Pandemia i koronawirus sprawiły, że szczególnie aktualne stało się pytanie: czy przesyłki kurierskie należy dezynfekować? Lista wskazówek, jak bezpiecznie odpakowywać paczki pokazuje, że wystarczy kilka kroków, by znacząco ograniczyć ryzyko problemów epidemiologicznych.
Wraz z epidemią wzrosło znaczenie zakupów w sklepach internetowych i dostaw realizowanych przez firmy kurierskie. Jednak jednocześnie powstało pytanie, czy od strony bezpieczeństwa dostawy realizowane przez kurierów są w pełni bezpieczne. Wobec zastrzeżeń np. związanych z wyborami korespondencyjnymi pojawiły się analizy dotyczące tego, że wirus może utrzymywać się na papierze nawet do 70 godzin, co mogłoby rzutować na obsługę kurierską. Na co zwrócić uwagę w związku z pandemią oraz aktywnością w branży kurierskiej?
Zachowanie odstępu przy odbiorze
Firmy kurierskie solidarnie wprowadziły nowe rozwiązania, które mają wpłynąć na ograniczenie kontaktu zarówno ze strony jej przedstawicieli jak i domowników. Stąd np. zachowywanie zalecanego przez WHO ok. 2-metrowego odstępu podczas przekazywania paczki. Sam ten proces często ogranicza się do pozostawienia jej bezpośrednio na podłożu pod drzwiami. Warto również zauważyć, że kurierzy ograniczają potrzebę odbioru paczek i składania potwierdzeń drogą elektroniczną – w efekcie np. rysik do tabletu nie przechodzi z rąk do rąk.
Składanie zamówień przez internet
Branża kurierska – jak i np. Poczta Polska – konsekwentnie podkreślają, jak ważne jest ograniczenie kontaktów bezpośrednich, w tym również składania zamówień np. w punktach przyjmowania przesyłek. Rośnie rola internetu jako medium do zlecenia usługi kurierskiej, w której przesyłki są odbierane
Środki dezynfekcji stosowane przez kurierów
Firmy kurierskie wdrażają rozwiązania, które mają ograniczać rozprzestrzenianie się wirusa. Nie chodzi wyłącznie o stosowanie materiałów higienicznych przez pracowników czy standardowe procedury oczyszczania sortowni oraz punktów obsługi. InPost, właściciel sieci Paczkomatów namawia np. do korzystania z nich bezdotykowo – za pośrednictwem kodu QR i smartfona. Z kolei Ruch, nawet zakładając dłuższy czas doręczenia paczek, uruchomił dodatkowe odkażanie przesyłek poprzez ich ozonowanie. Ma to przełożyć się na bezpieczeństwo samych kurierów oraz klientów.Dezynfekcja przesyłki odbywa się więc już na etapie sortowania.
Ostrożność wobec prób wyłudzeń
Epidemia sprawiła, że pojawiają się próby oszustw opartych na rzekomych, dodatkowych dopłatach do usług kurierskich. To np. SMS-y informujące o tym, że klient musi ponieść dodatkową opłatę w związku z odkażaniem przesyłki. Firmy kurierskie odcięły się od takich informacji – wiadomości są losowo wysyłane tak, by ostatecznie prowadzić użytkownika na określony serwis internetowy wyłudzający np. kod BLIK i jego potwierdzenie. Jeśli więc klient firmy kurierskiej zlecił usługę, a później otrzymał SMS o dopłacie za odkażanie, nie powinien na niego reagować. Warto jednak powiadomić o takiej wiadomości daną firmę.
Zachowanie bezpieczeństwa podczas odbioru
Przyjmując paczkę od kuriera warto zadbać o zachowanie podstawowych standardów bezpieczeństwa. To np. minimalizacja kontaktu z powierzchnią przesyłki. Opakowanie warto odpakować szybko i np. przy użyciu rękawiczek jednorazowych. Po wyjęciu paczki z przesyłki, karton należy pozostawić np. w zewnętrznym śmietniku. Nawet mimo używania rękawiczek, należy pamiętać o regularnym myciu dłoni po przyjęciu paczki. Warto również – jeśli to możliwe – spryskać ją płynem dezynfekcyjnym w aerozolu. Nawet taka dezynfekcja przesyłki dla własnych celów powinna wystarczyć do zabezpieczenia.