami – oraz nowoczesne systemy do obsługi składania zleceń. W ten sposób z usług brokerskich korzystają w Polsce zarówno klienci detaliczni jak i hurtowi – nie posiadający np. własnego systemu do monitorowania zleceń i chętnie korzystających z udostępnianych baz online.

Dlaczego warto korzystać z brokerów kurierskich?

Najczęściej docenianą – oprócz atrakcyjnych cen – zaletą serwisów brokerskich jest minimalizacja formalności. Dotyczy to np. ograniczeniu dokumentacji oraz wyraźnego usprawnienia tego, jak wygląda proces wysyłki. Np. platforma KurJerzy.pl zapewnia zbiorcze faktury za zamawiane usługi – wobec np. dużego wolumenu zleceń minimalizacja generowanej dokumentacji jest niewątpliwie korzystna dla podmiotów gospodarczych. Sprzyja to zarówno księgowaniu kosztów jak i analizowaniu danych.

Rośnie też rola integracji platform i automatyzacja działań związanych z obsługą dokumentów sprzedażowych.

Wobec rosnącej konkurencji na rynku usług kurierskich, dużą zaletą jest swoboda, z jaką zleceniodawca może porównać oferty poszczególnych marek. Analizując propozycje pośrednika kurierskiego można bardzo czytelnie sprawdzić ceny konkretnych marek oraz dobrać wariant usługi idealnie dopasowany do założeń. W sytuacji, gdy przesyłki kurierskie zakładają dostawy listów, paczek czy całych palet, tego typu różnice odgrywają kluczowe znaczenie.

Jaka jest rola pośrednika ostatniej mili?

Platformy brokerskie w usługach kurierskich pełnią rolę integracyjną oraz zarządzającą zleceniem. Pozostałe wyzwania – cała obsługa logistyczna – ściśle powiązana jest z danym przewoźnikiem. Z kolei do brokera należy maksymalizacja komfortu zleceniodawcy – dbałość o to, by proces zlecenia i monitoringu dostaw nie budził żadnych wątpliwości. Stąd m.in. dopracowywanie systemów monitoringu przesyłek, rozwiązania automatyzacji w zakresie informacji o statusach paczek czy różne warianty płatności i pobrań.

Warto również zauważyć, że brokerzy kładą duży nacisk na to, w jaki sposób generowane są etykiety i inne dokumenty związane z obsługą zleceń logistycznych.