O Same day delivery, czyli dostawie tego samego dnia, przestano mówić w kategorii rozwiązań, które będą dostępne w przyszłości – to już teraźniejszość w branży e-commerce. Tego samego dnia możemy otrzymać zakupy zrobione w sklepach z odzieżą, książkami, multimediami. Standardem jest, że zakupy spożywcze zrobione do ustalonej przez sklep godziny zostaną nam doręczone wieczorem, możemy je też odebrać osobiście z wybranego punktu odbioru. Coraz więcej sklepów decyduje się na tego typu rozwiązania, gdyż w ten sposób chcą one budować przewagę konkurencyjną oraz potęgować doświadczenia klienta. Czy w każdym mieście sprawdzi się to rozwiązanie? Sprawdźmy.
Liczy się czas
Mówi się, że czas to pieniądz. Faktycznie – oszczędność czasu wiąże się z oszczędnością pieniędzy i innych inwestowanych środków. Dlatego też, kupując w Internecie, szukamy takiej dostawy, która będzie szybka i bezproblemowa. Właściciele e-sklepów dość szybko zauważyli zmieniające się trendy na rynku e-commerce. Pierwsze kroki w kierunku dostawy tego samego dnia postawił Amazon, który w latach 2010-2012 zainwestował w to rozwiązanie 14 miliardów dolarów. W ślad za gigantem poszedł Walmart. Jeszcze w 2013 roku 20% amerykańskich sklepów zastanawiało się nad tego typu dostawą, rok później było to już 60%. W 2015 roku z tego rozwiązania miało korzystać 4% sklepów internetowych. Można mówić o tym, że teraz jest ich dwa, a może i trzy razy tyle.
Upowszechnienie e-zakupów
Wszystko spowodowane zostało upowszechnieniem się e-zakupów oraz pojawieniem się wirtualnych delikatesów, które stały się popularne szczególnie w dużych miastach. Rynek e-grocery rośnie i staje się coraz bardziej popularny właśnie w większych aglomeracjach. Nie możemy mówić tu o wzrostach, jakie mają miejsce na światowych rynkach spożywczych, gdzie mówi się o wzrostach rzędu 230 miliardów dolarów w ciągu najbliższych lat. Gdy popatrzymy jednak na lokalną sprzedaż, to okazuje się, że prym wiodą e-delikatesy, które realizują około 40% warszawskich zamówień. Ważne jest również to, co pokazuje jeden z raportów Nielsena – Polacy są narodem, który kupuje najczęściej w Europie. Średnio jest to 360 razy w roku. Dla wielu z nas ważne jest więc to, by zakupy trafiły do naszych domów tego samego dnia.
Wygoda i zdarzenia losowe
To, co kieruje klientami przy wyborze sposobu dostawy, to przede wszystkim wygoda oraz konieczność otrzymania towaru tego samego dnia. Możemy mówić o pewnych zdarzeniach losowych. Na przykład – potrzebujemy ładowarki z nietypową końcówką, gdyż wyjeżdżamy za granicę i możemy sami nie zdążyć kupić urządzenia. Jeśli chodzi o wygodę, to ankietowani klienci deklarują, że zakupy spożywcze zamawiają online, gdyż są one dostarczane do domu i nie trzeba dźwigać ciężkich toreb i siatek. Trendem są zamówienia, w których znajdujemy wodę, soki i inne napoje oraz mrożonki, warzywa, a także chemię. Z racji tego, że paczki dostarczane kurierem mogą mieć wagę około 30 kg, niektóre zakupy są naprawdę duże. We wrześniu duże sieci spożywcze deklarowały, że średnia wartość koszyka wynosiła około 300 zł.
W jakich miastach sprawdzi się dostawa tego samego dnia?
Trzeba przyjrzeć się temu, jak działają sklepy w Polsce. Dostawa tego samego dnia dostępna jest przede wszystkim w dużych aglomeracjach. Wrocław, Katowice, Warszawa, Łódź, Poznań to miasta, w których najczęściej możemy skorzystać z tego typu dostawy. Czasami jednak i w mniejszych aglomeracjach można spotkać taką możliwość. Bywa, że rozwiązanie takie wprowadzają sprzedawcy posiadający sklepy stacjonarne, na przykład spożywcze lub zoologiczne. Tak działa między innymi niewielki sklep z rejonów Sosnowca, który dostarcza karmę dla zwierzaków przy pomocy własnych samochodów dostawczych. Dostawa jest możliwa w promieniu 30 km.
Jeśli przyjrzymy się branżom, to okazuje się, że tutaj jest pełna swoboda. Dostawę tego samego dnia wprowadziła znana marka sprzedająca obuwie, sklep komputerowy, brandy spożywcze, księgarnie i sklepy z multimediami. Nie ma reguły. Może się po prostu okazać, że na obszarze, gdzie posiadamy sklep stacjonarny, czy też magazyn e-sklepu, istnieje zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania.
Ile to kosztuje?
Koszty dostawy na terenie tego samego miasta w przypadku firm kurierskich są zbliżone do tych, które obowiązują w transporcie ogólnopolskim. Trzeba więc liczyć się z ceną rzędu kilkunastu złotych. To nie jest wygórowana kwota, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że paczka z towarem znajdzie się u klienta nawet w ciągu godziny od zamówienia. Jeśli więc działamy na terenie dużej aglomeracji lub prowadzimy sklep spożywczy w rejonie wiejskim, może warto spróbować tego rozwiązania?