Z badań przeprowadzonych przez idealo.pl wynika, że e-commerce jest najlepiej rozwinięty w woj. mazowieckim, gdzie ze sklepów internetowych korzysta 24% mieszkańców. Następny w kolejności jest Śląsk z 16%, Wielkopolska z 15% i Małopolska z 11%. Rynek e-commerce w Polsce rozwija się wiec bardzo dobrze.
Największy wpływ na rozwój e-commerce mają smartfony, które w znaczący sposób napędzają sprzedaż. Aż 37% użytkowników urządzeń mobilnych stwierdziło, że to właśnie podczas przeglądania ofert na smartfonach podejmuje decyzję o dokonaniu zakupu. Na urządzeniach mobilnych wykonywanych jest wiele różnych czynności, które często doprowadzają do transakcji:
- 72% użytkowników poszukuje w Internecie produktu zanim go kupi
- 70% użytkowników sprawdza jego cenę
- 60% użytkowników poszukuje sklepów w okolicy, które na żywo mogą zobaczyć produkt, którym się interesują
- 53% użytkowników zapoznaje się z recenzjami o produkcie
Dane to pokazują, że urządzenia mobilne mają ogromny wpływ na rozwój rynku e-commerce. Łukasz Zembowicz, Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży, DPD Polska uważa, że mobilne kanały są częścią całego systemu sprzedaży internetowej, a nie jego oddzielną ścieżką. Uważa on również, że nadal obserwowane będzie ścisłe połączenie sprzedaży tradycyjnej z internetową, czyli wielokanałowy model zakupów. Jest to pozytywne zjawisko, ponieważ klienci korzystający z zakupów elektronicznych i tradycyjnych wydają zazwyczaj znacznie więcej pieniędzy niż ci korzystający tylko z jednego kanału.
Potwierdzeniem tego, że sieć stała się dla Polaków jednym z głównych miejsc dokonywania zakupów są badania Center for Retail Research dla RetailMeNot przeprowadzone w 2016 roku. Szacuje się, że wydadzą oni na ezakupy o 6 mld euro więcej niż w 2015 roku. Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu, DPD Polska potwierdza, że są to prognozy jak najbardziej trafne. Wynika to z coraz więcej konkurencji wśród sklepów internetowych, co dodatkowo zachęca użytkowników do robienia tam zakupów. O ile utrzymają się pozytywne wskaźniki makroekonomii, rozwój e-commerce w Polsce powinien być zauważalny jeszcze przez najbliższych kilka lat.
Zwiększająca się chęć robienia zakupów w Internecie przez Polaków jest bardzo pozytywnym zjawiskiem mogącym wpłynąć na rozwój sektora sklepów internetowych. Wymagania użytkowników stale się zwiększają. W związku z tym, właściciele takich platform muszą dokładać starań, aby pozyskiwać nowych klientów, jak i pamiętać o utrzymaniu stałych. W związku z tym, będą starali się wprowadzać nowe rozwiązania, które mogą okazać się przełomowe zarówno dla rozwoju sklepów internetowych, jak i całego działu e-commerce. Dotyczy to także szybkiego transportu, oczekiwania w tym segmencie rosną razem z elektroniczną sprzedażą.
Źródło: DPD, retailresearch.org, idealo.pl
Przeczytaj także: Najnowsze badania UPS dotyczące sprzedaży online.