Rozszerzenie sprzedaży sklepu internetowego na rynki zagraniczne będzie – tu nie ma wątpliwości – sporym wyzwaniem. Co warto wiedzieć, gdy polski e-sklep szykuje się do dystrybucji zagranicznej? Szczególnie ważne w takiej sytuacji stają się przesyłki kurierskie. W przeciwieństwie do gigantów światowego e-commerce, polskie sklep internetowy nie dysponują np. zaawansowanym zapleczem logistycznym i np. możliwością magazynowania produktów w innych krajach.
Międzynarodowe przesyłki kurierskie z Polski do np. państw europejskich będą więc fundamentem działalności sprzedażowej. Oczywiście kluczową rolę odgrywa cena i atrakcyjność danego towaru, ale – patrząc na to z perspektywy zagranicznego klienta – niemniej istotne okażą się:
- ceny dostawy towaru – przesyłki z Polski poza granice kraju
- czas dostawy paczki
- możliwości logistyczne – np. to, czy firma kurierska będzie w stanie doręczyć towar niestandardowy
Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży zagranicznej?
Niewątpliwie sam krok uruchomienia sprzedaży zagranicznej w sklepie internetowym działającym głównie w Polsce to bardzo dobry krok. Warto pamiętać tu o statystykach sprzedażowych. Choć Polacy należą do narodów, które szczególnie entuzjastycznie podchodzą do zakupów w sieci, ograniczają nas finanse. Tymczasem przeciętny e-konsument z Europy Zachodniej – jak pokazują analizy e-commerce – wydaje średnio 2-3 razy więcej niż standardowy Polak. Można więc założyć, że sprzedaż zagraniczna z czasem przynosić będzie szczególną marżowość sprzedażową.
Zwiększa się też rynek zbytu. Patrząc wyłącznie na skalę krajów Unii Europejskiej, to ponad 10-krotnie większa liczba ludności niż Polska. Czy w takim razie jest sens ograniczać się tylko do krajowego rynku, skoro tylko ten kontynentalny jest tak rozpięty?
Opłacalność biznesu będzie szczególnie opłacalna w relatywnie rzadkich branżach – np. wytwarzaniu w Polsce towarów, które mogą cieszyć się zainteresowaniem zagranicznym ze względu na atrakcyjność czy niską cenę.
Przygotowując sklep do sprzedaży zagranicznej trzeba zwrócić uwagę na:
- aspekty techniczne: sklep internetowy przetłumaczyć na języki obce
- możliwości logistyczne – np. gotowość do obsłużenia dużej ilości zleceń
- dostosowanie systemów płatności i księgowych do faktur zagranicznych
- formalności podatkowo-celne
- wybór właściwej firmy kurierskiej
Planując wysyłki kurierskie za granicę warto korzystać z KurJerzy.pl. System agreguje oferty kurierów i automatycznie oblicza, ile kosztuje wysłanie paczki do danego państwa w zależności od jej wagi, wymiarów czy lokalizacji odbiorcy. W ten sposób osoba odpowiadająca za nadania przesyłek ze sklepu internetowego jest w stanie szybko zweryfikować, kto zapewnia najniższą cenę, ale też usystematyzować proces zleceń w jednym serwisie.
Jak uruchomić sprzedaż zagraniczną z Polski?
Rozważając ekspansję sklepu internetowego na rynki zagraniczne można skorzystać z dwóch modelowych rozwiązań. Pierwszym jest uruchomienie własnego sklepu internetowego. Można do tego wykorzystać nową domenę przypisaną do danego państwa, albo np. rozwijać aktualny sklep dodając do niego podstrony w tłumaczeniu – tak, by platforma, która aktywnie sprzedaje w Polsce, po małym liftingu była gotowa do tego także za granicą.
Warto wtedy poszerzyć systemy płatności. Choć w Polsce przeciętny klient doskonale zna kilka popularnych bramek płatności – np. PayU czy Przelewy24 – odbiorca zagraniczny nie potraktuje ich jako zaufanych. Stąd np. skłonność do korzystania z PayPal i podobnych rozwiązań. Należy koniecznie zwrócić uwagę na specyfikę danych krajów w kontekście płatności elektronicznych – mogą być one diametralnie różne w zależności od lokalizacji.
Inną opcją uruchomienia sklepu internetowego za granicą jest skorzystanie z możliwości, jakie dają marketplace’y. To platformy handlowe, które zbierają wielu sprzedawców i zapewniają im kluczowe narzędzia umożliwiające dystrybucję. Odbywa się to w zamian za określony procent od sprzedaży, co trzeba koniecznie uwzględnić wyliczając marżowość danych projektów. W ten sposób, wykorzystując eBay lub Amazon, można bardzo szybko i łatwo znaleźć klientów na oferowane produkty – szczególnie wtedy, gdy sprzedaż ze strony konkurencji jest ograniczona.
Również w takiej sytuacji warto skorzystać z możliwości, jakie oferuje platforma do zamawiania usług kurierskich. Serwisy nie oferują bowiem usług stricte logistycznych – dobrze jest zadbać o nie samodzielnie. W takiej sytuacji dobrze, by wybrać serwis, który nie wymaga konkretnej liczby deklarowanych przesyłek, a jednocześnie umożliwia szybkie zamówienie kuriera z grona kilku czy kilkunastu marek. Daje to zdecydowanie większe możliwości wyboru, a co za tym idzie – wpływ na jakość usługi oraz ostateczną wycenę.