Tradycyjne listy stają się prawdziwą zmorą rentowności narodowego dostawcy. Ceny przesyłek Poczty Polskiej wzrosną, bo jej przychody regularnie spadają. To efekt m.in. wykorzystywania możliwości, jakie dają usługi kurierskie od konkurencji.
Wiosną Poczta Polska planuje – jak poinformowała “Rzeczpospolita” – prawdziwą rewolucję obejmującą cennik usług. Krajowy gigant nie ma innego wyjścia, zobligowany jest do określonych dostaw powszechnych, a ich wartość regularnie spada. Według danych Poczty Polskiej, tylko w styczniu zyski z dostawy przesyłek spadły aż o 9 proc. Stąd decyzja o zmianie sposobu wyliczania kosztów dostawy zarówno listów jak i małych paczek.
Jak Poczta będzie wyliczała cennik?
Dotychczasowym kryterium była waga listu czy przesyłki pocztowej. Tu Poczta Polska stosowała sześć różnych wariantów. Po wiosennych zmianach oferta narodowego przewoźnika zostanie ograniczona do zaledwie trzech. Symbolizować będą je litery: S, M i L.
S obejmie korespondencję o szerokości do 2 cm i wadze do 0,5 kg. Format M to koperty o grubości do 2 cm i ważące nie więcej niż 1 kg. Zestawienie L obejmie przesyłki do 90 cm o wadze do 2 kg.
Co oznacza to dla klienta? Usługi pocztowe będą droższe. Dostawa przesyłki – według orientacyjnych wyliczeń statystycznych – kosztowała dotychczas w skali roku ok. 70,87 zł. Ceny przesyłek Poczty Polskiej po zmianach mają zmienić się na tyle, że kwota ta zmieni się na 79,92 zł. To duży, ponad 10-procentowy wzrost cennika.
Nowe ceny przesyłek Poczty Polskiej odczują zarówno osoby wysyłające paczki jak i najtańsze i tradycyjne listy, nawet w wersji ekonomicznej. Wysyłka listu kosztowała dotychczas 2,60 zł. Po zmianach cenowych ma sięgnąć 3,30 zł, a więc o ponad 25 proc. Choć nowe ceny przesyłek Poczty Polskiej oznaczają również możliwość wysyłki cięższych zawartości, przeciętnego klienta może to nie przekonać.
Cennik pocztowy został już zatwierdzony przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Poczta czy firma kurierska?
Rynek tradycyjnych listów regularnie się kurczy. Wynika to m.in. z popularnej korespondencji e-mail i ograniczaniu formalności – np. faktur elektronicznych a nie przesyłanych w formacie papierowym. Ten trend widoczny jest w całej Europie. Jednocześnie jednak segment tradycyjnych listów pozostaje ważnym elementem składowym budżetu Poczty Polskiej. Ta jednak ma poważnego konkurenta w postaci kolejnych firm kurierskich oferujących podejmowanie dokumentów i ich dostawy w zbliżonych cenach do Poczty Polskiej.
Wysyłka standardowej przesyłki kopertowej np. przez KurJerzy.pl – zakładając wymiary 35x25x3 cm – możliwa jest zarówno przez firmy kurierskie jak i dostarczenie do Paczkomatów InPost. A możliwość podjęcia przesyłki bez ograniczeń związanych z awizo czy odbiorem w oddziale pocztowym staje się dla klientów coraz ważniejsza. Dodatkowo, oferta hurtowa to możliwość obniżenia cen i dodatkowych opcji