Obsługa głosowa zamówienia w ramach Paczkomatów to nowość InPost, której nie można traktować jako zabawnego gadżetu. Zaangażowanie asystenta Google do obsługi klienta wpisuje się w aktualne trendy e-marketingu – forsowane przez amerykańskiego giganta wyszukiwanie głosowe.
Obsługa głosowa jako kanał obsługi klienta to pomysł InPost na dynamiczne wejście w rok 2020. Uruchomienie w grudniu takiej opcji na pierwszy rzut oka wygląda bowiem dość egzotycznie. Stanowi jednak zapowiedź tego, w jakim kierunku mogą pójść firmy kurierskie. Naturalnym kierunkiem stanie się bowiem zaangażowanie Asystenta Google. To on odpowiadać będzie na zapytania użytkowników.
Jak działa to w praktyce i w przypadku ogólnego spełniania potrzeb internautów? Asystent Google – wykorzystując treść strony internetowej – analizuje jej zawartość pod kątem odpowiedzi. Może też odczytać odpowiedź na zadane pytanie. I tę właśnie możliwość wykorzysta InPost. Chcesz jeszcze prościej zamówić wysyłkę? Wystarczy, że powiesz Asystentowi: “InPost wyślij paczkę“.
Wysłanie paczki paczkomatem, dzięki obsłudze głosowej
InPost, wprowadzając obsługę głosową do swoich usług niezależnie od rezultatów zapowiada dalszą pracę nad jej rozwojem. Nie ukrywajmy: w pierwszym etapie zapewni ona raczej podstawowe rozwiązania. Wykorzystując Asystenta Google będzie można m.in. zapytać o:
- status przesyłki kurierskiej
- najbliżej zlokalizowany Paczkomat
- numer do kuriera obsługującego zamówienia
Obsługa głosowa i rozmowa z Asystentem rozpoczyna się od wywołania bota ChatBot Mat. Uprzedza ją fraza “Porozmawiaj z InPost”. Po niej bot – jak informuje InPost – może dać wsparcie np. w lokalizacji przesyłki jeśli wskazany Paczkomat jest przepełniony lub uszkodzony. ChatBot zareaguje również w sytuacji, gdy przesyłka kurierska do Paczkomatu nie zostanie odebrana w ciągu 48 godzin. Wtedy obsługa głosowa umożliwi m.in. zwrot paczki nie do oddziału InPost – który może być oddalony – ale to Punktu Odbioru Paczek.
InPost chce stopniowo rozbudowywać możliwości voice search. To mogłoby wpłynąć np. na sposób podejmowania paczki przez odbiorcę. Można więc sobie wyobrazić sytuację, w której w przyszłości poprzez smartfon użytkownik zleci np. otwarcie skrzynki z przesyłką. Będzie mógł też być może składać zlecenia na usługi kurierskie.
Bot poinformuje o zmianie statusu paczki?
Szef InPost Rafał Brzoska podkreśla, że nowe rozwiązanie wpłynie na dostępność i wygodę nadania i odbioru paczek kurierskich. Stają się one jednym z priorytetów marek z branży logistycznej. Kwestia komfortu odbioru i nadania dotyczyć może np. osób z niepełnosprawnościami. – Chcemy rozwinąć aplikację tak, aby w przyszłości bot sam przesyłał do użytkowników każdą zmianę statusu paczki – mówi Brzoska. Wskazuje również, że w ten sposób firma kurierska miałaby dostarczać odbiorcom informacje o nowych usługach zapewnianych w ramach Paczkomatów czy opcji Kurier InPost.
Wcześniej InPost zdecydował się na inne ciekawe ruchy w branży. Silnie związał się z marką AliExpress – w efekcie paczki z Chin trafiać będą bezpośrednio do Paczkomatów.