Dane to wszystko. Dane są niesamowite, ważne i paradoksalnie – potrafią bardzo dużo powiedzieć o Twoim kliencie. Potrafią też sporo powiedzieć o Twoim biznesie, więc nie ma co ich bagatelizować i nie ma też powodu do zdziwienia, że istnieją firmy, które skupiają się wyłącznie na analizie danych. Poznajcie najciekawsze statystyki e-commerce.
Dlaczego warto analizować statystyki e-commerce?
To tak, jak z chorobą. Możesz próbować po łebkach próbować zdiagnozować się samemu, korzystając z uroków wujka Google, ale możesz też oddać sprawę do fachowca.
Dane pozwalają Ci podejmować świadome decyzje strategiczne, które po czasie przełożą się na sukces. Nie ma tu miejsca na zgadywanki. Ten etap niech zostanie w przedszkolu. To biznes, to pieniądze, ludzie, wizerunek. Zgadywanki, gdybanie, snucie jakiś wyobrażeń może mieć słoną cenę.
Dane. Nie wszystkie są takie same, ale o większości z nich możemy powiedzieć, że są ważne. Statystyki reklamowe powinny być maksymalnie dokładne, by w maksymalnie wielkim stopniu pomóc w podejmowaniu decyzji. Niedokładne dane mogą wpływać mylnie na całość. Ale to nadal nie wszystko. Nawet, gdy masz dokładne statystyki, to wyodrębnienie z nich tych najważniejszych, może być trudne.
Dlatego powstał ten tekst. By pokazać Ci, na co warto zwrócić uwagę.
Zatem – bierzemy się do pracy.
1,92 mld
Tak. W 2019 roku według szacunków – tyle wyniesie liczba globalnych nabywców cyfrowych. Biorąc pod uwagę, że na świecie jest nas około 7,7 miliarda, to okazuje się, że 25 procent światowej populacji robi zakupy online. I kiedy wydawać by się mogło, że boom na e-zakupy już powoli stopuje, pojawia się kolejny szacunek: do 2021 liczba internetowych kupujących ma przekroczyć 2 miliardy ludzi. 2,14 mld – dokładniej mówiąc. Więc jeśli chcesz ze swoim biznesem lub pomysłem na biznes wejść w świat cyfrowy, to kiedy, jak nie teraz?!
13,7 procent
Nie, nie chodzi o wzmacniane wino. Do końca 2019 roku tyle ma wynosić sprzedaż e-commerce w stosunku do globalnej sprzedaży detalicznej. Co nam mówi ta informacja? Ano to, że handel elektroniczny staje się bardzo ważną i silną częścią globalnego rynku.
Rozrasta się szybko, sprawnie i do 2021 ma wynosić 17,5 proc. w skali światowej. E-commerce rozwija się, staje się integralną częścią doświadczeń konsumentów i ich wyborów zakupowych na całym świecie. Daje to nadal sporą szansę dla nowych graczy.
Prawie połowa biznesów…
Trochę przerażająca statystyka, biorąc pod uwagę dwie powyższe. Prawie połowa małych, amerykańskich firm nie ma strony internetowej. Zastanówmy się więc jak bardzo cały świat e-handlu mógłby się jeszcze bardziej zmienić, gdyby… no właśnie. Czy taka decyzja wynika z braku świadomości? Niechęci? Lekkiego cynizmu i „hipsterskiego” podejścia do biznesu? Czy to po prostu pozostawanie w tyle, pozwalając wyprzedzić się konkurencji? W dobie gotowych rozwiązań, które są łatwe w obsłudze, tanie, bezproblemowe – postawienie prostej strony internetowej jest absolutną podstawą.
O każdej porze dnia
Dlaczego kupujemy w internecie? Bo tak jest wygodniej. Bo możemy robić zakupy kiedy my chcemy, bez ograniczenia godzinowego, bez wolnych od handlu niedziel, bez świąt, o których zapominamy. To najważniejszy aspekt. Drugi, to możliwość porównywania cen – tę cechę wskazuje ponad połowa badanych. Trzeci, to niższe ceny (dla 46 proc. to istotne). Dalej mamy: oszczędność czasu i wygoda. Słowem: e-commerce stoi właśnie wygodą. I teraz jak przełożyć do na swój biznes? Zaoferuj bardzo wygodne rozwiązania: szybka dostawa, dedykowana aplikacja, bezproblemowe zwroty. Spraw, by proces zamawiania był prosty i intuicyjny. Wszyscy cenimy wygodę. Co jeszcze możesz zrobić? Użyj Facebooka i Instagrama i połącz je ze swoją witryną.
65 procent i mobilność
Kilka lat temu mówiono, że niedługo przyjdą czasy, w których większość ruchu online będzie pochodziło z urządzeń mobilnych. The Future is Now. 65 procent kupujących sprawdza ceny, oferty, robi zakupy online właśnie na swoich telefonach.
85 procent i zachowania konsumenckie
Zastanawiasz się co może mieć taki wynik? Proste: 85 procent konsumentów sprawdza online dane produkty, przed zakupem. Sprawdzamy ceny, recenzje, opinie, oglądamy filmiki, zdjęcia, pytamy. Możliwość badania zakupów stała się kluczowa w zakupach cyfrowych. Dlatego Twój brand potrzebuje dobrego contentu: zdjęć, opisów, specyfikacji. To buduje zaufanie.
81 procent
Czterech na pięciu badanych, a dokładnie: 81 procent, ufa radom bliskich. Dlatego w Twojej firmie powinieneś brać pod uwagę tak zwany dowód społeczny. Warto wykorzystać to w promowaniu produktów. Dla Ciebie to czysty zysk. Tip? Instagram. Dorzucaj do zamówień informację, że jeśli ktoś wrzuci zdjęcie, otaguje go odpowiednim tagiem, to przy następnym zamówieniu dostaje zniżkę.
Pa!
80 procent kupujących cyfrowo rezygnuje z zakupów z powodu złej jakości obsługi klienta. Zaufanie zbudować jest bardzo trudno. Utracić go? Ekspresowo. Zaufanie sprzedaje. Ale nie można doświadczeń pozostawić samych sobie. Chcemy dobrych doświadczeń. Od początku, do końca!
R w PR
Relacje są niezbędne. Ufamy firmom, które ułatwiają kontakt. Marka musi reprezentować jakieś wartości i w ten sposób przekładać pewną obietnicę biznesową. Chcemy otwartości i uczciwości. Każdy brand musi sporo uwagi poświęcać całościowej obsłudze klienta.
2,86 procent
Spory przeskok z tych wszystkich 80+ procent, prawda? 1 na 34 odwiedzających witrynę – faktycznie zrobi zakupy. Te wspomniane 2,86 procent to właśnie liczba odwiedzin, które mają finalizację. To dużo straconych okazji, prawda? Spójrz: jeśli wskaźnik konwersji w Twoim sklepie wynosi 2 procent, to po zwiększeniu go o kolejnych 2, czyli do 4 proc. – podwoi Twoją sprzedaż. Niewielki wzrost – znacznie większe zyski.
Porzucenie
Klient trafia do Twojego sklepu. Przegląda strony, wrzuca produkty do koszyka, a potem… porzuca go. 69 procent koszyków w ten sposób kończy swój żywot. Powodów może być wiele. Chodzi o to, by je poznać. Może cena za dostawę jest zbyt wysoka? Może nie ma ulubionych metod płatności? Albo dostawy? Może trzeba czekać zbyt długo? A może całość jest nieintuicyjna, wprawiająca w zakłopotanie, w złość i irytację? Sprawdź to!
Wątpliwa niespodzianka
Tak dalej w temacie koszyków, które zostały porzucone. Czy wiesz, jaki jest GŁÓWNY powód dlaczego tak się dzieje? Skomplikowane procesy kasowe i ukryte koszty. Wątpliwa niespodzianka, która czeka na klienta na samym końcu ścieżki.
45 procent
Kończąc temat porzuconych koszyków: czy wiesz, że maile o niedokończonych zakupach mają 45-procentowy próg otwarcia? To bardzo, bardzo dużo. Średnio otwieramy ok. 15 procent maili od firm. Porzucony koszyk i informacja mailowa o tym to Twoja ostatnia deska ratunku.
Omni-
52 procent sklepów bazuje na zasadach omnichannel. Przyszłość to wielokanałowe dotarcie do klienta. Potrzebujesz wielu płaszczyzn: kanałów socialmediowych, newsletterów, sklepu, influencerów itp. Omnichannel to kolejny krok i przyszłość e-handlu. Całość musi być zintegrowana, oparta na nowych technologiach i możliwościach. To wymaga organizacji, ale potencjał tego typu sprzedaży jest spory.
Prawie połowa po raz drugi
48 procent kupujących robi zakupy na marketplace. Ufamy tym e-targowiskom, cenimy wygodę, podoba nam się szeroki asortyment. To kolejna forma rozwoju, nad którą warto się pochylić.
67,2 procent
Do końca 2019 roku m-commerce zgarnie 67,2 proc. sprzedaży cyfrowej. Do końca 2021 – zgarnie 72,9 proc. Co to oznacza? Że Twoi klienci chcą wygodnego dostępu do Twojej witryny za pomocą swoich smartfonów.
62 procent
Jeśli Twoja witryna w wersji mobilnej nie zrobi wrażenia na potencjalnym odbiorcy, to on do Ciebie nie wróci. 62 procent osób, które mają złe doświadczenia z handlem elektronicznym w wersji mobilnej, porzuca dalsze plany zakupowe. Stać Cię na taką stratę?
Dłużej nie znaczy lepiej
3 sekundy. Tyle mamy cierpliwości, jeśli chodzi o ładowanie stron na urządzeniach mobilnych. Zatem istnieje spore prawdopodobieństwo, że jeśli Twoja witryna „ładuje się” dłużej, to Tobie ucieknie ok 32 procent potencjalnych klientów. Im dłuższy czas ładowania – tym wyższy współczynnik odrzuceń.
Milenium i X
Milenialsi i pokolenie X to dwa główne faktory, które napędzają e-handel. To oni spędzają do 6 godzin tygodniowo, robiąc zakupy w sieci. Baby Boomers – ok. 4, zaś seniorzy – 2,5.
Uff! Trochę tego było. Ale to najważniejsze dane statystyczne, które w 2019 roku musisz znać. I teraz czas wziąć się do pracy, bo da się. Tylko trzeba dobrze rozegrać strategię działania.
Statystyki e-commerce pochodzą z: statista.com, cnbc.com, kpmg.com, saleforce.com i wielu innych.