Na dobre zaczęło się przedświąteczne szaleństwo. Niektórzy (w tym także ja) wolą zamiast marnować czas w kolejce zamówić prezenty przez internet, w dogodnym dla siebie momencie i z dostawą do domu. Nie wszystko jednak lubimy kupować wirtualnie, nadal zakupy spożywcze robimy przeważnie w sklepach stacjonarnych.
Jak wynika z badań firmy Deloitte niemal połowa polaków zrobi zakupy przez internet:
- 66% – wybiera zakupy w sklepie stacjonarnym (jedzenie i napoje, kosmetyki, moda).
- 40% – wybiera zakupy w sklepie internetowym (multimedia, nowoczesne technologie, książki).
- 10% – wybiera zakupy w sklepie internetowym poprzez urządzenia mobilne (multimedia, nowoczesne technologie, moda).
Na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia polski konsument wyda ok. 1121 zł (czyli więcej niż w poprzednim roku), choć obecną sytuację gospodarczą ocenia negatywnie, jak zresztą większość Europejczyków.
W zależności od wieku najczęściej pod choinką w Polsce znajdziemy:
- Dorośli – kosmetyki albo perfumy, słodycze, książki
- Młodzież – słodycze, książki, gry komputerowe
- Dzieci – zabawki konstrukcyjne (klocki), książki, zabawki kreatywne i konstrukcyjne.
Ponad połowa polskich konsumentów zdecydowała się zrobić zakupy dużo wcześniej w pierwszej połowie grudnia lub nawet w listopadzie. Choć i tak część artykułów spożywczych będzie trzeba kupić przed samymi świętami.
W tym roku raport analizuje dane z dziewięciu krajów europejskich (Belgii, Danii, Niemiec, Grecji, Włoch, Polski, Portugalii, Rosji i Hiszpanii). Badanie przeprowadzono od 12 do 24 października wśród 6580 respondentów, przedział wiekowy wynosił 18-65 lat. Firma Deloitte już po raz dziewiętnasty analizuje przedświąteczne zwyczaje konsumentów w Polsce i Europie.
Źródło: www2.deloitte.com