BLIK stał się jedną z podstawowych opcji płatności za zakupy przez internet i dostawy kurierskie. Im bardziej staje się popularnym, tym bardziej jego używanie okazuje się narażone na nadużycia i wyłudzenia.
W styczniu 2019 r. monitorujący m.in. płatności mobilne Polski Standard Płatności, operator tego systemu, ostrzegał m.in. o serii cyberataków przez BLIK. Wystarczy do tego połączenie kontaktów zebranych dzięki Facebookowi oraz szybkości – i niewielkiej kontroli – jaką charakteryzuje BLIK. Tego typu mechanizm jest groźny w kontekście e-commerce i powszechnej płatności mobilnej za zakupy z dostawą przesyłki kurierskiej do odbiorcy.
Do ataku wystarczy bowiem niewiele. Wystarczy przejęcie konta na Facebooku (co w czasach tych samych haseł w różnych serwisach nie jest utrudnione). Po zdobyciu profilu użytkownika, wysyłana jest do jego znajomych wiadomość o przekazanie pieniędzy. Nieświadomi znajomi dokonują potwierdzenia poprzez BLIK. W ten sposób osoba wyłudzająca pieniądze ma dostęp do wypłaty pieniędzy z bankomatu. Stąd Polski Standard Płatności ostrzega, by przy każdej prośbie o potwierdzenie transakcji przez BLIK zachować szczególną czujność.
Rekordy popularności BLIK-a
BLIK regularnie zagarnia kolejne części tortu opłat za sprzedaż i transakcje przez internet. Staje się najpopularniejszą metodą zapłaty za zakupy w sieci czy wynagrodzenia za zamawiane usługi kurierskie. Kiedy BLIK był dopiero uruchamiany – to rok 2015 – za jego pośrednictwem klienci przeprowadzili niespełna 2 mln transakcji. Powszechnie znany zaczął być w kolejnym sezonie działalności. Rok 2016 zamknął z wynikiem 9 mln operacji wykonywanych przy procesach sprzedażowych i płatności przez internet. Gdy opcję tę uruchomiły kolejne sklepy internetowe i banki, popularność BLIK urosła lawinowo. W 2017 r. miał już 33 mln operacji. W kolejnym roku ten wynik podwoił. A te liczby mogą być dopiero początkiem lawiny jeśli powiodą się plany, by tego typu płatności elektroniczne obejmowały też np. abonamenty czy wszelkie inne formy aktywności sieciowej. Dziś opłata bezgotówkowa i zatwierdzania kodami stała się standardem, bez którego e-commerce trudno sobie wyobrazić.
Płatność BLIK przez firmy kurierskie
Choć format ten kojarzy się przede wszystkim z rynkiem e-commerce, coraz chętniej sięgają po niego firmy kurierskie. Od jesieni 2018 r. płatność przez BLIK dostępna jest u kurierów InPost. Wcześniej płatności bezgotówkowe operator uruchomił też przy przesyłkach odbieranych w Paczkomatach. Tu kod służy np. do przejęcia przesyłki wysyłanej do klienta w opcji za pobraniem.
Na wdrożenie mechanizmu zapłaty poprzez kod i bankową aplikację zdecydowała się też DPD Polska. Ta firma kurierska wprowadziła system płatności mobilnych jako pierwsza w kraju. Rozwiązanie proponowane przez Polski Standard Płatności doskonale wpisuje się w założenia kurierów. Firmy dążą do maksymalnej automatyzacji płatności za przesyłki, a jednocześnie przyspieszenia procedur odbioru – np. zapłaty. W te oczekiwania BLIK wpisuje się idealnie.