Rzadko, ale zdarza się, że przesyłka kurierska zagubi się w procesie transportu. Może do tego dojść w czasie procesu sortowania paczki lub podczas przewozu przez kuriera. Nadawca takiej przesyłki nie jest pozostawiony bez żadnych praw i możliwości, jeżeli zaginęła jego paczka kurierska. Co zrobić, gdy kurier zagubił przesyłkę? Jak i kiedy warto zareagować?
Zaginięcie przesyłki kurierskiej może być sporym problemem, ale przytomna i odpowiednia szybka reakcja może zminimalizować związane z tym straty. Zdarza się niekiedy, że sprawna interwencja umożliwi odnalezienie paczki, a w ostateczności – zwrot pełnej kwoty jej wartości wraz ze zwrotem środków za usługę kurierską.
Paczka kurierska zaginęła? Zacznij od zgłoszenia
Jeżeli zauważyłeś, że przesyłka kurierska mogła zaginąć w czasie przewozu przez firmę kurierską, zgłoś to jak najszybciej przez kontakt z Biurem Obsługi Klienta serwisu kurjerzy.pl. O tym, że paczka zaginęła może świadczyć np. brak informacji o zmianie statusu przesyłki przez 48 godzin lub brak dostarczenia przesyłki w przewidzianym terminie.
- Pamiętaj, że zgłoszenie o zaginięciu paczki należy powiadomić niezwłocznie, co umożliwia szybką i sprawną reakcję. Ostateczny czas na przygotowanie zgłoszenia to 21 dni.
- Co należy przedstawić w trakcie zgłoszenia zaginięcia paczki kurierskiej?
- Precyzyjny i najdokładniejszy opis opakowania przesyłki (sposób pakowania, kolor, cechy charakterystyczne, wymiary itd.).
- Opis zabezpieczenia zawartości przesyłki wewnątrz (m.in. czy zabezpieczeniem była folia bąbelkowa, styropian czy inne tworzywo).
- Dokładny opis zawartości przesyłki (nie tylko rodzaj towaru, ale także jego wygląd, cechy, wielkość oraz cechy szczególne).
Warto przed wysłaniem przesyłki zrobić zdjęcia zawartości i zapakowanego towaru. Te mogą przydać się w trakcie zgłaszania zaginięcia paczki. Do zaginięcia koniecznie musisz dołożyć też swoje dane kontaktowe oraz skan dowodu nadania przesyłki. Dokument powinien mieć podpis klienta.
Co dalej? Kurier zacznie poszukiwania
Zgłoszenie zaginięcia przesyłki rozpocznie procedurę jej poszukiwania. Firma kurierska, która wykonuje usługę zamówioną na portalu kurjerzy.pl sprawdzi region nadania przesyłki, prześledzi działania kuriera, a także zweryfikuje, czy paczki nie ma na sortowni lub w magazynach. Zdarza się, że przez ludzki błąd lub błędy systemowe przesyłka dostała się np. do złej sortowni, a tam będzie zalegała ze względów proceduralnych.
Czas wyznaczony na poszukiwanie zaginionej przesyłki to maksymalnie 30 dni (w zależności od firmy kurierskiej). Przez ten czas firma kurierska ma obowiązek dokładnego sprawdzenia, czy paczka nie znajduje się na terenie jej obiektów. Dopiero po tym czasie można składać reklamację.
Paczka się nie znalazła? Czas na reklamację
Zdarza się, że mimo usilnych prób, przesyłka nie zostanie odnaleziona. Powody mogą być różne: od zniszczenia lub zagubienia wśród wielu innych przesyłek na magazynie, po kradzież w czasie procesu transportu przesyłki.
Jeżeli firma kurierska nie może znaleźć Twojej paczki, masz prawo złożyć reklamację na usługę. Powinieneś najpierw dostać informację, że przesyłka jest nadal zagubiona. W takim przypadku możesz za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie kurjerzy.pl rozpocząć procedurę reklamacyjną.
Do reklamacji konieczne będzie dołączenie dowodu nadania przesyłki, a także dokumenty potwierdzające zawartość przesyłki (np. paragon sprzedaży, umowa kupna, kosztorys itd.). Jeżeli prawidłowo udokumentujesz kwestię wartości paczki i wskażesz, że została ona zagubiona, możesz liczyć na zwrot środków.
Pamiętaj, że terminy składania reklamacji mogą różnić się w zależności od firmy kurierskiej. Co do zasady, proces nie może rozpocząć się szybciej niż zakończona zostanie procedura poszukiwania przesyłki.