Amazon to jedna z największych firm na świecie, która świadczy usługi handlu w Internecie w systemie B2C. Od niedawna amerykańskie przedsiębiorstwo oficjalnie działa w Polsce. Jak odbywa się sprzedaż na Amazon i co powinieneś o niej wiedzieć? Oto 7 faktów związanych ze sprzedażą produktów przez nową platformę.
Sprzedaż na Amazon wygląda podobnie jak w innych serwisach internetowych tego typu, np. na Allegro. Jest jednak kilka kwestii, które wyróżniają Amazon i sprawiają, że nie zawsze będzie on najlepszą opcją. Poznaj siedem najważniejszych zasad związanych z amerykańskim portalem e-commerce.
Rozważ strategię działania
Amazon radzi, żeby przed przystąpieniem do sprzedaży rozważyć opcje funkcjonowania w sklepie. Możesz odsprzedawać popularne i dostępne na Amazonie produkty, jako tradycyjny pośrednik sprzedaży. Pamiętaj jednak, że tu konkurencja może być duża. Sprzedaż na Amazon możesz oprzeć też na produktach ofertowanych pod własną marką. W tym momencie może to być lepsze rozwiązanie.
Sprzedaż na Amazon to koszty – pamiętaj o uwzględnieniu prowizji
Choć nie jest to nowością, Amazon pobiera oczywiście prowizję za każdy sprzedany produkt. Przed założeniem konta zapoznaj się z tabelą prowizji, aby sprawdzić czy produkty z Twojej kategorii nie są obciążone zbyt wysokim kosztem naliczonym po sprzedaży. Amazon podkreśla, że prowizja od sprzedaży wynosi od 8 do 15 procent.
Wybierz plan sprzedaży
Poza prowizją Amazon narzuca też odgórny koszt posiadania konta w serwisie – możesz wybrać plan, z którego wolisz korzystać. W przypadku małych firm i klientów indywidualnych Amazon będzie pobierał 4 złote za każdą sztukę sprzedanego produktu (to tzw. Plan Indywidualny). Jeżeli stawiasz na większą formę handlu, możesz skorzystać z Planu Profesjonalnego. Jego koszt to 165,91 złotych netto. Poza nieograniczoną możliwością sprzedaży sprzedawca może też szeroko reklamować tam swoje produkty oraz dostanie dostęp do zamkniętych kategorii dla osób indywidualnych.
Zwróć uwagę na pozostałe koszty działalności
Pamiętaj, że Amazon nalicza też inne koszty, takie jak opłata za przechowywanie przesyłki w magazynach firmowych, opłata administracyjna za zwrot produktu (jeżeli klient zwróci Ci produkt, to Amazon odda Ci naliczoną prowizję pomniejszoną o opłatę administracyjną właśnie) oraz opłata za dużą liczbę wystawionych produktów (dotyczy sprzedawców powyżej 2 milionów sztuk).
Co to jest FBA i czy warto z niego korzystać?
Fulfillment by Amazon to usługa, w której sprzedawca korzysta z wszystkich systemów logistycznych i magazynowych firmy, bez dodatkowych opłat abonamentowych. To dedykowany kurier dla sklepu internetowego Amazon. Amerykańska firma nalicza wyłącznie opłatę za przechowywane towary (obliczane w m3). Jest opłacalna dla sprzedawców, którzy chcą rozwinąć swoją sprzedać w serwisie.
Poza FBA Amazon nalicza dodatkowe opłaty za magazynowanie i dostarczenie przesyłki już od małej koperty.
Kurier dla sklepu internetowego Amazon – co musisz wiedzieć?
Wybierz dobrze kuriera obsługującego nową sieć, bo nie każda firma obsługuje Amazon w naszym kraju. Na ten moment możesz korzystać z usług Poczty Polskiej, InPost czy największych firm kurierskich na świecie.
Popularność Amazon w Polsce
Na koniec pamiętaj, że korzystając z domeny amazon.pl nie masz dostępu do klientów z innych krajów. Z tego względu na ten moment oferta Amazon jest ograniczona (wpływa na nią popularność sklepu). Rozważ więc opłacalność przystąpienia do projektu już na jego starcie, bo z pewnością nie możesz liczyć na rzesze klientów jak w przypadku innych przedsiębiorstw tego typu w Polsce.