CO ZROBIĆ, GDY KURIER SIĘ SPÓŹNIA? JAKIE KROKI WARTO PODJĄĆ?


CO ZROBIĆ, GDY KURIER SIĘ SPÓŹNIA?
CO ZROBIĆ, GDY KURIER SIĘ SPÓŹNIA?

Wyobraź sobie, że czekasz na istotną przesyłkę, ale mijają dni, a ta dalej nie jest doręczona przez firmę kurierską. Chociaż pierwotnie czas oczekiwania miał wynieść dwa, trzy dni robocze, aktualnie to ponad tydzień. Co zrobić, jeżeli uważasz, że kurier się spóźnia? Jakie kroki warto w tym temacie podjąć? Czy reklamacja za spóźnienie kuriera jest w ogóle możliwa?


Kurierzy zdecydowaną większość przesyłek dostarczają punktualnie, zgodnie z regulaminem firmy kurierskiej. Czas, który wymagany jest do doręczenia paczki znacznie zmniejszył się na przestrzeni ostatnich lat. Jeszcze kilka lat temu było to do tygodnia, dziś kurierzy są w stanie dostarczyć przesyłkę następnego dnia roboczego.

Co to znaczy, że kurier się spóźnia? Kiedy możemy o tym mówić?

W niektórych sytuacjach kurierzy mogą spóźnić się jednak z dostarczeniem przesyłki. Kiedy możemy mówić, że kurier nie spełnił regulaminowego obowiązku dostarczenia paczki w terminie? Najczęściej w zapisach wewnętrznych regulaminach firm kurierskich maksymalny czas doręczenia przesyłki to od 3 do 5 dni (w przypadku przesyłek krajowych).

Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że niekiedy termin ten może się przesunąć. Firmy kurierskie zastrzegają, że przesyłka może być dłużej dostarczana w tzw. gorących okresach (np. na przestrzeni dni świąteczno-noworocznych). Mogą również wyniknąć okoliczności nieprzewidziane wcześniej przez kurierów np. awaria samolotu, samochodu, poważna choroba kuriera. To również może wydłużyć czas doręczenia paczki.

Jeżeli więc firma kurierska przekroczy regulaminowy czas doręczenia przesyłki i nie zachodzą dodatkowe okoliczności pod tym względem, możesz mówić o tym, że kurier spóźnił się z dostawą.
Jakie kroki podjąć, jeżeli kurier się spóźnia?

W przypadku dłuższego niż zwykle oczekiwania na przesyłkę, powinieneś w pierwszej kolejności zwrócić się do firmy kurierskiej, która realizuje usługę. Podaj numer przewozowy, adresata i nadawcę przesyłki. Pracownik firmy (poprzez maila, czat lub na infolinii) poinformuje Cię, gdzie znajduje się paczka i jaki ma status. Być może została wydana do doręczenia, co najczęściej oznacza, że kurier niedługo ją dostarczy.

Jeżeli przesyłka idzie dłużej niż wymagany regulaminem czas, opisz pracownikowi firmy kurierskiej problem. Im szybciej wyjaśnisz sprawę, tym szybciej może się okazać, że paczka trafi do Ciebie np. następnego dnia roboczego. Skontaktuj się też z nadawcą lub odbiorcą przesyłki. Być może problem leży po jego stronie (zły adres, brak odebrania paczki za pierwszym podejściem itd.).
Identyfikacja problemu jest ważna z punktu widzenia szybszego doręczenia przesyłki. Jeżeli ta jest np. u kuriera, ale nie dostarczył on przesyłki od kilku dni, warto skontaktować się z nim bezpośrednio, aby zweryfikować powód niedoręczenia i opóźnień.

Reklamacja, a spóźnienie kuriera – co warto wiedzieć?

Mając udokumentowany czas opóźnienia w doręczeniu przesyłki, możesz zabrać się za złożenie reklamacji w firmie kurierskiej. Wcześniejsze zgłoszenie problemu na infolinii przyspieszy proces doręczenia paczki i rozpatrzenia reklamacji.

Po zgłoszeniu problemu, musisz dokładnie wypełnić formularz reklamacyjny. Tu istotne jest podanie wszystkich parametrów dotyczących przesyłki. Czas rozpatrywania reklamacji przez firmę kurierską nie powinien przekroczyć 30 dni. Po tym czasie otrzymasz pozytywną lub negatywną decyzję. Jeżeli ta będzie dla Ciebie korzystna, najczęściej dostaniesz zwrot środków za realizację usługi kurierskiej.