DHL zakłada, że koszt przesyłki kurierskiej będzie niższy. Wpłyną na to oszczędności, jakie zapewni elektromobilność. Kolejna firma kurierska zapowiada, że stopniowo będzie dostawy paczek przenosić w realia pojazdów ekologicznych.
Koszt przesyłki kurierskiej – kwestia newralgiczna w czasach rywalizacji cenowej – to jeden z obecnych priorytetów DHL. Marka zapowiada, że właśnie ze względu na czynniki ekonomiczne, ale i oczekiwania klientów, chce jeszcze bardziej postawić na ekologię oraz elektromobilność. DHL widzi w elektromobilności przyszłość logistyki i ogólnej branży kurierskiej. Co ciekawe, nie dotyczy to tylko miast. Jak zauważa Bartłomiej Wnęk, dyrektor ds. operacyjnych DHL Parcel Polska, “zmiany warto zacząć właśnie od miast – szczególnie jeśli chodzi o auta kompaktowe”. Na podstawie efektów firma chce wprowadzać podobne mechanizmy przy dostawach przesyłek na terenach pozamiejskich.
Koszt przesyłki będzie niższy
Jak miałoby dojść do redukcji cen za usługi kurierskie? DHL Parcel Polska zakłada, że elektryczne pojazdy nie tylko minimalizują emisję CO2 i wpisują się w ogólne trendy ekologiczne. Duże znaczenie mają również w kontekście ekonomii. Ich stosowanie pozwala na redukcję kosztów transportowych. Jednocześnie ceny usług kurierskich są łatwiejsze do zaplanowania. Samochody elektryczne oznaczają bowiem mniejszą reakcję na wahania na rynku paliw.
Kurierzy będą eko-logistyczni?
DHL wskazuje bez wątpliwości na wyraźny trend. “Statystyki pokazują, że rośnie liczba samochodów elektrycznych rejestrowanych w Polsce. W pierwszym kwartale tego roku zarejestrowano ich o 60 proc. więcej niż w ubiegłym, przy czym ok. 98 proc. z nich stanowią pojazdy flotowe. To wskazuje na wyraźny ekotrend w logistyce, który będzie decydował o przyszłości tego biznesu” – zauważa DHL.
Co oznacza to dla klientów? Przede wszystkim szybszy transport. Dostawy kurierskie mogą być szybsze, bo elektrosamochody wykorzystują do jazdy nie standardowe pasy, ale tzw. buspasy. Ruch pracowników firm kurierskich byłby szybszy. Kurierzy mogliby też łatwiej dojechać w miejsca niedostępne dla aut ze standardowym napędem. Takim jest np. warszawska Starówka.
DHL testuje auta elektryczne
Firma już analizuje rynek pod kątem zmian we flocie logistycznej. Testy objęły elektrosamochody Nissana, Volkswagena i marki Mercedes-Benz. Co ciekawe, DHL zakładając zmianę systemu dostaw kurierskich rozważa użycie nie tylko samochodów. W grę wchodzą wszystkie środki transportu – w tym skutery elektryczne czy mini wózki akumulatorowe. DHL w Niemczech ma już własną spółkę, która specjalizuje się z produkcji elektro-samochodów. Za zachodnią granicą firma kurierska używa już ok. 9 tys. tego typu własnych pojazdów.