4,7 mld dolarów – tyle DHL wyda na 14 Boeingów 777 w wersji cargo. Ten ruch w założeniach ma sprawić, że charakterystyczne barwy żółto-czerwone jeszcze bardziej kojarzyć będą się z szybką dostawą międzypaństwową. DHL wyraźnie widzi tu jednak jeszcze jedną korzyść – eko-wizerunek.
DHL zakup 14 – nowych – samolotów Boeinga. Linia B777F to maszyny przeznaczone do lotów długodystansowych. Charakteryzują się oszczędnością zużycia paliwa przy dużych możliwościach logistycznych. W wersji cargo, Boeingi tych rozmiarów mogą przy załadunku ok. 100 ton pokonać do 9 tys. km. DHL kupując samoloty planuje dynamiczny rozwój sieci linii lotniczych. Ta już teraz jest rozbudowana. Flota DHL organizuje codziennie ok. 600 lotów. Od strony dostaw obsługuje w ten sposób ponad 200 państw.
Lotnictwo – naturalny kierunek rozwoju
Kierunek określony przez DHL nie jest spontaniczny. Wpisuje się w nowe trendy obsługi rynku e-commerce. Dynamika jego wzrostu, a zarazem presja na szybkość dostaw powodują, że firmy kurierskie toczą prawdziwy wyścig na szybkość usług. Coraz ważniejsze jest jednak nie tylko tempo, ale i możliwości logistyczne. Na rynku, który rośnie o ok. 18 proc. rok do roku wygra w najbliższych latach podmiot, który zapewni dostawy przesyłek szybko i niezależnie od ich gabarytów. W te założenia wpisuje się zaangażowanie firm logistycznych w rynek lotniczy.
Boeing w tym kontekście jest połączeniem nieprzeciętnej ładowności z szerokim zakresem sieci dostaw w ujęciu międzykontynentalnym.
Przyszłość a przeszłość
Dla DHL to duży skok jakościowy. Standardowe Boeingi do obsługi przesyłek w ramach DHL Express to dotychczas modele 757-200F. Ich maksymalna waga załadunku to ok. 28 ton, a więc trzykrotnie mniej niż nowe samoloty.
Transport lotniczy jest od lat jednym z priorytetów sieci DHL Express w kontekście międzynarodowym. Sieć obsługuje w sumie 500 lotnisk w Europie, Azji, Amerykach, Afryce i na Pacyfiku.
W Polsce DHL wykorzystuje lotnisko w Katowicach/ Pyrzowicach.
Zerowy poziom emisji
Kto jednak wie, czy DHL decydując się na tę inwestycję nie zyska w ogromnej mierze wizerunkowo. Szef operacji globalnych firmy, Charlie Dobbie podkreśla, że zakup paliwooszczędnej floty wiąże się z jednym z kluczowych celów marki – ekologią. – Będzie stanowił ważny krok ku osiągnięcia zerowego poziomu emisji do 2050 r. – podkreśla DHL. Firma zakłada, że nowoczesne samoloty pozwolą zmniejszyć poziom emisji dwutlenku węgla – w porównaniu do obecnych – o niespełna 20 procent. To może okazać się ważnym elementem polityki wizerunkowej.
Przesyłki lotnicze kurierem
Sektor dostarczeń pocztą lotniczą to naturalny kierunek rozwoju firm kurierskich. Sprzyja temu standaryzacja usług. Procedura wysyłki paczki samolotem nie różni się niemal niczym od tradycyjnej przesyłki. Ograniczenia mogą dotyczyć jedynie rozmiarów. Firmy zakładają, że na trasach europejskich przesyłki nie powinny przekraczać 75 cm wysokości. Na dłuższych dystansach, np. połączeniach transatlantyckich dopuszczalne są rozmiary dwukrotnie wyższe. W podobnym kierunku jak DHL idzie również DPD.