Ile mam czasu na zwrot towaru?


Dokonując zwrotu towaru, musimy pamiętać o terminach. Zgodnie z obowiązującym prawem robiąc zakupy przez internet mamy możliwość, bez podania przyczyny, zrezygnować i odesłać zakupiony towar (z drobnymi wyjątkami).

Aby to zrobić musimy najpierw poinformować sprzedawcę o odstąpieniu od umowy, mamy na to 14 dni. W tym celu korzystamy z formularza udostępnionego na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów https://www.uokik.gov.pl. Co więcej, przedsiębiorca ma obowiązek poinformować nas (klientów) o takiej możliwości (a także o dostępnym wzorze oświadczenia). W przeciwnym wypadku termin odstąpienie od umowy wydłuża się o okres 12 miesięcy. Co ważne, nie jest wymagana zgoda przyjęcia zwrotu towaru od drugiej strony, po prostu informujemy sprzedawcę o tym, bo takie mamy prawo.

Każdy sklep posiada regulamin do którego musi się stosować. Może więc zdarzyć się tak, że zgodnie z nim termin zwrotu będzie dłuższy i wyniesie np. 30 dni.

Dotrzymanie terminu jest bardzo ważne, 14 dni (kalendarzowych!) liczone jest od dnia następnego po otrzymaniu towaru. Czyli, jeśli otrzymaliśmy towar 3 marca, to możemy odstąpić od umowy najpóźniej 17 marca. Decyduje data wysłania oświadczenia przez kupującego, a nie data jego wpływu do sprzedawcy. Wysłanie towaru do sklepu bez tego dokumentu, może nie być jednoznaczne dla sprzedawcy i nie jest taktowane jako odstąpienie od umowy. Warto więc skontaktować się ze sprzedawcą wcześniej, aby uniknąć nieporozumień. Po odpowiedniej informacji musimy już tylko jak najszybciej odesłać produkt do sprzedawcy (nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy). Wysyłka towaru to już nieco inna sprawa. Jak to zrobić, opiszę w kolejnym wpisie: Jak wysłać zwracany towar.