Sklepy elektroniczne masowo korzystające z usług InPost – czyli właściciela Paczkomatów – mają szansę skorzystać z nowych rozwiązań stworzonych pod kątem właśnie branży e-commerce. Na czym polegają nowości ze strony operatora popularnych urządzeń do przyjmowania i wydawania paczek?
InPost jest kojarzony głównie z kurierską obsługą zamówień detalicznych. Teraz wyraźnie chce nieco skręcić w stronę typowego B2C. Stąd jego koncepcja InPost Fulfillment. To opcja ta umożliwia skorzystanie z przestrzeni magazynowej InPost zlokalizowanej obok sortowni tej marki. Jakie korzyści wiążą się z wykorzystaniem tego rozwiązania w kontekście przesyłki? Według założeń firmy to przede wszystkim znaczące przyspieszenie obsługi na każdym etapie – od przyjęcia zamówienia po jego wydanie.
Według InPost czas wysyłki jest w tym wariancie skrócony do absolutnego minimum. Dochodzi do pełnej automatyzacji przetworzenia zamówienia. Dotyczy to także końcowego skompletowania oraz nadania w magazynie przez odrębną grupę pracowników. Można więc mówić – w przypadku opcji InPost FulFillment – o pełnym outsourcingu usług logistycznych.
Od magazynowania po szybką dostawę
Zebranie całego procesu logistycznego pod jedną marką w kontekście e-commerce to nowość. InPost zapewnia obsługę na każdym kroku. Jest tak od magazynowania towarów po dostawę do wybranego Paczkomatu lub do odbiorcy – poprzez przesyłki kurierskie o standardowym charakterze. – Chcemy zdjąć z branży e-commerce konieczność zajmowania się logistyką – mówi prezes InPost Rafał Brzoska. I – co trzeba oddać – to mechanizm, który w kontekście sklepów internetowych wygląda interesująco.
Jak Fulfilment będzie działał w praktyce
Usługa wprowadzana na rynek przez InPost pozwala e-sklepom szybkie przyjęcie produktów na stan magazynowy. Jednocześnie też – automatyczne udostępnienie ich w sprzedaży. Towar trafia od producenta lub dostawcy prosto do magazynu tej marki. W praktyce pozwala to ominąć podstawowy problem małych sklepów internetowych. To ograniczenia magazynowo-logistyczne. – Rynek e-commerce wciąż rośnie i wielu właścicieli e-sklepów ma problem z logistyką. Nie mogą dalej rozwijać swojego biznesu, ponieważ nie mają miejsca na nowy asortyment – zauważa Brzoska. W te założenia wpisuje się nowa koncepcja twórców Paczkomatów. Co ważne: współpraca oparta jest na modelu pay as you go. Oznacza, że koszty obsług magazynowej i kurierskiej naliczane są po wykonaniu. Klienci będą płacić tylko za zrealizowane operacje logistyczne.
Szybkie dostawy kurierskie z centrum kraju
Siłą właściciela Paczkomatów jest tu lokalizacja magazynów przeznaczonych do takiej obsługi zamówień. Są one ulokowane w środkowej części Polski. Jest tak w pobliżu największych tras transportowych oraz kluczowego do obsługi oddziału w Warszawie. Dzięki temu, jak zapewnia InPost, możliwa jest wyjątkowo szybka wysyłka. Zamówienia złożone do godz. 20 mają być wysyłane jeszcze tego samego dnia. Biorąc pod uwagę to, jak duży jest potencjał marki w kontekście sieci Paczkomatów i ich cennik, opcja outsourcingu magazynowego wraz z dostawą kurierską będzie szczególnie ciekawa dla e-sklepów.