EFW (Elbe Flugzeugwerke), jako część Airbus Group (dawniej European Aeronautic Defence and Space Company, czyli EADS*) specjalizuje się w modyfikacji samolotów Airbus.
Wraz z firmą logistyczną DHL Express ogłosiła w ubiegłym tygodniu podczas Farnborough Airshow podpisanie umowy w ramach programu A330P2F (passenger-to-freighter). Ma on na celu przekształcenie m.in. Airbusów A330-300, które zakończyły już swoją działalność pasażerską, na maszyny do transportu towarów.
Zgodnie z umową, EFW zamieni cztery z nich na maszyny cargo zdolne pomieścić 26 palet, czyli ładunek o wadze 61 ton. Pierwszy samolot zostanie poddany modyfikacji już w tym miesiącu, a dostawy gotowych maszyn dla DHL Express zaplanowano na koniec 2017 roku. Realizacja całego przedsięwzięcia będzie miała miejsce w Dreźnie, tam też znajduje się siedziba EFW. DHL Express zyska dzięki tej umowie elastyczność i możliwości rozwijania dalszej działalności.
To nie pierwsze takie zamówienie w ramach programu A330P2F, ale pierwsze dotyczące tych konkretnych maszyn. Program zajmujący się modyfikacją samolotów Airbus zapoczątkowano w 2012 roku. Obejmuje on przekształcenie dwóch wersji samolotów A330-200 (większy, odpowiedni do dłuższych lotów) oraz A330-300 (mniejszy przeznaczony do ekspresowych przelotów). W grudniu 2014 roku EFW przyjęło swoje pierwsze zlecenie od Egyptair Cargo na modyfikację dwóch samolotów A330-200. Ta realizacja ma się zakończyć do 2018 roku.
*European Aeronautic Defence and Space Company utworzono w 2000 r. z połączenia trzech przedsiębiorstw z Europejskich krajów: DASA (Niemcy), Aerospatiale Matra (Francja) oraz CASA (Hiszpania). Obecnie jej siedziba znajduje się w holenderskim Leiden.
Źródło: DHL