Handel przez Internet staje się popularny od dekady, ale prawdziwy bum związany był z pandemią COVID-19. Ze względu na liczne ograniczenia w robieniu zakupów, Polacy zaczęli wtedy korzystać głównie z zakupów e-commerce, zamawiając tam m.in. tekstylia, elektronikę czy narzędzia. Mimo, że pandemia minęła, nadal udział handlu internetowego w ogólnej statystyce jest bardzo szeroki. Potwierdzają to najnowsze dane GUS.
Czym jest e-commerce? To handel internetowy, polegający na kupowaniu i sprzedawaniu różnego rodzaju produktów za pośrednictwem Internetu. Zamówienia e-commerce mogą być realizowane drogą bezkontaktową, np. poprzez zamówienie kuriera w serwisie kurjerzy.pl.
Dane GUS są jednoznaczne: coraz więcej osób korzysta z e-commerce
Główny Urząd Statystyczny podaje, że zainteresowanie e-commerce urosło w stosunku do roku poprzedniego. GUS porównał dane z października 2023 roku i października 2024 roku. Okazuje się, że o 2,5 proc. wzrosła wartość sprzedaży detalicznej przez Internet. Ogólny udział w sprzedaży wzrósł nieznacznie. Rok temu handel w Internecie stanowił 9,0 proc. ogółu, natomiast w tym roku to 9,1 proc. całego wolumenu handlowego w Polsce.
Jakie kategorie cieszą się największą popularnością jeżeli chodzi o handel w sieci? Niezmiennie najczęściej kupujemy produkty z kategorii „tekstylia, odzież, obuwie”. Rok temu udział tej kategorii w handlu przez Internet wynosił 19,9 proc. W tym roku to już 25,9 proc.
Na kolejnym miejscu jest „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”. Kategoria ta zanotowała nieznaczny wzrost z 24,8 proc do 25,0 proc. Ostatnie miejsce na podium zajmują przedmioty takie jak m.in. elektronika i meble. Zainteresowanie i zakupy z kategorii „meble, rtv, agd” wzrosło z 17,1 proc. do 19,9 proc.
Jakie są zalety e-commerce? Dlaczego cały czas udział handlu elektronicznego w rynku jest wyższy?
Z czego wynika coraz większy wolumen handlu internetowego w stosunku do ogółu? To nic nadzwyczajnego. Konsumenci dostrzegają liczne zalety związane z e-commerce.
- Możliwość zwrotu produktu w przypadku np. zakupienia nietrafionego prezentu lub złego rozmiaru odzieży.
- Zakup produktów w każdym miejscu i o każdej porze, bez względu na godziny otwarcia sklepu.
- Spokojna możliwość porównania cen różnych sklepów i wybranie najkorzystniejszej oferty.
- Szerszy asortyment w porównaniu z punktami stacjonarnymi, dostęp do produktów nowych i używanych.
- Duża wygoda zakupów, która nie wymaga wychodzenia z domu i organizacji transportu.
Zalety te (wraz z niższą często ceną towarów, które nie są obłożone kosztami utrzymywania pracowników w sklepach stacjonarnych i wynajmowania samych punktów handlowych) sprawiają, że coraz częściej sięgamy po zakupy w sieci. Eksperci są zgodni, że udział handlu e-commerce w ogólnym handlu w Polsce będzie cały czas rosnąć.
Kurierzy w dobie wzrostu popularności e-commerce. Co warto wiedzieć?
Na wzrost popularności e-commerce w Polsce przygotowane są polskie firmy kurierskie. Rozszerzają one swoją ofertę i ułatwiają dostarczanie produktów i ich odbiór np. przez automaty paczkowe. Kurierzy pracują też więcej i umożliwiają transport różnego rodzaju towarów.
Jak skutecznie handlować przez Internet? Możemy to zrobić np. za pośrednictwem serwisu kurjerzy.pl. Tutaj w wygodny sposób zamówimy kuriera, korzystając z licznych możliwości. Najpierw należy określić, jaki rodzaj przesyłki nas interesuje i podać jej wymiary.
Po podaniu wszystkich parametrów, nadawcy i odbiorcy, możemy wybrać interesującą nas firmę kurierską (z kilku opcji), która jest najkorzystniejsza pod względem cenowym i szybkości dostarczenia przesyłki. Po wygodnym opłaceniu pozostaje nam oczekiwać na przyjazd przedstawiciela firmy kurierskiej.
Całość jest bardzo prosta i szybka. Proces ten nie wymaga wielu nakładów pracy. Poprawia on wygodę korzystania z e-commerce zarówno dla sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób, które np. wysyłają używaną elektronikę lub ubrania.