Co zrobić, jeśli kurier zostawił paczkę pod drzwiami?


Kurier zostawił paczkę pod drzwiami
Kurier zostawił paczkę pod drzwiami

Przed pandemią koronawirusa kurierzy dostarczali przesyłki do rąk adresata. Koniecznie musieli otrzymać podpis na pokwitowaniu odbioru. Jak bardzo COVID-19 zmienił rzeczywistość i jakie procedury obowiązują teraz kurierów? Jak zareagować, jeżeli kurier zostawił paczkę pod drzwiami?

Na początku przeanalizujmy, czy kurier może zostawić przesyłkę pod drzwiami? Dla wielu osób taka sytuacja jest niedopuszczalna. Firmy dostają reklamacje, bo kurier zostawił paczkę pod drzwiami klienta. Czy jednak w takim przypadku reklamacja jest uzasadniona?

Koronawirus zmienił przepisy!

Firmy kurierskie dostosowały przepisy przewozowe, do rzeczywistości pandemicznej. Regulaminy mają teraz chronić zarówno pracowników, jak i klientów. Z tego powodu znacznie ograniczono kontakt kuriera z adresatem przesyłki. Co to oznacza w praktyce?

Zdecydowana większość firm całkowicie zrezygnowała z potwierdzenia odbioru przesyłki za pomocą podpisu. Kurierzy skanują tylko kod dostarczonej paczki i nie wymagają już pokwitowania od klienta. Czy jednak możliwa jest całkowicie bezkontaktowa usługa kurierska? Tak! Nie zdziw się, jeżeli kurier zostawił paczkę pod drzwiami, bo w dobie pandemii to całkiem normalna praktyka.

Kurier zostawił paczkę pod drzwiami – co dalej?

Na początku zaznaczmy, że jeżeli jesteś na kwarantannie – masz obowiązek poinformować pracownika firmy kurierskiej. To ważne, bo kurier zostawi przesyłkę pod drzwiami lub przy bramie i da Ci znać, że ta leży obok Twojego domu, a jednocześnie nie będzie narażał się na kontakt. W pozostałych przypadkach procedura może być podobna. Jeżeli mieszkasz w bloku lub budynku wielorodzinnym, kurier najpewniej wejdzie na klatkę schodową i podejdzie pod drzwi. Następnie położy przesyłkę i zadzwoni dzwonkiem.

Nie musisz otwierać! Wprowadzone przez firmy kurierskie procedury mają chronić również Ciebie. Kurier odejdzie od drzwi, a Ty spokojnie możesz zabrać paczkę do mieszkania. W przypadku domów jednorodzinnych, kurierzy zostawiają natomiast przesyłki pod bramką.

Uwaga! Kurier ma obowiązek poinformować Cię, że dostarczył przesyłkę pod wskazany adres. Nie może zostawić przesyłki bez informacji i odejść. To naraża paczkę na zniszczenie lub kradzież.

Co, jeżeli chcesz zgłosić reklamację na zawartość przesyłki?

Dotychczas do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, konieczne było rozpakowanie paczki w obecności kuriera. Teraz firmy kurierskie zrezygnowały z tej procedury. Aktualnie powinieneś skontrolować zawartość przesyłki niezwłocznie po jej odebraniu. Najlepiej zrób zdjęcia uszkodzonych części, jeszcze w trakcie pierwszego kontaktu z przesyłką.

Na tej podstawie będziesz mógł złożyć reklamację przez Internet. Na koniec pamiętaj, że wszystkie wprowadzone procedury wprowadzono w trosce o zdrowie Twoje i kurierów. Wszyscy chcielibyśmy wrócić do tradycyjnej formy wręczania przesyłek. Na to przyjdzie nam jednak jeszcze trochę poczekać!