Mieszkaniec Pekinu kupujący online w polskim e-sklepie i następnie płacący w swojej walucie – taka rewolucja czeka polski e-handel. Chińskie marki wprowadzają na nasz rynek płatności e-commerce własnych operatorów i systemy finansowe.
“China-Is-OK” – tak nazywa się fundacja, która jest odpowiedzialna za projekt wprowadzenia na polski rynek chińskich systemów płatności. To elektroniczne rozwiązania do opłat internetowych za transakcje online.
WeChatPay, technologia płatności e-commerce planowana w Polsce, należy do Tencent. To azjatycki koncern IT, który jest największą marką kontynentu. W 2017 r. głośno zadziwił rynki zaliczając lepszy wynik kapitalizacji niż Facebook. Dziś to jedna z największych spółek na rynku. Jej produkt, WeChatPay, wchodząc na polski rynek będzie miał z pewnością potężne zaplecze promocyjne.
Alipay od Alibaby
Fundacja “China-Is-OK” zajmie się nie tylko wprowadzaniem na rynek produktu Tencent. Drugim rozwiązaniem przygotowywanym do wejścia na polski rynek jest AliPay – system płatności e-commerce od Alibaby. To kolejna marka, za którą stoi potężny potencjał: Alibaba Group to holding utrzymujący przecież najważniejszą platformę komercyjną w Chinach.
Zarówno Alipay jak i WeChatPay są promowane w Polsce przez “China-Is-OK”. Ta fundacja została już zarejestrowana; kieruje nią Antoni Roszczuk. Bankiem odpowiedzialnym za rozliczanie transakcji jest Wirecard – niemiecki dostawca usług obsługujący korporacje.
Kuszenie Chińczyków w polskich realiach
Zaangażowanie azjatyckich marek w polski e-commerce wynika z preferencji Chińczyków. Oczekują znanych sobie rozwiązań będąc poza granicami kraju lub robiąc tam zakupy – co staje się coraz częstsze. Wynika to z przyzwyczajenia, ale i ekonomii. Operowanie własną walutą w sklepie internetowym podczas płatności za towar i przesyłki kurierskie ogranicza koszty wymiany walut czy innych opłat bankowych. Rynek płatności e-commerce obsługiwany przez chińskich operatorów oznaczać będzie również wspólną aktywność w zakresie promocji i kuponów rabatowych.
Systemy płatności w polskim e-commerce
W Polsce najczęściej wybieraną metodą płatności jest szybki przelew określany jako pay by link. Według danych operatorów, to ponad 80 proc. płatności. Ok. 10-procentowy udział w rynku zajmują płatności realizowane przez karty płatnicze – debetowe i kredytowe. Pozostałe opcje mają symboliczne znaczenie dla polskich płatności online.
Wejście na rynek płatności chińskich marek to z pewnością sporo potencjalnych innowacji. Azjatycki rynek uchodzi za prekursora rozwiązań zarówno w e-commerce jak pod względem przesyłek kurierskich – to np. dostawy dronem wprowadzone do Chin przez DHL Express.