Płatności w e-commerce z czasem przejdą rewolucję. Jak potwierdzić akceptację transakcji? Najbezpieczniejszy będzie… odcisk palca. I choć trudno wyobrazić sobie teraz właśnie taką formę akceptacji za zakup czy usługi kurierskie, Mastercard uważa, że to przyszłość e-handlu.
Płatności w e-commerce są jednym z tematów analizy Mastercard pt. “Bezpieczne e-zakupy”. Wnioski? Polski użytkownik jest bardzo otwarty – zarówno na samą ideę zakupów online jak i różnorodne nowinki techniczne. Jednocześnie Mastercard zauważa, że krajowy konsument liczy na coraz lepsze poziomy zabezpieczeń. Standardowe rozwiązania już mu nie wystarczają. W przyszłości najchętniej korzystałby uwierzytelnienia zakupu poprzez niepodrabialny odcisk palca. Biometria jawi się jako przyszłość sprawnych płatności za e-commerce.
Problem z pamięcią a zakupy online
Jakie są główne korzyści z takiej technologii w przyszłości? Przede wszystkim rozwiązują problem ulotnej pamięci. Hasła do serwisów internetowych czy aplikacji muszą być różnorodne – im ich więcej, tym trudniej szybko i sprawnie zapanować nad nadmiarem danych. A prostota zakupów, jak pokazuje analiza Mastercard, to jeden z głównych czynników decydujących o pozytywnej ocenie zakupów w sklepie internetowym. Stąd być może tak szeroka popularność dynamicznie rozwijającego się BLIK-a, który kwestię płatności online zminimalizował do krótkiej i łatwiej procedury.
Mastercard: to będzie standard e-zapłaty
Twórcy raportu Mastercard twierdzą, że biometria w ciągu kilku lat stanie się nowym standardem potwierdzania tożsamości. Zastąpi tym samym dotychczas znane nam kody czy hasła wpisywane do okna przeglądarki. Powinno to skutkować lepszą konwersją podczas zakupów online. Porzucany koszyk w sklepie internetowym to często efekt braku zapomnianego hasła. Rozwiązaniem jest oczywiście opcja zakupów bez rejestracji, ale to rozwiązanie ciągle budzi zastrzeżenia właścicieli platform e-commerce. Tymczasem biometria nie tylko zapewni oczekiwany poziom bezpieczeństwa, ale wpisuje się też w restrykcyjne przepisy dotyczące uwierzytelniania. One reguluje dyrektywa unijna o usługach płatniczych. W przypadku zakupów kartą online kupujący będzie musiał potwierdzić tożsamość wykorzystując hasło, ale też np. telefon lub właśnie odcisk palca.
Nowy wymiar płatności e-commerce?
Uwagę zwracają wyniki entuzjastów tego rozwiązania. Płatności e-commerce przy wykorzystaniu odcisku palca – wg badań Mastercard – akceptuje już teraz połowa Polaków regularnie robiących zakupy w sieci. Podkreślają bezpieczeństwo takiego rozwiązania. Dla większości osób biometria jawi się jako opcja bardziej kontrolowania niż np. system haseł czy kodów wysyłanych na smartfon. Co ciekawe, w kontekście przyszłości pojawiają się jeszcze bardziej zaawansowane opcje – od analizy twarzy po skanowanie tęczówki oka. To, co jeszcze kilka lat temu wydawało się być odległą perspektywą, szybko stać się ma naturalną metodą płatności czy zamawiania firmy kurierskiej.