KPI, czyli Key Performance Indicators to skrót uwielbiany przez analityków, a znienawidzony przez tych, którzy owe KPI muszą realizować. W czasach, w których zmierzyć można wszystko, a otrzymane w ten sposób dane stanowią punkt wyjściowy do analiz, szczególnie w branży kurierskiej parametryzacja staje się nadzwyczaj ważna. Jakie czynniki można w logistyce uznać za najważniejsze pod kątem potencjalnej optymalizacji wydatków na dostawy i przesyłki kurierskie?
Spójrzmy na KPI w kontekście szczególnie e-commerce czy handlu B2B – to w tych sektorach dochodzi do szczególnie dużej intensywności w zakresie zlecania wysyłek kurierskich i zleceń logistycznych.
Czym jest KPI dla branży kurierskiej?
By zrozumieć wagę KPI dla sektora dostaw i potencjalnych oszczędności, trzeba przede wszystkim zrozumieć, czym właściwie są te trzy litery, które – tak bywa! – decydują o opłacalności konkretnych zadań. KPI, czyli Key Performance Indicators (z języka angielskiego: kluczowe wskaźniki efektywności), to liczby i wskaźniki umożliwiające mierzenie i ocenę wyników działalności przedsiębiorstwa. Są one wykorzystywane do monitorowania jakości dostaw i oceny pracy firm kurierskich. W praktyce pozwalają więc na szybką identyfikację problemów; umożliwiają także precyzyjną diagnozę skąd biorą się błędy – analizowanie KPI przekłada się więc na lepszą jakość dostaw i potencjalne oszczędności.
Które w sektorze kurierskim można uznać za najważniejsze?
Czas dostawy
Analizowany jest on od czasu nadania przesyłki przez nadawcę do momentu jej doręczenia. Internet sprawia, że można go bardzo precyzyjnie sprawdzić w trybie rzeczywistym. Im krótszy czas dostawy, tym lepszy dlatego ważne jest, by był on monitorowany i analizowany na bieżąco, aby ewentualnie wprowadzać zmiany szczególnie przy dużym wolumenie dostaw.
Jakość dostaw
Każdą przesyłkę można analizować pod kątem tego, czy spełniła oczekiwania w zakresie dostawy kurierskiej. Mierzone jest to na podstawie liczby reklamacji i zwrotów z przyczyn związanych z realizacją dostawy. Dlatego ważne jest, by dogłębnie analizować przyczyny i wprowadzić zmiany w procesie logistycznym – niedopuszczalne jest po prostu to, by np. przesyłki doręczała firma kurierska, która notuje regularne opóźnienia, co generuje niezadowolenie odbiorców.
Skuteczność dostaw
Wyraża się ją w formie procentów. To wskaźnik, który mierzy liczbę dostarczonych przesyłek wobec wszystkich nadanych.
Koszty dostaw
Pokazuje on koszty związane z realizacją dostaw. Mogą być to np. sam transport, ale także opłaty celne, magazynowe czy związane z obsługą zleceń. To tu istnieje duża przestrzeń do optymalizacji.
Skuteczność reklamacji
Rynek kurierski jest bardzo narażony na potencjalne problemy – reklamacje i zastrzeżenia. Skuteczność obsługi takich przypadków to wskaźnik, który pokazuje, jak firma kurierska radzi sobie z potencjalnymi kłopotami.
Cyfryzacja zleceń kurierskich sprzyja analizie danych
Skąd rosnące zainteresowanie tym, jak usługi kurierskie sprowadzać do dziesiątek liczb i danych? To przede wszystkim efekt upowszechnienia cyfryzacji – zamówień kurierskich poprzez serwisy takie jak KurJerzy.pl. W ten sposób, w przypadku logistyki, cyfrowa transformacja może poprawić wyniki KPI – szczególnie w sklepie internetowym. Odbywa się to poprzez wprowadzenie nowych narzędzi i rozwiązań technologicznych, które usprawniają procesy dostaw oraz usług kurierskich.
Dotyczy to przede wszystkim przyspieszenia dostaw. Na skutek zastosowania nowych technologii, według badań przeprowadzonych przez firmę Capgemini, można skrócić czas dostawy o 30%, a także zmniejszyć koszty transportu i zapewnić lepszą kontrolę nad procesem logistycznym.
Przekłada się to na minimalizację kosztów i poprawę jakości usług kurierskich – np. wybór odpowiedniej firmy do danego zlecenia. Systemy zarządzania dostawami paczek umożliwiają lepszą kontrolę nad procesem logistycznym.
Możliwości analizowania KPI rosną dzięki temu, że zamawianie usług kurierskich w skali masowej przeniosło się do internetu, który zapewnia pełne spektrum danych. Według badania “E-commerce w Polsce 2020” realizowanego przez Gemius, ponad 80% Polaków wybiera kuriera – a nie np. odbiór osobisty – przy zakupach online.