Jak sprzedawać na Amazon?


jak sprzedawać na amazon
jak sprzedawać na amazon

Gigantyczny potencjał jaki niesie za sobą Amazon sprawia, że prędzej czy później ta największa platforma handlowa na świecie stanie się fundamentem polskiego e-biznesu. Amazon to dziś coraz więcej ułatwień – również typowo w kontekście polskich przedsiębiorców. Wielu z nich zastanawia się jak sprzedawać na Amazon, który, choć większy od Allegro, jest wciąż mniej popularny w Polsce.

Choć Amazon.pl przekierowuje na wersję niemieckojęzyczną – a niemieckojęzyczna chwali się, że jest już po polski – to chaos, który i tak nie ma większego znaczenia. Globalnie, Amazon to największy na świecie sklep internetowy. A w efekcie – gigant, który musi wchłonąć prędzej czy później ogromną część również polskiej sfery e-commerce.
W tym kontekście coraz więcej przedsiębiorców – od hurtowni i dystrybutorów przez samych producentów – zastanawia się jak rozpocząć sprzedaż na Amazonie. Wbrew powszechnym obawom nie jest to nadmiernie skomplikowane – warto jednak przygotować się do wdrożenia krok po kroku.

Jak sprzedawać na Amazon? Kto może zostać sprzedawcą?

Jak sprzedawać na Amazon i dla kogo jest to szczególnie interesujący portal? Kluczowe jest przygotowanie oferty; towary powinny mieć zebrane kody EAN – jeśli mają one charakter masowy. W przypadku produktów, które są wyrobem rzemieślniczym identyfikatorem będzie kod UPC. Używając znaczników można doprowadzić do porównania danego towaru w stosunku do oferty innych sprzedawców. Wspomniane kody są przydatne również przy wystawianiu poszczególnych produktów; o ile już znajdują się w danej bazie – przyspieszy to całą procedurę. Jeśli jednak nie – należy opisać go samodzielnie i od podstaw.
Przed uruchomieniem sprzedaży koniecznie należy przeanalizować cennik. Popularnym błędem jest wystawianie towarów bez drobiazgowej analizy. Tymczasem w cenniku uwzględnić trzeba koszty dodatkowe – od przygotowania, zapakowania i wysyłki towarów po prowizję dla Amazon jako operatora sprzedażowego.

Jak sprzedawać na Amazon? Niezbędne formalności

Polskich sprzedawców wchodzących na rynek amerykańskiego giganta czekają te same procedury, jakie obowiązują innych dystrybutorów z różnych stron świata. Niezbędne będą więc

  • numer rachunku bankowego sprzedawcy
  • wypis z Krajowego Rejestru Sądowego wraz z poświadczeniem
  • kopia dokumentu tożsamości reprezentanta sprzedawcy
  • dokument potwierdzający jego miejsce zamieszkania
  • numer karty kredytowej

Trzeba wziąć pod uwagę fakt, że rozpoczęcie sprzedaży na Amazon wiązać się może – co właściwie pewne – z dodatkowymi potwierdzeniami wymaganymi przez Amerykanów. Dodatkowych dokumentów wymagają też operatorzy płatności internetowych.
Korzystanie z Amazon, w zależności od modelu biznesowego i ilości transakcji może kosztować od ok. 1 euro za wystawienie przedmiotu po kilkadziesiąt – ale w ramach abonamentu miesięcznego bez ograniczeń towarowych.
Rozpoczęcie handlu na Amazon niesie za sobą kilka ograniczeń. Przewidziane jest wyłącznie dla spółek; firmy prowadzące sprzedaż w ramach działalności gospodarczej nie zostaną uwzględnione podobnie jak same osoby fizyczne. Tu różnica w porównaniu do, chociażby Allegro jest więc bardzo znaczna.

Jak sprzedawać na Amazon? Przesyłki i logistyka

Sama praca operacyjna w kontekście Amazon to nie mniejsze wyzwanie. Procesy obejmujące zarówno sprzedaż, jak i obsługę posprzedażową muszą uwzględniać nieustanną presję na szybkie – jak najszybsze – dostarczanie przesyłek. Częstą praktyką jest w tym kontekście możliwość wykorzystania własnych magazynów Amazona. Sprzedawcy, na podstawie wybranego modelu współpracy, wysyłają do nich produkty – przy sprzedaży to ekipa Amazona jest odpowiedzialna za ich przygotowanie do wysyłki, pełną obsługę, reklamacje czy zwroty. To rozwiązanie bardzo korzystne z punktu widzenia dystrybutora czy producenta, jednak związane z kolejnymi kosztami, które powinny być uwzględnione w cenie.
Marketplace Amerykanów to od lat wysoka jakość usług, które teraz – wobec rosnącej liczby sprzedawców – są nieustannie monitorowane. Poziom obsługi w kontekście wysyłki jest regularnie weryfikowany. Wśród wymogów, jakie Amazon stawia sprzedawcom jest m.in. obowiązek minimum 90 proc. zamówień realizowanych w ciągu 2 dni roboczych – wysyłka paczki musi więc nastąpić wyjątkowo szybko. Co ciekawe, Amazon sprawdza również to, jak sprzedawcy odpowiadają na kontakt z klientem. Tu wskaźnik też jest surowy – sięga 90 proc. odpowiedzi w ciągu doby.
KurJerzy.pl to platforma zapewniająca kompleksową wysyłkę towarów związanych ze sprzedażą Amazon. Zobacz, z jakich opcji możesz skorzystać będąc na Amazon i wybierając nasz serwis.