Płatności za przesyłki kurierskie. Paypal? Jeszcze nie – branża jest nadal dość konserwatywna


Płatność za przesyłkę
Płatność za przesyłkę

Zmiany na rynku e-commerce, skłonność do nowinek technicznych i fakt, że coraz więcej zamówień na usługi kurierskie składa młode pokolenie zmieniają również sam sektor logistyczny. Trzeba jednak przyznać, że w kontekście płatności owe zmiany następują dość symbolicznie. Jak można obecnie zapłacić kurierowi odbierając np. paczkę za pobraniem? W grę wchodzą raczej formaty dość tradycyjne.

W ten sposób usługi kurierskie są nieco sferą starcia nowoczesności i logistycznego konserwatyzmu. Z jednej strony, w Azji i Stanach Zjednoczonych do dostaw kurierskich powszechnie zaczyna stosować się drony, a duże firmy są w stanie oferować doręczenia natychmiastowo po zakupie przez internet. Z drugiej – gdy w Polsce paczkę przynosi kurier, a odbiorca np. chciałby dokonać zapłaty elektronicznej, bywa to wyzwaniem. Jak obecnie wygląda kwestia płatności za usługi kurierskie i towar doręczany w formule za pobraniem?

W praktyce sytuacja, w której kurier doręcza paczkę i ma odebrać płatność, ciągle pozostaje źródłem wielu wątpliwości m.in. o to:

  • czy można nie zapłacić kurierowi przy odbiorze paczki?
  • jakie są zasady płatności przy odbiorze przesyłki kurierskiej?
  • czy kurierzy przyjmują płatności gotówkowe?
  • czy można zaliczyć płatność, gdy pokaże się przelew bankowy zrealizowany wcześniej.

Zasady płatności przy odbiorze przesyłki kurierskiej

Należy pamiętać, że reguły tego, jak wygląda płatność dla kuriera są regulowane wewnętrznymi przepisami firm kurierskich – mogą się więc one różnić. Mimo, że teoretycznie mówimy o pewnym ujednoliceniu zasad, można przyjąć, że dana firma kurierska zdecyduje się na rozwiązanie techniczne, którego nie wdroży konkurencja – w ten sposób wyróżni się na rynku w zakresie metod płatności. Niezmiennie jednak najpopularniejszą opcją są płatności gotówkowe – na takim modelu współpracy opierają się obecnie wszystkie firmy kurierskie.

Nie oznacza to jednak, że kurierzy nie akceptują płatności kartą. Obecnie dostawcy dysponują mobilnymi terminalami, dzięki którym można opłacić odbiór paczki również w ramach transakcji elektronicznych.

Nie zakłada się natomiast – a bywa to pytaniem ze strony klientów – czy płatność za paczkę można zrealizować wcześniej, przelewem bankowym, a następnie pokazać kurierowi potwierdzenie takiego przelewu. To oznaczałoby, że kurier musiałby weryfikować oryginalność dokumentu i mieć inne możliwości kontroli – w praktyce jest to niemożliwe.

Uwagę trzeba też zwrócić na rozwiązania, które są znane np. na zachodzie Europy, ale nie przyjęły się w Polsce. Przykładem może być popularny tam – oraz w USA – PayPal; w Polsce jego użycie jest znikome. Jeśli więc np. osoba przebywająca w Polsce na wakacjach zakłada, że zamówi towar z dostawą, a następnie opłaci jego odbiór poprzez PayPal, będzie w błędzie.

Firmy kurierskie działające w Polsce

Płatności przy odbiorze przesyłki kurierskiej zapewniają obecnie wszystkie firmy działające w Polsce. To m.in. DHL, UPS, InPost, Poczta Polska, GLS, FedEx, TNT, DB Schenker i wiele innych. Według danych z 2021 roku, firmy kurierskie obsłużyły ponad 800 milionów przesyłek w Polsce. W porównaniu z wynikami z poprzednich lat, w 2019 roku obsłużono około 700 milionów przesyłek, a w 2017 roku około 600 milionów przesyłek. Widać zatem, że liczba przesyłek obsługiwanych przez firmy kurierskie w Polsce rośnie z roku na rok.

Według raportu opublikowanego przez portal logistyczny Trans.info w maju 2021 roku, najwięcej zleceń kurierskich w Polsce realizuje InPost. Firma ta obsłużyła w 2020 roku ponad 200 milionów przesyłek, co stanowi ponad 33% udziału w rynku. Wiceliderem rynku jest DHL Express, która przekazuje ok. 60 milionów przesyłek, co stanowi około 10% udziału w rynku. Mocną, trzecią pozycję utrzymuje Poczta Polska bardzo chętnie wybierana w mniejszych miejscowościach. Jej wolumen szacuje się na ok. 50 milionów przesyłek, co stanowi około 8% udziału w rynku.

Trzeba mieć jednak na uwadze, że liczby te są szacunkowe. Np. raport ShipX z początku 2021 r. Wskazuje, że najwięcej przesyłek w Polsce doręcza InPost – tu podawana jest wartość 210 mln. Drugie miejsce zajęła Poczta Polska z 58 milionami przesyłek, a trzecie – DPD Polska, która dostarczyła 42 miliony. Z kolei analiza samego InPost z 2021 r. Wskazuje, że trzeci – za InPost i Pocztą – jest DHL Express.