Polacy coraz to chętniej korzystają z narzędzi cyfrowych do podejmowania decyzji zakupowych. Co to oznacza? Między innymi to, że nim pójdą do sklepu stacjonarnego lub zdecydują się na zakup towarów online. Zdaniem ekspertów z firmy Deloitte sześć na dziesięć wizyt w sklepie stacjonarnym odbywa się z pomocą urządzeń elektronicznych. Jest to tzw. wskaźnik wpływu cyfrowego, który w Polsce kształtuje się na poziomie 60 proc. Coraz to częściej oba światy, cyfrowy i analogowy przeplatają się nawzajem. Jaki ma to wpływ na zakupy.
Zakupy robimy tak, jak jest nam wygodniej
Przygotowany przez Deloitte raport określa między wskaźnik wpływu cyfrowego (ang. digital influence factor). Jest to odsetek wizyt klientów w sklepach stacjonarnych, pod wpływem użycia jakiegokolwiek urządzenia elektronicznego. Na przykład przy użyciu komputera stacjonarnego, laptopa, tabletu, smartfonu czy innego urządzenia cyfrowego.
I faktycznie urządzenia elektroniczne służą nam coraz to częściej do poszukiwania źródeł inspiracji. Najwięcej klientów korzysta z technologii cyfrowych przed zakupami – prawie 3 na 4 klientów (74%). Blisko połowa (42%) w trakcie, a po – zaledwie co piąty klient (18%). Co trzeci klient korzysta z urządzeń zarówno przed jak i po zakupach, tak deklaruje 33% ankietowanych.
Oczywiście zjawisko to cechuje różny stopień intensywności, jeśli rozpatrzymy wiek osób, które korzystają z urządzeń. I tak dla przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów jest średnio 1,8 razy wyższy niż dla osób starszych.
Co ciekawe wskaźnik wpływu cyfrowego jest praktycznie równy niezależnie od poziomu dochodów. Utrzymuje się na poziomie 63-64% jedynie dla grupy zarabiającej pomiędzy 2 a 4 tysiące złotych jest on ciut niższy i wynosi 57%.
Jakie produkty kupujemy pod cyfrowym wpływem?
W ramach badania przeanalizowanych zostało dziewięć kategorii: żywność, zdrowie, odzież, elektronika, meble, rozrywka, motoryzacja, art. dla dzieci i niemowląt oraz pozostałe.
Jak możemy przeczytać w raporcie. „Spośród nich zdecydowanie wyróżnia się elektronika, ze wskaźnikiem wpływu cyfrowego na poziomie 68%. Tuż za nią plasują się zdrowie, meble, rozrywka i motoryzacja z wynikami ok. 62%. Na drugim biegunie znajdują się odzież i żywność (tu wskaźnik wyniósł zaledwie 50%). Podobnie jak w przypadku ogólnego wskaźnika nie odnotowano dużych różnic we wpływie digitalizacji na sprzedaż pomiędzy kobietami a mężczyznami. Poza nieznacznymi rozbieżnościami takimi jak: większa digitalizacja w kategorii zdrowie wśród kobiet czy większa digitalizacja elektroniki wśród mężczyzn, odsetek wizyt, na które miały wpływ technologie cyfrowe dla obu płci pozostaje na podobnym poziomie”.
Współczesna ścieżka zakupowa
Na uwagę zasługuje grafika pokazująca współczesną ścieżkę zakupową, która coraz częściej jest bardzo rozbudowana, wręcz skomplikowana. Pokazuje ona, jak bardzo internet, blogi, strony mają wpływ na nasze zachowanie. Dzięki temu 51% kupujących w sklepach stacjonarnych nie korzysta z pomocy obsługi. Dodatkowo 61% kupując w sklepie stacjonarnym wydało więcej lub znacząco więcej niż zakładało. Dzieje się tak dlatego, że często podczas zakupów offline widzą produkty uzupełniające ofertę np. TV + soundbar.
Badanie Deloitte pokazało, że niezależnie od kategorii produktowej, klienci najbardziej cenią sobie w urządzeniach elektronicznych możliwość szybkiego wyszukiwania informacji o produkcie (25%) oraz porównania produktów i cen (26%).
Media społecznościowe, blogi i porównywarki cenowe
To trzy główne źródła pozyskiwania informacji na temat tego, jakie produkty będą dla nas odpowiednie, to przede wszystkim kanały społecznościowe, porównywarki cen, a także blogi i portale specjalistyczne. Dla wielu z klientów służą one do porównania cen produktów, wyszukania informacji, przejrzenia oferty. Jenak to nie wszystko. Wystarczy spojrzeć na poniższą grafikę, by zauważyć, co chcą wiedzieć klienci.
Jak widać wpływ narzędzi cyfrowych na współczesne zakupy jest bardzo duży. Klienci sklepów stacjonarnych oraz tych internetowych poszukują coraz to nowszych rozwiązań. Takich, które pozwolą im zrobić zakupy w prosty i bezpieczny sposób, a co najważniejsze w sposób pewny i wygodny. Warto szczególnie zwrócić uwagę na ścieżkę zakupową, która pokazuje, gdzie kupujący szukają informacji. Dzięki temu łatwiej dopasujemy ofertę do oczekiwań i co najważniejsze będziemy w tych właśnie punktach styku odbiorcy z marką.
Pełny raport jest do pobrania na stronie Deloitte.
Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków -metodyka badania:
Badanie przeprowadzono metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie 600 Polaków, użytkowników e-commerce. Termin realizacji badania 09-18.01.2019r. Kwestionariusz składał się z 39 pytań dotyczących wielu aspektów ścieżki zakupowej, takich jak: typy odwiedzanych sklepów, preferencje w zakresie korzystania z urządzeń cyfrowych przed w trakcie i po zakupach (poszukiwanie informacji oraz inspiracji, zakup oraz metody płatności)