Opakowanie w handlu elektronicznym odgrywa szczególną rolę. To niewątpliwie najbliższy sposób kontaktu z klientem. W czasach wirtualizacji handlu – jest formą nie do przecenienia. Jakie są najlepsze opakowanie dla e-handlu? Co zrobić, by osiągnąć wyjątkowe wrażenie po rozpakowaniu i na co zwrócić uwagę w kontekście konfekcjonowania towarów oraz ich przygotowania do wysyłki kurierskiej?
Opakowanie w handlu elektronicznym to tylko na pozór wyłącznie forma ochrony przesyłanego produktu. W praktyce trzeba na to spojrzeć zdecydowanie szerzej. W ten sposób e-sklep buduje swoją markę, ale też… kontroluje ceny wysyłki.
Na opakowanie trzeba patrzeć jak na ważny, ale konieczny wydatek. Pudełko, wypełnienie, zastosowane taśmy – wszystko to stanowi koszt, ale zarazem jest narzędziem marketingowym podczas wysyłek kurierskich.
Jak pakować towar w e-sklepie dla kuriera?
Sposób, jaki wybierzesz w kontekście opakowania dla e-handlu przekłada się na koszty wysyłki. Waga i gabaryty opakowania to ważne parametry ponieważ są one w stanie znacząco powiększyć ceny przesyłek kurierskich. Dzieje się tak np. wtedy, gdy pudełko okazuje się zbyt duże, a jego wypełnienie podwyższa wagę.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak zmieniają się ceny przesyłek kurierskich w zależności od wagi i wymiarów, skorzystaj z kalkulatora dostępnego na głównej stronie KurJerzy.pl.
Warto spojrzeć na to jeszcze z innej perspektywy. To kwestia zwrotów od niezadowolonych klientów. Dobrze zapakowane zamówienie będzie w idealnym stanie, więc ryzyko oddania towaru spada. Jeśli opakowanie jest słabej jakości, dojdzie prawdopodobnie do uszkodzenia towaru i rozczarowania klienta.
W co pakować towar w e-sklepie?
Najczęstszym wyborem są pudełka. Jeśli są one wyjątkowe w odbiorze – np. na skutek struktury – może być to inwestycja warta swojej ceny. Opłaca się to szczególnie wtedy, gdy sprzedajesz towary klasy premium, luksusowe i wymagające takiego skojarzenia.
Ważne jednak, by opakowanie uwzględniało parametry wagi. W przypadku cięższych przedmiotów niezbędne jest solidne pudełko – tylko to zapewni bezpieczną dostawę. Dodatkowo, jeśli wysyłasz przedmioty o wysokiej wartości, warto zadbać o opakowanie zdecydowanie lepszej jakości.
Decydując się na cykliczne wysyłki przesyłek kurierskich z e-sklepów warto pamiętać, że konsumenci są dziś zdecydowanie bardziej proekologiczni i świadomi tego, jak opakowanie wpływa na środowisko. Wybór opcji może mieć więc spory wpływ na postrzeganie danej marki. Analizy e-commerce pokazują np. że kupujący chcą nabywać towary od kogoś, kto wyznaje te same wartości, co oni. W tym kontekście ekologiczne opakowania kurierskie mogą być ciekawą przewagą konkurencyjną lub – wręcz przeciwnie – problemem i wyzwaniem.
Przesyłki z e-sklepu – możliwości wyboru
Jakie opcje czekają na podmioty, które chcą regularnie wysyłać przesyłki kurierskie?
Pudełka kartonowe
Pudełka z tektury falistej niewątpliwie są nadal najczęściej wybieranym opakowaniem w handlu elektronicznym. Wynika to z ich specyfiki. Tektura jest wytrzymała i – co bardzo ważne – praktycznie nie zwiększa wagi paczki. Dodatkowo nadaje się do recyklingu, co jest istotne w kontekście ekologii.
Jeśli pudełko będzie posiadało grubsze, podwójne ścianki przełoży się to ba ochronę i zabezpieczenie przesyłki kurierskiej.
Na opakowania w branży e-commerce trzeba spojrzeć z jeszcze jednej perspektywy. Trzeba je jak najlepiej dobrać do wymiaru towarów. Z jednej strony, nienaturalny wymiar wobec gabarytów przesyłki wzbudzi zdziwienie klientów. Z drugiej – duże pudełka wymagają więcej wypełnienia, a to z kolei zwiększa wagę i podnosi koszt wysyłki kurierskiej. Co ciekawe, niektóre firmy kurierskie – np. UPS, FedEx czy UPS w regulaminy wpisują możliwość obciążania nadawców dodatkowymi kosztami za zbyt duże opakowania wobec realnych wymiarów paczki.
Torby pocztowe i koperty
W sytuacji, gdy dany produkt to coś lekkiego i niezbyt dużego, dobrym wyborem może być typowa torba pocztowa lub koperta kurierska. Z jednej strony mają niewielką wagę, ale okazują się dość mocne i wytrzymałe. W sytuacji, gdy są dodatkowo uszczelnione, przesyłki kurierskie są lepiej zabezpieczone. Takie rozwiązania dobrze sprawdzają się przy wysyłce małych zamówień – od drobnej odzieży po akcesoria. Trzeba jednak pamiętać, że torby kurierskie nie są recyklingowane, więc mogą wzbudzić kontrowersje w kontekście ekologii.
Nietypowe pudełka
Stworzenie niestandardowego pudełka to zabieg korzystny w kontekście marketingu. Czy własne opakowania kurierskie robione np. Pod wymiar przedmiotu się opłacają? Niewątpliwie dają szansę na np. Pokazanie go w mediach społecznościowych, co będzie korzystne dla budowy świadomości marki. Pokażą również, że e-sklep jest gotowy na zapewnienie klientowi rozwiązań szytych na miarę. Warunkiem jest jednak marżowość – zysk z przesyłki musi uwzględniać niemałe wydatki na personalizowanie opakowania.
Znaczenie skutecznej strategii dostawy przesyłki kurierskiej
Kwestię opakowań należy zabezpieczyć maksymalnie wcześnie – tak, by e-sklep z szerokim marginesem był przygotowany na duży wolumen i wielokrotnie zamówienie przesyłki kurierskiej. Przekłada się to na szybkość obsługi zlecenia – a to z kolei okazuje się być newralgicznym punktem dla oceny satysfakcji z dostawy przez kuriera.
Badania realizowane przez branżę e-commerce wykazują, że około 90% ankietowanych oczekuje, że zamówienia internetowe otrzyma w ciągu tygodnia.
Jednak już np. osoby korzystające z usługi Amazon Prime liczą na dostawę już następnego dnia, a w przypadku wielu produktów – nawet tego samego. Jednocześnie aż 40% wskazuje, że rozważa rezygnację z zakupu, jeśli czas oczekiwania na towar byłby zbyt długi – wystarczy więc brak odpowiedniego opakowania, by zniechęcić potencjalnego klienta.