Sztuczna inteligencja w działalności kurierskiej – jak może być wykorzystywana?


Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja

AI to chyba najbardziej dynamicznie rozwijający się wynalazek na świecie. Sztuczna inteligencja zawładnęła procesami twórczymi, analitycznymi, a także logistycznymi, wspierając lub całkowicie wykonując wiele zadań, z którymi musieli radzić sobie ludzie. W jaki sposób AI może wspomóc działalność kurierską? Czy w niedalekim czasie, dzięki sztucznej inteligencji, przesyłki będą docierać do odbiorców jeszcze szybciej i efektywniej?

Sztuczna inteligencja ułatwia analizę dużej ilości danych, a także logiczne układanie łańcuchów danych w jedną całość. Takie możliwości sprawiają, że zastosowanie AI w działalności kurierskiej praktycznie już jest wdrażane w największych firmach.

Przede wszystkim – logistyka, spedycja i transport

AI możne w znaczący sposób przyspieszyć wykorzystanie procesów logistyki i zaopatrzenia. Sztuczna inteligencja ułatwia m.in. optymalizację procesu planowania transportowego oraz produkcji. Jakie działania może w tym zakresie wzmocnić wykorzystanie AI?

  • Optymalizacja tras dostaw – to element, który może być zoptymalizowany zarówno w zakresie lokalnym, w ostatnim etapie dostawy, jak i w trakcie całego łańcucha dostaw. Optymalizacja odbywa się przez analizę trasy, czasu dostawy oraz innych zmiennych.
  • Analiza i optymalizacja kosztów logistyki – AI zbiera dane na temat załadunku, dostawy i dostarczenia przesyłki i uwzględnia, jakie koszty generuje ten proces. Sztuczna inteligencja jest w stanie wskazać, jakie wydatki mogą być w tym przypadku pominięte lub zminimalizowane i dlaczego.
  • Magazynowanie produktów – automatyczne roboty oparte na AI mogą szybciej sortować paczki, rozpoznawać uszkodzenia, kontrolować stan jakości oraz skanować zawartość przesyłki. Minimalizuje to m.in. ryzyko zagubienia przesyłki.
  • Zamówienie części zastępczych – serwisowanie aut, urządzeń i innych narzędzi do działania logistycznego jest z AI dużo łatwiejsze.

Dzięki wpływowi na proces logistyki, sztuczna inteligencja zmniejsza koszt dostaw kurierskich, pozwala na zwiększenie ich skuteczności, a także umożliwia przyspieszenie procesu dostawy. Jednak AI w branży kurierskiej to nie tylko logistyka. Na co jeszcze wpływa sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja ułatwi proces zamówienia przesyłki?

W przyszłości sztuczna inteligencja może skutecznie wpłynąć także na kwestię zamawiania usług kurierskich oraz w pakowaniu przesyłek. W jaki sposób możemy mieć tutaj rolę AI?
Jeżeli chodzi o proces zamówienia, to dzięki narzędziom AI szybciej znajdziemy interesującą nas opcję wysyłki. W przyszłości sztuczna inteligencja może (na bazie zdjęć zapakowanego towaru) samodzielnie wybrać najkorzystniejszą formę dostarczenia paczki do odbiorcy. Specjaliści wskazują, że w fazie testów są nawet rozwiązania, które będą podpowiadać, w jaki sposób zapakować towar na podstawie jego zdjęć.

To jednak melodia dalekiej przyszłości. Na ten moment bezpośrednio dla użytkowników wpływa system zarządzania automatami paczkowymi, które umożliwiają prostsze przekierowanie przesyłki do innego urządzenia, jeżeli to docelowe jest przepełnione. Szybsza jest też awizacja paczki i jej ewentualny, późniejszy odbiór. AI sprawia też, że użytkownik może w bardziej precyzyjny i prostszy sposób śledzić swoją przesyłkę.

Jak widać, sztuczna inteligencja ma szerokie pole do popisu w zakresie działalności kurierskiej. Narzędzia AI już teraz pomagają analizować bazy danych nadawców i odbiorców przesyłek czy zarządzać systemem dostaw. Wszystko to z pewnością przełoży się na zwiększeniu efektywności branży.

Z narzędzi sztucznej inteligencji już teraz korzystają największe firmy z branży kurierskiej na świecie, w tym m.in. DHL i DPD. Przedsiębiorstwa te próbują w ten sposób wyprzedzić swoją konkurencję, automatyzując wszelkie procesy. Czy zadanie to okaże się sukcesem? Na wnioski przyjdzie nam poczekać kilka lat.