Opłaty celne przesyłek nieodebranych przez odbiorcę


Międzynarodowe usługi kurierskie
Międzynarodowe usługi kurierskie

Chcesz nadać przesyłkę poza Unię Europejską? Zastanawiasz się na kogo zostaną nałożone opłaty celne jeżeli przesyłka nie zostanie odebrana przez Odbiorcę? W tym artykule rozwiejemy Twoje wątpliwości.

Kto płaci gdy odbiorca odmówi przyjęcia?

Po złożeniu zamówienia i jego opłaceniu otrzymujesz plik dokumentów, w których zawarta jest informacja o tym, że Urząd Celny może nałożyć na Odbiorcę (Importera) dodatkowe opłaty celno – podatkowe. Wszystko jest w porządku, gdy Odbiorca dokona opłat i odbierze przesyłkę, ale co w przypadku gdy jednak odmówi jej przyjęcia? Pamiętaj, że opłaty te zostaną przeniesione na Ciebie jako Nadawcę.

W sytuacji, w której dług celny (nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych) już istnieje, aby przestał on istnieć, muszą wystąpić przesłanki do zwrotu należności celnych.
Okoliczność w postaci powrotnego przewiezienia towaru do Nadawcy nie jest wymieniona jako podstawa do zwrotu należności celnych.

Unijny Kodeks Celny określa, iż powodem zwrotu cła jest wadliwość towaru, lub jego niezgodność z warunkami umowy.

Artykuł 116. Przepisy ogólne
1. Z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w niniejszej sekcji kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych podlegają zwrotowi lub umorzeniu z następujących powodów:
a) zawyżenie kwot należności celnych przywozowych lub wywozowych;
b) towary wadliwe lub niezgodne z warunkami umowy;
c) błąd właściwych organów;
d) zasada słuszności.

Jeżeli zatem towar nie jest wadliwy, lecz Odbiorca odmawia odbioru z innych przyczyn lub zostały wykorzystane próby doręczenia przesyłki, to niestety nie jest to podstawą do zwrotu cła.
Czynności dotyczące zgłoszenia celnego, są podejmowane przez Przewoźnika na Twoje zlecenie. W przypadku gdy Przewoźnik poniósł z tego tytułu koszty (nie zostały one pokryte przez Odbiorcę), to uzasadnione jest dochodzenie przez firmę kurierską pokrycia tych kosztów przez Nadawcę.

Co w sytuacji gdybyś natomiast chciał reklamować nałożone na Ciebie opłaty celne?

Możliwe są następujące rozwiązania:

– w sytuacji gdy ponosisz koszty cła, związane z odmową odbioru towaru, możesz rozważać obciążanie Odbiorcy tymi kosztami, ponieważ jesteś stroną umowy z Odbiorcą. Serwis KurJerzy.pl jako spedytor nie jest związany umową z Odbiorcą, więc bezpośrednio nie możemy wysuwać takich roszczeń;

– zwrot cła może mieć miejsce w razie niezgodności towaru z umową. W sytuacji zatem w której podniesiesz (jeśli to możliwe, to również Odbiorca), iż wysłany towar był niezgodny z umową, wówczas byłaby podstawa do wystąpienia o zwrot cła.

Warto pamiętać, iż niezgodność z umową może wynikać z różnych aspektów:
– towar może być uszkodzony,
– może to być towar pełnowartościowy, ale inny od zamawianego – np. inny kolor, inny rozmiar, inne cechy techniczne.

Szczegółowe regulacje zawarte są w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny z dnia 9 października 2013 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 269, poz. 1) w Sekcji 3 Zwrot i umorzenie:
– Artykuł 116. Przepisy ogólne
– Artykuł 118. Towary wadliwe lub niezgodne z warunkami umowy
– Artykuł 120. Zasada słuszności
– Artykuł 174. Unieważnienie zgłoszenia celnego.

W sytuacji przesyłek wysyłanych przykładowo do USA, a następnie powracających, mamy do czynienia z cłem naliczanym przez amerykańskie organy celne w oparciu o amerykańskie regulacje prawne.
Zasady dotyczące możliwości ubiegania się o zwrot cła nie podlegają zatem polskim, czy unijnym aktom prawnym, lecz wynikają z prawa amerykańskiego.

Podsumowując, pamiętaj, że Agencja Celna ma prawo nałożyć opłaty celno – podatkowe na każdą przesyłkę. Przed nadaniem, warto poinformować Odbiorcę, aby był przygotowany na ewentualne opłaty celne. W innym przypadku możesz być stratny ponieważ dokonasz opłaty transportowej, firma kurierska nałoży dodatkowe opłaty z tytułu zwrotu przesyłki oraz zostaną na Ciebie przeniesione opłaty celno – podatkowe.