Dostawa paczki nocą lub późnym wieczorem przestaje być czymś zaskakującym, a staje się standardem. Przesyłki dostarczane przed zmrokiem lub już dawno po zapadnięciu ciemności to odpowiedź na zmieniający się rynek e-commerce.
Zakupiony towar ma być dostępny tu, teraz, natychmiast, najszybciej. Klient nie chce czekać na zamówioną odzież, niezbędne części do komputera czy długo oczekiwaną książkę. Tak rozpoczęła się siła Paczkomatów dostępnych bez ograniczeń. W podobnym kierunku wyraźnie zmierzają firmy kurierskie.
Dostawa paczki nocą jest od dłuższego czasu efektem współpracy pomiędzy Allegro a DHL. Kurierzy drugiej z tych marek dostarczają przesyłki wieczorem, co ma być zgodne – jak zakłada serwis aukcyjny – z “nowym stylem życia Polaków”. Dostawę można zamówić w dogodnym terminie pomiędzy godziną 18 a 22. Co ważne, cena za tę usługę pozostaje niezmienna. Dostarczenie przesyłki o nietypowej porze nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami. Usługa “Kurier wieczór” wydaje się być korzystna wyłącznie dla odbiorcy. Powody do zadowolenia może mieć jednak również DHL. Firma kurierska może w ten sposób osiągnąć lepszą skuteczność doręczeń.
Dostawa paczek wieczorem jest coraz popularniejsza
Według badań Allegro nocne dostawy chce aż 70 proc. klientów tego serwisu. Analizy wskazują, że klienci często rezygnują z doręczenia kurierskiego ze względu na nieobecność – a jednocześnie niechęć do odbioru przesyłki np. w pracy. Wieczorne dostawy rozwiązują ten problem – pod warunkiem, że nie są obciążone dodatkowymi kosztami.
Zjawisko to dotyczy nie tylko samej sfery e-commerce. Dostawa paczek wieczorem to opcja oferowana również m.in. przez TNT – skierowana jest głównie dla firm, które pracują na kilka zmian. Rygorystyczne założenia np. szybkiej naprawy sprzętu sprawiają, że wysyłany towar potrzebny jest też w godzinach popołudniowych – oczekiwanie na kuriera do poranka lub przedpołudnia bywa wykluczone. Z myślą o nocnych doręczeniach TNT opracował system dostaw, w którym trasy się uzupełniają – to daje pewność szybkich doręczeń nawet w przypadkach losowych. Ekspresowy serwis nocny zapewnia doręczenia nawet pomiędzy godz. 1 w nocy a 7 rano – np. przy wykorzystaniu specjalistycznych wrzutni.
Usługi dla sfery e-commerce
W podobnym kierunku idzie DPD Polska. Firma uruchomiła Dostawy Nocne – usługę skierowaną głównie dla sklepów internetowych z myślą i sprawniejszej logistyce zamówień. Tego typu dostawa ma m.in. przyspieszyć wysyłki związane głównie z branżą odzieżową.
DPD, które dysponuje prawie 2 tys. punktów nadań i ok. 6 tys. kurierów, znana jest z innowacyjności. Firma w 2016 r. jako pierwsza wprowadziła na rynek opcję szybkiej płatności za pobraniem kartą – bezpośrednio u kuriera. Teraz DPD planuje rozwijać segment nocnych dostaw widząc w nich duży potencjał na rynku kurierskim. Dotyczy to przede wszystkim podmiotów, które łączą handel tradycyjny – w sieci przedstawicielstw – z internetowym.
– Towar trafia do magazynu sklepu jeszcze przed otwarciem. Pracownicy mogą więc szybciej przygotować salon do sprzedaży. Taka zmiana procesu dostaw poprawia organizację – ocenia firma w swoich analizach.