Te liczby muszą robić wrażenie. Jeśli zastanawiasz się, gdzie jest najbliższy Paczkomat – zapewne tuż niedaleko. InPost, spółka obsługująca sieć urządzeń, ma już w sumie 4,8 tys. maszyn. Paczkomaty przebiły więc, w swoistym nietypowym wyścigu, liczbę placówek Poczty Polskiej.
To ważny moment na polskim rynku e-commerce. Poczta Polska przez lata postrzegana jest jako potentat, który zdobywa klientów siłą przyzwyczajenia oraz – właśnie – rozbudowaną siecią obsługi. Przyjmując, że w skali kraju znajduje się już niemal 5 tys. Paczkomatów, wysyłka paczki tą drogą staje się naturalnym rozwiązaniem. W sytuacji, gdy usługi kurierskie w kontekście jakości są coraz bardziej postrzegane przez pryzmat szybkości doręczenia, 24-godzinne Paczkomaty stają się podstawowym wyborem. Klient sklepu internetowego niekoniecznie ma możliwość odbioru osobistego od kuriera; z tego coraz chętniej korzysta InPost. Łatwość, swoboda, możliwość wykorzystania maszyn wczesnym rankiem jak i po północy.
Paczkomaty już nie tylko w dużych miastach
Co ważne, pytania o to, gdzie jest najbliższy Paczkomat nabierają nowego znaczenia również w małych miejscowościach. Stosunkowo niewielkie skupiska nie miały dotychczas taniej alternatywy dla obsługi pocztowej. Paczkomaty w małych miastach rozwiązują problem zarówno odbioru jak i nadania przesyłki. Właśnie to podkreśla Rafał Brzoska, szef InPost mówiąc o tym, że ” dziś łatwiej jest nadać czy odebrać przesyłkę w Paczkomacie niż w placówce pocztowej”.
Widać to nie po słowach, ale realnych przykładach. Tylko w woj. kujawsko-pomorskim 4 paczkomaty ma już niewielki, 20-tysięczny Rypin. Niewiele większa Brodnica ma ich już 9. Jeśli nad tym, gdzie jest najbliższy Paczkomat zastanawiać będzie się również mieszkaniec 20-tysięcznego Działdowa, automat podpowie mu siedem lokalizacji. Te proporcje obowiązują też w innych regionach. Mazowiecki Sochaczew, miasto 26-tysięczne, to 9 Paczkomatów dostępnych bez przerw.
Zasięg i automatyzacja wysyłek
Potencjał Paczkomatów powiększa nie tylko konsekwentna budowa sieci w lokalizacjach, gdzie dotychczas ich nie było. Wysyłka i odbiór przesyłek przy użyciu automatów jest ułatwiona dzięki innowacyjności technologicznej. InPost chce kojarzyć Paczkomaty z szybkością obsługi. Stąd inwestycja w nową aplikację mobilną oraz rozwiązania ułatwiające śledzenie przesyłki.
Według danych InPost, w 2018 r. firma dostarczyła aż 86 mln przesyłek. To wzrost o ponad 52 proc. rok do roku. Według danych InPost zaprezentowanych w styczniu 2019 r., Paczkomaty są najchętniej wybieraną opcją dostawy ze sklepów internetowych. Dostęp do nich stał się w e-commerce standardem. Analizy InPost wskazują, że już 74 proc. dużych sklepów zajmujących się e-handel umożliwia zakup z dostawą kurierską do całodobowych skrytek.