Prawa i obowiązki kuriera – o czym należy pamiętać, zamawiając przesyłkę?


Prawa i obowiązki kuriera
Prawa i obowiązki kuriera

Kurierzy nie są tragarzami, a ich obowiązki oraz prawa mogą różnić się w zależności od charakteru przesyłki, a także firmy, która realizuje przewóz. Nie wszyscy zdają sobie jednak z tego sprawę, wymagając od pracowników firm kurierskich np. bezwzględnego dostarczenia paczki niezależnie od gabarytów lub dostarczenia przesyłki w inne, niewskazane wcześniej miejsce. Jakie są faktyczne prawa i obowiązki kuriera? Co warto o nich wiedzieć?

Prawa i obowiązki kuriera nie są zdefiniowane w żadnych dokumentach legislacyjnych, takich jak np. ustawy. Wszystko spisane jest w regulaminie firmy kurierskiej. Jeżeli masz wątpliwości lub zapytania dotyczące postępowania pracownika przedsiębiorstwa przewozowego, powinieneś sprawdzić właśnie ten dokument.

Obowiązki kuriera – co musi zrobić dla Ciebie firma kurierska?

Zacznijmy od tego, jakie obowiązki wobec klienta ma firma kurierska i jej pracownik. Przede wszystkim przedsiębiorstwo przewozowe zobowiązuje się do dostarczenia przesyłki. To główny obowiązek kuriera. Co, jeżeli nie jest to możliwe (ze względu na np. nieobecność adresata przesyłki)? Pracownik powinien zrobić wszystko co się da, aby doprowadzić do dostarczenia paczki (np. ponowić dwukrotnie próbę), a w innym przypadku – zwrócić nadawcy przesyłkę.

Przesyłka powinna zostać dostarczona pod adres wskazany na liście przewozowym. Nie zawsze musi przekazywać paczki do rąk własnych. Po porozumieniu z adresatem może pozostawić zamówienie pod drzwiami lub u sąsiada.

Drugi obowiązek kuriera to udostępnienie przesyłki do sprawdzenia jej stanu. Pracownik musi wydać przesyłkę, a Ty możesz sprawdzić, czy nie została ona uszkodzona w transporcie. Uwaga! Kurier nie ma obowiązku czekać na otwarcie przesyłki po podpisaniu odbioru.

Do innych obowiązków firm kurierskich należy m.in. wykonywanie czynności zgodnie z określonym zamówieniem (np. pobranie pieniędzy za przesyłkę i przekazanie ich w określonym terminie, dostarczenie przesyłki w danych ramach czasowych, jeżeli zostało to określone w zamówieniu usługi itd.). Firma kurierska powinni też ubezpieczyć przesyłki na kwotę wartości przesyłki lub taką, która jest określona w regulaminie.

Czego wcale nie musi robić kurier?

Wbrew powszechnej opinii, pracownicy firm kurierskich nie są tragarzami i nie muszą dostarczać pod drzwi każdej przesyłki. Jeżeli waga paczki jest większa niż 30 kg, albo ta ma ponadnormatywne gabaryty, kurier nie ma obowiązku dostarczyć jej np. na czwarte piętro w bloku. Musi za to dowieźć przesyłkę pod konkretny adres i pozostawić ją do odbioru adresatowi.

Kurier nie musi też dzwonić i uzgadniać terminu dostarczenia przesyłki z adresatem (jeżeli taka opcja nie została dodatkowo wykupiona). Rolą kuriera nie jest również dostarczanie przesyłki pod adres inny, niż ten wskazany w zamówieniu. Wyłącznie dobrą rolą pracownika firmy kurierskiej jest dostarczenie paczki do innej lokalizacji z jego rejonu, jeżeli umożliwi to skuteczną realizację usługi.

Jakie prawa ma firma kurierska?

Kurier ma przede wszystkim prawo zweryfikować zawartość przesyłki, jeżeli wzbudza ona jego wątpliwości pod kątem przestrzegania prawa i regulaminu. Firma kurierska może też naliczyć dodatkową opłatę. Jeżeli wielkość lub ciężar przesyłki nie zgadza się z wartościami wskazanymi w zamówieniu (np. paczka jest większa lub cięższa).

Firma kurierska może też odmówić dostarczenia przesyłki, której zawartość zagraża zdrowiu i życiu kuriera, albo jest zapakowana w sposób, który może doprowadzić do uszkodzenia zawartości. Prawem kuriera jest także weryfikacja tego, czy etykieta przewozowa jest dobrze przyklejona do paczki. W przypadku, gdy ta np. odkleja się, kurier ma prawo odmówić przyjęcia przesyłki.

Pamiętaj, żeby dokładnie sprawdzić prawa i obowiązki kuriera, jeżeli chcesz np. złożyć zażalenie lub reklamację na jego postępowanie. W niektórych przypadkach niewiedza może doprowadzić do zbędnej straty czasu.