Gigantyczny potencjał jaki niesie za sobą Amazon sprawia, że prędzej czy później ta największa platforma handlowa na świecie stanie się fundamentem polskiego e-biznesu. Amazon to dziś coraz więcej ułatwień – również typowo w kontekście polskich przedsiębiorców. Wielu z nich zastanawia się jak sprzedawać na Amazon, który, choć większy od Allegro, jest wciąż mniej popularny w Polsce.
Choć Amazon.pl przekierowuje na wersję niemieckojęzyczną – a niemieckojęzyczna chwali się, że jest już po polski – to chaos, który i tak nie ma większego znaczenia. Globalnie, Amazon to największy na świecie sklep internetowy. A w efekcie – gigant, który musi wchłonąć prędzej czy później ogromną część również polskiej sfery e-commerce.
W tym kontekście coraz więcej przedsiębiorców – od hurtowni i dystrybutorów przez samych producentów – zastanawia się jak rozpocząć sprzedaż na Amazonie. Wbrew powszechnym obawom nie jest to nadmiernie skomplikowane – warto jednak przygotować się do wdrożenia krok po kroku.
Jak sprzedawać na Amazon? Kto może zostać sprzedawcą?
Jak sprzedawać na Amazon i dla kogo jest to szczególnie interesujący portal? Kluczowe jest przygotowanie oferty; towary powinny mieć zebrane kody EAN – jeśli mają one charakter masowy. W przypadku produktów, które są wyrobem rzemieślniczym identyfikatorem będzie kod UPC. Używając znaczników można doprowadzić do porównania danego towaru w stosunku do oferty innych sprzedawców. Wspomniane kody są przydatne również przy wystawianiu poszczególnych produktów; o ile już znajdują się w danej bazie – przyspieszy to całą procedurę. Jeśli jednak nie – należy opisać go samodzielnie i od podstaw.
Przed uruchomieniem sprzedaży koniecznie należy przeanalizować cennik. Popularnym błędem jest wystawianie towarów bez drobiazgowej analizy. Tymczasem w cenniku uwzględnić trzeba koszty dodatkowe – od przygotowania, zapakowania i wysyłki towarów po prowizję dla Amazon jako operatora sprzedażowego.
Jak sprzedawać na Amazon? Niezbędne formalności
Polskich sprzedawców wchodzących na rynek amerykańskiego giganta czekają te same procedury, jakie obowiązują innych dystrybutorów z różnych stron świata. Niezbędne będą więc
- numer rachunku bankowego sprzedawcy
- wypis z Krajowego Rejestru Sądowego wraz z poświadczeniem
- kopia dokumentu tożsamości reprezentanta sprzedawcy
- dokument potwierdzający jego miejsce zamieszkania
- numer karty kredytowej
Trzeba wziąć pod uwagę fakt, że rozpoczęcie sprzedaży na Amazon wiązać się może – co właściwie pewne – z dodatkowymi potwierdzeniami wymaganymi przez Amerykanów. Dodatkowych dokumentów wymagają też operatorzy płatności internetowych.
Korzystanie z Amazon, w zależności od modelu biznesowego i ilości transakcji może kosztować od ok. 1 euro za wystawienie przedmiotu po kilkadziesiąt – ale w ramach abonamentu miesięcznego bez ograniczeń towarowych.
Rozpoczęcie handlu na Amazon niesie za sobą kilka ograniczeń. Przewidziane jest wyłącznie dla spółek; firmy prowadzące sprzedaż w ramach działalności gospodarczej nie zostaną uwzględnione podobnie jak same osoby fizyczne. Tu różnica w porównaniu do, chociażby Allegro jest więc bardzo znaczna.
Jak sprzedawać na Amazon? Przesyłki i logistyka
Sama praca operacyjna w kontekście Amazon to nie mniejsze wyzwanie. Procesy obejmujące zarówno sprzedaż, jak i obsługę posprzedażową muszą uwzględniać nieustanną presję na szybkie – jak najszybsze – dostarczanie przesyłek. Częstą praktyką jest w tym kontekście możliwość wykorzystania własnych magazynów Amazona. Sprzedawcy, na podstawie wybranego modelu współpracy, wysyłają do nich produkty – przy sprzedaży to ekipa Amazona jest odpowiedzialna za ich przygotowanie do wysyłki, pełną obsługę, reklamacje czy zwroty. To rozwiązanie bardzo korzystne z punktu widzenia dystrybutora czy producenta, jednak związane z kolejnymi kosztami, które powinny być uwzględnione w cenie.
Marketplace Amerykanów to od lat wysoka jakość usług, które teraz – wobec rosnącej liczby sprzedawców – są nieustannie monitorowane. Poziom obsługi w kontekście wysyłki jest regularnie weryfikowany. Wśród wymogów, jakie Amazon stawia sprzedawcom jest m.in. obowiązek minimum 90 proc. zamówień realizowanych w ciągu 2 dni roboczych – wysyłka paczki musi więc nastąpić wyjątkowo szybko. Co ciekawe, Amazon sprawdza również to, jak sprzedawcy odpowiadają na kontakt z klientem. Tu wskaźnik też jest surowy – sięga 90 proc. odpowiedzi w ciągu doby.
KurJerzy.pl to platforma zapewniająca kompleksową wysyłkę towarów związanych ze sprzedażą Amazon. Zobacz, z jakich opcji możesz skorzystać będąc na Amazon i wybierając nasz serwis.