To, że będąc członkami UE, mamy praktycznie nieograniczone możliwości sprzedaży naszych towarów do innych krajów członkowskich, wiadome jest od wielu lat. Ponadto zakaz geoblokowania dał jeszcze większe szanse na robienie zakupów, a także na prowadzenie sprzedaży na równych zasadach. Nie wszyscy sprzedawcy zdają sobie jednak sprawę z tego, gdzie i jakie towary warto sprzedawać oraz w których krajach e-klienci chętnie kupują produkty od sprzedawców z zagranicy. Dlatego postanowiliśmy zebrać trochę informacji na temat europejskiego e-commerce, które mogą pomóc w podjęciu handlowych decyzji.
Wartość wybranych rynków e-commerce w Europie
Poniższa lista nie została ułożona w jakiejś konkretnej kolejności. Wybraliśmy te rynki, które mają dane poparte raportami oraz badaniami.
Francja
W tym kraju wartość rynku e-commerce wyniosła w 2018 roku 92,6 miliarda euro. Badanie zostało przeprowadzone przez Fevad. Jak można przeczytać w analizie, zwiększenie o 13,4 w skali roku nie było najwyższe z możliwych, a duży wpływ na branżę miał protest “żółtych kamizelek”. W ostatnich miesiącach wzrost uplasował się na poziomie 8%, a analitycy obliczyli, że przez wspomniane rozruchy wartość rynku online była niższa o 600 milionów euro.
Francuzi wydają średnio 60 euro na jedno zamówienie online. W 2018 roku zarejestrowano 1,5 miliarda transakcji przez Internet – o 20,7% więcej niż rok wcześniej. Zakłada się, że w 2019 roku rynek ten będzie wart 100 miliardów euro. Warto dodać, że – jak podaje eBay – rok temu przedsiębiorcy z Polski znacząco zwiększyli eksport swoich produktów z dwóch kluczowych kategorii: “motoryzacja” oraz “dom i ogród”. Jak wynika z danych, w skali roku eksport części samochodowych do Francji wzrósł o 17%, a produktów dla domu i ogrodu – o 23%.
Niemcy
Niemiecki rynek w 2018 roku wart był 65,1 miliarda euro. Daje to wzrost na poziomie 11,4% rocznie. Przez Internet Niemcy kupują najchętniej książki, gry, płyty z muzyką i filmami (47%), ubrania (43%) i elektronikę użytkową (41%). Warto dodać, że 61% wszystkich zakupów książkowych dokonanych jest przy pomocy urządzeń mobilnych. Transakcje online przeprowadza 79% Niemców i średnio wydają oni na nie około 1500 euro rocznie.
Szwecja
Wartość szwedzkiego e-commerce wyniosła 14,5 miliarda euro w 2017 roku. W tym kraju aż 81% populacji to e-klienci, którzy średnio w ciągu roku wydają 1889 euro na zakupy. Najwięcej produktów Szwedzi kupują w kategoriach: zabawki i produkty dla dzieci, materiały budowlane, zakupy spożywcze oraz meble i wyposażenie wnętrz. PostNord podaje, że 30% zamówień ma charakter transgraniczny.
Węgry
Rynek węgierski nie jest duży, ale cały czas się rozwija. W 2017 roku był wart 1,65 miliarda euro. Trzeba pamiętać, że tamtejsi klienci najchętniej płacą za towary gotówką przy odbiorze – tak robi 43% kupujących. 73% wybiera dostawę kurierem.
Belgia
W poprzednim roku wartość rynku e-commerce w tym kraju uplasowała się na poziomie 11,84 miliarda euro. 53% mieszkańców Belgii kupuje online i wydaje rocznie na takie zakupy średnio 1700 euro. Belgowie przeprowadzają transakcje, korzystając z laptopów (54%), komputerów stacjonarnych (30%), tabletów (9%) i smartfonów (6%). Najpopularniejsze kategorie zakupów to ubrania i obuwie (42%), elektronika (31%), książki (21%) i kosmetyki oraz produkty do pielęgnacji (18%). 21% klientów przyznaje się do robienia zakupów poza granicami kraju, z czego 63% wszystkich zakupów zagranicznych dokonano w krajach UE.
Włochy
Wartość włoskiego e-commerce w 2018 roku wyniosła 23,1 miliarda euro. 10% mieszkańców tego kraju zamawia towary z zagranicznych e-sklepów znajdujących się na terenie Unii Europejskiej. Najczęściej online kupowane są usługi turystyczne (31%), elektronika użytkowa (22%), książki, muzyka i filmy (11%). Kategoria fashion to jedynie 5% rynku.
Wielka Brytania
Brytyjski rynek wart jest 15,6 miliarda euro. 93% osób deklaruje robienie zakupów zarówno online, jak i offline. Wszystko zależnie jak od tego jak w danej chwili jest im wygodnie oraz od tego, jakie różnice cenowe napotkają pomiędzy tymi dwoma kanałami. 31% ankietowanych deklaruje przeprowadzanie transakcji przez Internet poza granicami UK. Najczęściej kupują oni produkty należące do kategorii fashion oraz sportowej (64%), rezerwacją, na przykład hotele (58%), produkty do wyposażenia domu (56%), filmy i muzyka (43%).
Szwajcaria
Ten niewielki kraj może pochwalić się rynkiem e-commerce o wartości 5,27 miliardów euro w 2017 roku. 2/3 zamówień ma charakter transgraniczny. Najczęściej kupowanymi poza granicami kraju dobrami są ubrania i elektronika. Najpopularniejsze płatności w tym kraju to PayPal, karta kredytowa i płatność z góry na podstawie faktury.
Mimo, iż powyższe rynki są bardzo zróżnicowane, widać, że wiele z nich jest otwartych na towary pochodzące z zagranicy. Ważne jest, by odpowiednio dotrzeć do potencjalnych klientów. Czasami najlepszym sposobem na dokonanie tego będzie sprzedaż poprzez wspomniany na początku eBay, nieraz łatwiej będzie to zrobić przez Amazona. Szukanie rozwiązań i dopasowanie ich do wymogów danego rynku może docelowo przełożyć się na wzrost sprzedaży naszych produktów.