Magazynowanie towarów oraz ich masowa wysyłka w przypadku nawet średniej wielkości sklepów internetowych może być nie lada wyzwaniem. Oczekiwania rynku są takie, by produkty były na stanie, a ich wysyłka kurierska – możliwie jak najszybsza. To spore ograniczenie logistyczne dla firm, które nie posiadają odpowiedniego zaplecza.
Outsourcing magazynowy pozwala nieco rozwiązać problem, który może rzutować na finanse firmy. Potencjalne problemy oraz ograniczenia związane z magazynowaniem i wysyłką przekładają się nie tylko na spadek obrotów, ale też negatywne opinie klientów – to fatalny scenariusz dla każdego projektu e-commerce.
Outsourcing magazynowy w sprzedaży internetowej pozwala zdjąć z danej marki kluczowe obowiązki w zakresie magazynowania i logistyki. Model ten zakłada przekazanie zarządzania tymi sferami zewnętrznemu podmiotowi, który specjalizuje się w tego typu usługach.
W rezultacie firma zajmująca się e-commerce oddaje logistykę – częściowo lub w pełni – swoich produktów firmie zewnętrznej. Ta staje się automatycznie odpowiedzialna za kierowanie magazynem, dbałość o stany magazynowe, przyjęcie zamówień. Do zakresu jej zadań należy też pakowanie i wysyłka produktów kurierem.
Oczywiście zakres działań może być zdecydowanie szerszy – spektrum zadań jest ustalane pomiędzy stronami. W ten sposób outsourcing może też obejmować nie tylko zarządzanie magazynem i obsługę zamówień kurierskich, ale też pełną obsługę w zakresie zwrotów, księgowość czy wdrożenia IT w zakresie e-handlu.
Outsourcing magazynu a korzyści dla sklepu internetowego
Oczywiście tego rodzaju obsługa musi wiązać się z – niemałymi! – kosztami. Czy w takiej sytuacji może opłacić się np. Właścicielowi relatywnie niewielkiego sklepu internetowego, który zaczyna odczuwać problemy logistyczne?
Warto na to spojrzeć z perspektywy potencjalnych korzyści, a nie wyłącznie samych analiz finansowych wskazujących, że outsourcing to dodatkowy koszt w bilansie działalności. Scedowanie obsługi magazynowej i kurierskiej sprawia, że firma może skoncentrować się na innych sferach biznesu – sprzedaży oraz budowy marki. Z tego powodu – szczególnie w Polsce – zainteresowanie usługami outsourcingu magazynowego rośnie z roku na rok.
Jak pokazywał w 2021 r. Raport Grupy IQS “Logistyka e-commerce w Polsce 2020” już 51% krajowych e-sklepów internetowych korzystało z zewnętrznego wsparcia w zakresie magazynowania oraz logistyki – w tym zleceń usług kurierskich. Jeśli spojrzeć na te dane rok do roku, zauważyć można wzrost o 5% objętych takim modelem firm. Jeszcze ciekawszy okazuje się tu inny raport – analiza firmy doradczej Deloitte z 2022 r. Wg niego niespełna 70% firm rozważa wdrożenie lub rozszerzenie outsourcingu usług logistycznych i magazynowych w perspektywie 2-3 lat. Można więc mówić niewątpliwie o wyraźnym trendzie.
Opłacalność outsourcingu magazynu? To nie tylko koszty
Można – bez cienia wątpliwości – przyjąć, że outsourcing magazynowy się opłaca ze względu na redukcję kosztów (choć sam oczywiście również je generuje). Spójrzmy bowiem na to, jak wiele wydatków musi ponieść przedsiębiorstwo, które nie jest zdecydowane na scedowanie obowiązków logistycznych i magazynowych. Musi bowiem uwzględnić w profilu działalności stworzenie własnego magazynu, zakup sprzętu i oprogramowania, utrzymanie kadr odpowiedzialnych za realizację zadań.
Wybierając zewnętrzny podmiot odpowiedzialny za obsługę zamówień w sklepie internetowym może skoncentrować się na fundamentalnych zadaniach – rozwijaniu biznesu, marketingu czy zaawansowanemu budowaniu relacji z klientami.
Trzeba też zauważyć, że zewnętrzne podmioty odpowiedzialne za magazynowanie zazwyczaj zapewniają po prostu prozaiczną lepszą jakość obsługi. Wynika to ukierunkowania ich np. na ten sektor działalności – zakup specjalistycznego sprzętu czy oprogramowania.
Lokalizacja – ważny czynnik w kontekście skutecznego outsourcingu magazynu
Prowadząc sklep internetowy bardzo ważne jest, by zapewnić szybką wysyłkę towarów, które zostają kupione online. Stąd dążenie do tego, by magazyny, z których prowadzony jest outsourcing znajdowały się albo w centralnej Polsce, albo w lokalizacjach, gdzie można liczyć na szybki transport pozbawiony np. ryzyka pogodowego. Jak wygląda to w Polsce?
Szczególnie w środkowej części kraju znajdują się centra logistyczne oferujące usługi magazynowe i fulfillmentowe. Przykładem jest Panattoni Park w Łodzi. Centrum logistyczne zapewnia magazyn oraz pełną obsługę zamówień i zwrotów, więc rola e-sklepu sprowadza się praktycznie do ściągnięcia klienta i skłonienia go do zakupu. Podobnie działa MLP Group specjalizujący się w sferze e-commerce – wykorzystuje do tego centra zlokalizowane w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Gliwicach, Tychach i Krakowie. Podobny model działania – i miasta, w których znajdują się centra – zapewniają też np. 7R, Raben Group czy XPO.
Rozważając outsourcing trzeba mieć świadomość, iż może on nie być wskazany np. wtedy, gdy firma działa w niewielkiej skali. Przy ograniczonym zasięgu działania bardziej opłacalny może okazać się nawet niewielki, ale własny magazyn. Dotyczy to także podmiotów, które mają krótkie terminy realizacji zamówień – choć outsourcing kładzie duży nacisk na szybkość procesów, bywają sytuacje, w których wysyłka bezpośrednia bywa najlepszą opcją. Warto też rozważyć własny magazyn, gdy e-commerce zakłada handel produktami o dużej wartości lub specyfice kolekcjonerskiej – zdecydowanie lepszym wariantem będzie wtedy samodzielne prowadzenie procesu magazynowania i wysyłki.