Poczta Polska jest kolejnym dużym graczem na rynku przesyłek i dostaw, który zainwestuje duże środki w segment e-commerce. Handel internetowy sprawia, że kolejne firmy kurierskie właśnie tę branżę zaczynają traktować priorytetowo.
Aż 19 procent – taki wzrost, według danych z komunikatu Poczty Polskiej, spółka zanotowała na rynku usług kurierskich. Dane dotyczą sektora klientów biznesowych związanych z e-commerce. Oznacza to jedno: popyt na dostawy kurierskie w przypadku Poczty Polskiej rośnie szybciej niż sam rynek. A przecież on sam cechuje się w ostatnich miesiącach szczególną dynamiką wzrostu. Co ciekawe, więcej paczek za pośrednictwem Poczty Polskiej nadają firmy, ale i klienci indywidualni. Liczba przesyłek wzrosła w tym segmencie o ponad 20 procent.
W efekcie Poczta Polska wyraźnie chce skupić się na rozwoju i szybkości dostaw związanych ze sferą e-commerce. Przemysław Sypniewski, prezes Poczty zapowiedział już m.in. stworzenie nowej sieci logistycznej przyspieszającej dostarczanie przesyłek, a także inwestycje w infrastrukturę. One mają dotyczyć m.in. systemów do obsługi paczek.
Inwestycje w handel internetowy
Poczta Polska szczególnie aktywnie angażuje się w rynek e-commerce od 2018 r. Stąd m.in. otwarcie magazynu rozdzielczego w Łodzi oraz nowej hali obsługowej w Olsztynie. Powstała także odrębna sortownia w Łodzi. Inwestycje dotyczą też m.in. Zabrza, gdzie powstała kolejna sortownia wyposażona w nowoczesne maszyny paczkowe.
Zmiany te mają przełożyć się na lepszą i bardziej satysfakcjonującą obsługę klientów. Konkurencja na rynku sprawia, że w cenie jest szybkość i pewność. Technologia wykorzystywana przez Pocztę Polską ma zapewnić terminowe dostarczanie przesyłki niezależnie od czasu ich wysyłki. To kluczowe w newralgicznych okresach, które są wyzwaniem, ale i czasem żniw dla firm kurierskich. Do takich należy np. gorący okres przedświąteczny.
Poczta z ambitnymi planami
Na tym założenia krajowego giganta się nie kończą. W ciągu czterech lat Poczta Polska planuje uruchomienie specjalnego hubu logistycznego. Tego typu centrum przesyłkowe miałoby zdominować rynek e-commerce w sensie transgranicznym. Wizja ta jest zbieżna z założeniami branżowych ekspertów. Z jednej strony rosnąć będzie zaufanie do zakupów realizowanych w zagranicznych sklepach. Z drugiej – coraz bardziej rozwijać będzie się handel e-commerce oparty na relacjach z Chinami. Biorąc pod uwagę fakt, że w okolicach 2025 r. nawet 40 proc. zakupów w Polsce ma odbywać się przez internet, inwestycje w hub mogą być dla Poczty dużą przewagą konkurencyjną. Spółka już teraz wie, że zaliczy rekordową liczbę przesyłek związanych z branżą e-commerce. To w dużej mierze efekt zainteresowania zakupami realizowanymi przez internet w chińskich sklepach.
Innowacyjność w nowych wymiarach
Poczta Polska wyraźnie się zmienia i – po fali krytyki – idzie w kierunku unowocześniania usług. Testuje pojazdy elektryczne – m.in. skutery – dla kurierów. Planuje innowacje tak, by być w pełni zgodna z wymogami ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych. Z tego powodu również rozpoczęła współpracę z firmą Jeden Ślad produkującą pojazdy elektryczne.
Poczta inwestuje również w ok. tysiąc dodatkowych miejsc do odbioru przesyłek. Wcześniej zapewniła możliwość ich przejęcia w sporej sieci – od placówek pocztowych przez sklepy Żabka i Freshmarket po sieć paliwową Orlen.