Umiejętność odnawiania mebli, talent do robienia produktów z ceramiki, pomysł na nieszablonowe kolczyki wykonywane z naturalnych materiałów – koncepcji na to, jak wykorzystać wiedzę i doświadczenie w wykonywaniu unikalnych produktów jest sporo. Tak rośnie rynek handmade, który – dzięki usługom kurierskim – przestaje mieć ograniczenia w zakresie dostawy.
Handmade to termin, który obejmuje grupę produktów wykonywanych ręcznie. Najczęściej robi to jedna osoba; rzadkiej – grupa. Unikalność tego rodzaju produktów polega na sposobie wytworzenia. Nie ma w tym przypadku produkcji masowej czy stosowaniu tego samego wzorca. Produkty handmade to rękodzieła, które wytwarza się przy użyciu narzędzi lub maszyn ręcznych,. Co ważne – nie stosuje się w ich przypadku maszyn przemysłowych.
Daje to szerokie możliwości samorealizacji. Koncepcja handmade może odnosić się do wielu rodzajów produktów. Rękodziełem może być biżuteria, nietypowa odzież dla dzieci i dorosłych, meble – także po odnowieniu, ceramika, dekoracje wnętrz, książki. Granicą wydaje się tu być wyobraźnia oraz umiejętności.
Jak wygląda to w praktyce? Można wyobrazić sobie np. pracownika korporacji, który pracuje w dziale IT. Jednocześnie – jeszcze z czasów dzieciństwa – ma talent do prac ręcznych. Dla odstresowania odnawiał meble dla znajomych. Gdy jednak zauważył ich popularność, zaczął szukać nietypowych lamp, foteli czy niewielkich szafek, które – poprzez usługi kurierskie – ściąga do swojego mini warsztatu. Tam nadaje im nowe życie: frezuje, maluje, zmienia, czasami unowocześnia. Efektem są nowe produkty o bezsprzecznej unikalności. Gdy ów pracownik zauważy, że – np. wysyłając swoje produkty na Zachód – może z kilku transakcji zarobić zaskakująco wysoką kwotę, handmade staje się już ciekawym projektem biznesowym w skali mikro.
W ten sposób sprzedawać można – wraz z wysyłką kurierską – takie produkty jak:
- ręcznie wykonana biżuteria – np. kolczyki, bransoletki czy naszyjniki
- dekoracje – poduszki, obrazy, ścienne grafiki
- ubrania i dodatki – ręcznie wykonane szale, torebki, czy drobna konfekcja
- ręcznie robiona ceramika
W ostatnich latach handmade zyskał na popularności ze względu na coraz większe zainteresowanie wyrobami rzemieślniczymi. Widoczne jest na rynku dążenie w kierunku bardziej zrównoważonej produkcji i konsumpcji. Jednocześnie znacząco wzrosła jakość i estetyka produktów rękodzielniczych. Możliwości logistyczne – szybkie zamówienie kuriera i nadanie przesyłki praktycznie w dowolnym kierunku – wyraźnie przyspieszyło rozwój tego sektora.
Sprzedaż produktów rękodzielniczych przez internet
Oczywiście podstawowym kanałem dystrybucji produktów handmade stał się internet. Wykorzystać można do tego kilka głównych narzędzi czy rozwiązań technologicznych.
Podstawowym jest naturalnie własny sklep internetowy. To jednak wiąże się z kosztami – relatywnie niewielkimi, ale jednak wymagającymi inwestycji oraz wiedzy dot. sfery e-commerce. Wykorzystując Shopify, WooCommerce czy Etsy można w prosty sposób – poprzez www – sprzedawać swoje produkty, ustalać ceny, wybierać metody płatności i dostawy kurierskiej.
Handmade w ramach e-sklepu to już dość poważne przedsięwzięcie. Łatwiejszą logistycznie opcją jest wykorzystanie platform aukcyjnych. Swoje produkty wraz z wysyłką można wystawiać na Allegro czy eBay. Tu jednak trzeba zadbać o marżowość, bo serwisy pobierają niemałą część zysków jako prowizję.
Chcesz działać z mniejszym rozmachem? Ciekawym rozwiązaniem mogą być grupy i strony na Facebooku – tu warto wykorzystać tematyczność produktu. Np. własne świece sojowe, meble po renowacji czy maskotki szydełkowane w wolnych chwilach można zarówno zaprezentować jak i doprowadzić do sprzedaży.
Niezależnie od formatu, trzeba odpowiednio promować swoje produkty i korzystać z narzędzi marketingowych. Stosuj reklamy, promocje i rabaty – to przyciągnie odbiorców. Warto również zadbać o dobre zdjęcia produktów oraz opisy i specyfikacje, aby potencjalni klienci mieli dokładną wiedzę o tym, co kupują. Inną kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę są dostawy kurierskie – nie chodzi tylko o atrakcyjną cenę przesyłki, ale również wygodę generowania zleceń. Bardzo dobrze sprawdzi się w tym kontekście platforma KurJerzy.pl, która znacząco przyspiesza proces tworzenia etykiet i składania zamówień kuriera.
Czy aby sprzedawać produkty handmade trzeba prowadzić firmę?
To pytanie budzi sporo wątpliwości. Twórcy są w stanie stworzyć produkt i wysłać go do klienta bez formalizowania tej działalności. Nie jest to jednak legalne. W Polsce sprzedaż rękodzieła wymaga rejestracji działalności gospodarczej i uzyskania numeru NIP oraz REGON. W niektórych innych taka forma aktywności gospodarczej jest dobrowolna, a sprzedaż rękodzieła przez Internet można prowadzić jako osoba fizyczna.
Trzeba mieć niewątpliwie świadomość, że w przypadku niektórych produktów – np. kosmetyków czy żywności – konieczne są pozwolenia i licencje.
Przesyłki kurierskie z produktami handmade
Jak można przesyłać do klienta stworzone przez siebie produkty? Należy zwrócić uwagę na kilka głównych kroków – od przygotowania paczki po wybór firmy kurierskiej.
W pierwszym etapie zadbać o odpowiednie zapakowanie produktów. Jeśli chcesz działać bardziej profesjonalnie – będzie to pierwsza wizytówka Twojego mini biznesu. Zadbaj o to, by starannie zapakować produkty. W ten sposób unikniesz uszkodzeń podczas transportu. Można użyć różnych materiałów, takich jak papierowe lub plastikowe worki, pudełka, folie bąbelkowe lub pianki.
Wybór sposobu wysyłki i formalności zrealizujesz np. przez KurJerzy.pl. To wygodny sposób na obliczenie kosztów wysyłki w zależności od rozmiaru i wagi paczki oraz odległości, którą trzeba pokonać. Sprawdzisz również, jaka firma kurierska doręczy daną paczkę najtaniej.
Platforma umożliwia także opłacenie kosztów wysyłki. Po tym wystarczy czekać na kuriera lub zanieść przesyłkę do automatu paczkowego.
Trzeba jednak pamiętać, że firmy kurierskie mają konkretne ograniczenia dotyczące produktów, których nie mogą dostarczać. To m.in.: nielegalne substancje, materiały wybuchowe, żrące lub toksyczne, produkty łatwopalne.